سه‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

گروه سیاسی: نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد.

به گزارش مهر، رامین مهمان‌پرست درباره احتمال شرکت ایران در اجلاس لندن که قرار است درباره افغانستان برگزار شود، گفت: اگر دستور کار اجلاس لندن مشخص باشد و نقش ایران در این اجلاس مورد توجه قرار گیرد با دید مثبت درخواست حضور در اجلاس را پیگیری می‌کنیم.

اجلاس لندن قرار است در ماه جاری میلادی برگزار شود. مهمان‌پرست در پاسخ به سؤالی در خصوص مهلت تعیین شده از سوی ایران برای تامین اورانیوم مورد نیاز راکتور تهران توسط آژانس گفت: ما برنامه طبیعی و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود را ادامه می‌دهیم و چیزی نمی‌تواند مانع ادامه کار ما بشود.

وضعیت دختر بن لادن

مهمان‌پرست در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره دختر بن‌لادن که خبرگزاری‌ها از حضور وی در سفارت عربستان در تهران خبر داده بودند، گفت: عربستان درخواست کرده شرایط خروج این فرد فراهم شود.وی گفت: ادعاهایی در رابطه با هویت این فرد شده است، اما با توجه به درخواست دولت عربستان، ایران با نگاه انسان‌دوستانه در این زمینه اقدام خواهد کرد و براساس روال قانونی تسهیلات مورد نظر طبق نگاه مبتنی بر انسان دوستی فراهم می‌شود.

تأکید بر قرارداد الجزایر

مهمان‌پرست همچنین درباره تشکیل کمیته مشترک بین ایران و عراق و شروع به کار این کمیته گفت: دولت ایران برای جلوگیری از هرگونه سوء تفاهم و تعیین خطوط مرزی براساس قرارداد مصوب میان این دو کشور تلاش می‌کند تا این کمیته هر چه سریع‌تر تشکیل شود و به مسائل و مشکلات موجود در این زمینه رسیدگی کند.دستیار ویژه وزیر خارجه تاکید کرد: قرارداد الجزایر مصوب و مورد تاکید است و امیدواریم با رایزنی به سوءتفاهمات موجود رسیدگی شود.

نقش انگلیس در آشوب‌ها

مهمان‌پرست در پاسخ به سؤالی در خصوص علت احضار سفیر انگلیس در تهران گفت: نقش انگلیس و رسانه‌های انگلیسی در تحریک آشوبگری بیش از بقیه بود و به همین دلیل سفیر این کشور احضار شد.

تکذیب سهم 11 درصدی در خزر

خبرنگاری از مهمان‌پرست پرسید گویا سهم ایران در دریای خزر 11 درصد تعیین شده آیا صحت دارد که وی در پاسخ گفت: این پرسش را شما 4 سال دیر مطرح کردید.

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: کمیته‌هایی برای تعیین رژیم حقوقی دریای خزر تشکیل شده‌اند و 70 درصد موضوعات نیز تدوین شده و هیچ سهم و درصدی تا‌کنون قطعی نشده است و هر کدام از کشورها طرح‌های عمومی خود را برای تقسیم آب مشترک ارائه داده‌اند که این طرح‌ها مطابق با رویه بین‌المللی و توافق 5 کشور بررسی خواهد شد.

کد خبر 98869

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز