سه‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: بعد از ماه‌ها بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس و اختلاف‌نظرهای اساسی قوای مجریه و مقننه درباره مواد مختلف این لایحه، در نهایت دیروز با پایان یافتن رفع ایرادات شورای نگهبان، این لایحه مجددا به شورای نگهبان ارسال شد

و درصورت تصویب آن از سوی شورای نگهبان، به‌زودی به دولت ابلاغ خواهد شد.

طی 2ماه اخیر اختلاف‌ دولت و مجلس درباره چند موضوع، موجب بلاتکلیف ماندن لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها شده بود که15 دی با مصوبات مجلس، تا حدودی این اختلاف‌ها رفع شد.

یکی از موارد اختلافی دولت و مجلس عدم‌اتصال لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به بودجه‌های سنواتی بود که در نهایت دولت به آنچه می‌خواست نرسید. اما اختلاف دیگر مربوط به خواسته دولت برای تشکیل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها بود که 15 دی  پس از مباحث فراوان و پیشنهادهای متعدد نمایندگان بالاخره به تصویب مجلس رسید.

البته به گفته نمایندگان دولت، ماحصل مصوبات 15 دی  مجلس، همه خواسته‌های دولت را برآورده‌ نکرد و احتمال دارد طی ماه‌های آتی، دولت لایحه‌ای را برای اصلاح لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به مجلس ارائه کند.

با پایان یافتن اصلاحات مجلس، این لایحه مجددا برای شورای نگهبان ارسال شد و درصورت تایید این شورا، نهایی شده و به‌عنوان قانون از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی‌برای اجرا به دولت ابلاغ خواهد شد و احتمالا از ابتدای سال آینده شاهد اجرای آن خواهیم بود.

جزئیات سازمان هدفمندکردن یارانه‌ها

15 دی  نمایندگان مجلس ‌با اصلاح ماده 15 لایحه، با ایجاد سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موافقت کردند تا یکی از موارد اختلافی اساسی بین 2قوه برطرف شود.

ابتدای جلسه 15 دی ، پیشنهاد مشترک 7عضو کمیسیون طرح تحول اقتصادی و دولت برای تشکیل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مطرح شد که رای نیاورد.

پس از آن چند پیشنهاد دیگر مطرح شد که هیچ‌یک رای نیاوردند و در نهایت پیشنهاد اصلاحی دیگری مطرح شد که رای آورد. براساس پیشنهاد ارائه شده، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها تشکیل خواهد شد. این سازمان به‌صورت متمرکز اداره می‌شود و صرفاً مجاز به داشتن واحدهای ستادی برنامه‌ریزی و نظارت در مرکز است.

وزرای رفاه و تامین اجتماعی، امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی، ‌راه وترابری، ‌جهاد کشاورزی، صنایع و معادن، نفت، نیرو و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور عضو مجمع عمومی این سازمان هستند.

دولت مجاز است وجوه حاصل از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها را (به غیراز سهم 20درصدی دولت) پس از تصویب مجلس صرف اعطای یارانه نقدی به مردم و کمک به بخش تولید کند. دیوان محاسبات نیز بر عملکرد آن نظارت خواهد کرد.

زمان اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها

از آنجا که هیچ تاریخی در قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در نظر گرفته نشد لذا بلافاصله پس از ابلاغ، قابلیت اجرا پیدا می‌کند. به گفته غلامرضا مصباحی‌مقدم رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی مجلس، خواسته دولت در نحوه استفاده از درآمد و هزینه کرد منابع حاصل از اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها 100 درصد تامین شد. وی تاکید کرد: در تصمیم‌ جدید مجلس چیزی از خواسته دولت نادیده گرفته نشد.

مصباحی‌مقدم با اشاره به تصویب نشدن بخشی از خواسته‌ دولت در مصوبه امروز مجلس اظهار داشت: دولت مایل بود که مجلس ماده 12 لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها را حذف کند اما چون شورای نگهبان ایرادی در این خصوص نگرفته بود، ما نمی‌توانستیم این خواسته را تامین کنیم.

واکنش نماینده دولت

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور پس از تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها از نمایندگان و هیات رئیسه مجلس برای تصویب پیشنهاد مشترک و مورد توافق دولت و مجلس در مورد لایحه مذکور تشکر کرد.

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی در عین حال اظهار داشت: برخی ملاحظات و ‌نظرات در خصوص کل لایحه مصوب داریم؛ چراکه ممکن است برخی از مشکلات در مقام اجرا آشکار شود که می‌توان در مورد اینها با طرح یا لایحه دوفوریتی یا در قالب بودجه فکری کرد.

دولت، با دقت قانون مجلس را اجرا کند

رئیس مجلس شورای اسلامی‌در جلسه علنی روز سه‌شنبه پس از اتمام بررسی ایرادات شورای نگهبان در مورد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: تلاش کمیسیون ویژه مجلس این بود که چیزی که تصویب می‌شود در چارچوب قانون اساسی و روان کردن اجرای کار باشد و نمایندگان نیز انصافا در تصویب این قانون نهایت دقت و علاقه خودشان را به اجرای این لایحه مهم در نظر گرفتند.

علی لاریجانی اضافه کرد: البته احتیاج است که این لایحه مهم خیلی با دقت به اجرا دربیاید، اجرای درست این لایحه باعث رونق اقتصادی کشور و افزایش بهره‌وری خواهد شد. البته این قانون یک ظرایفی دارد که باید با دقت تمام، این کار انجام شود.

وی گفت: اگر در اجرای این قانون بی‌دقتی شود، خدای ناکرده موجب رکود در بخش کشاورزی، صنعت و فقر، قاچاق و تورم خواهد شد. رئیس مجلس اظهارداشت: بنابراین توصیه می‌کنیم دولت محترم با دقت در اجرای این لایحه و قانون تلاش کند.

کد خبر 98857

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز