گروه سیاسی: وزیر امور خارجه آمریکا گفت که کاخ سفید از کلمه ضرب‌الاجل برای تصمیم هسته‌ای ایران استفاده نکرده است تا باب گفت‌وگوها درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران باز بماند.

این درحالی است که مقامات ایران و طرف‌های مذاکره هسته‌‌ای، هر دو از فرصتی 2ماهه درباره تصمیم‌گیری برای نحوه تبادل سوخت مورد نیاز ایران با غنای 75/19 درصد سخن می‌گویند، فرصتی دوماهه که یک ماه از آن سپری شده است.

مقامات ایرانی از این یک ماه باقیمانده با عنوان «ضرب الاجلی» برای غرب یاد می‌کنند و مقامات دیپلماتیک غربی این یک ماه را «فرصتی برای ایران» می‌خوانند.

کاملا مشخص است

هیلاری کلینتون که در محل وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن با خبرنگاران سخن می‌گفت و آسوشیتدپرس خبر آن را منتشر کرد، ادامه داد: کاملا مشخص است که تلاش‌های دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا برای متقاعد کردن ایران به تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای‌اش پیش از سال 2010 به شکست انجامیده است.

کلینتون تاکید کرد: دولت اوباما در حال مشورت با سایر کشورها درباره‌ تحریم‌های جدید است، اما تاکید کرد که این به این مفهوم نیست که واشنگتن تلاش‌های خود را برای آغاز مذاکرات با ایران رها کرده است.

غیرقابل تغییر نیست

وزیر امور خارجه آمریکا اما گفت که هیچ ضرب‌الاجل غیرقابل تغییری برای پاسخگویی ایران تعیین نشده است. کلینتون تاکید کرد: ما از به کار گرفتن کلمه ضرب‌الاجل خودداری کرده‌ایم زیرا می‌خواهیم در مذاکرات را باز نگه‌داریم.

اقدام مقتضی

این در حالی است که پیش از این منوچهر متکی وزیر امور خارجه و رامین مهمان‌پرست سخنگوی این وزارتخانه، چند بار و در چند اظهارنظر جداگانه اعلام کرده‌اند که ایران یک فرصت 2ماهه به غرب داده است تا درباره تبادل سوخت هسته‌ای با ایران تصمیم‌گیری کند.

مهمان‌پرست درباره این فرصت 2ماهه گفته است: اینک یک ماه از 2 ماه به پایان رسیده و یک ماه دیگر فرصت باقی مانده است تا چنانچه این امر اجرا نشود، جمهوری اسلامی ایران تصمیم مقتضی را اتخاذ کند.

مقامات ایران درباره این اقدام مقتضی گفته‌اند که ایران خود سوخت هسته‌ای مورد نیازش را با غنای 20 درصد تولید خواهد کرد.

غرب گفته بود

این در حالی است که 13 دی‌ماه خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات ایرانی نوشت: ایران می‌گوید که غرب قبلا گفته ‌بود که 2 ماه صبر می‌کند و حالا یک ماه از این زمان سپری شده و فقط یک ماه دیگر مانده‌است.

کد خبر 98866

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز