گروه ادب و هنر: دبیر جشنواره شعر فجر در نشست خبری 14 دی درباره افزایش جوایز این جشنواره گفت:

من فکر نمی‌کنم این شاعران به خاطر سکه برای ما شعر فرستاده باشند و من از این حرف رنجیده شدم و شما (خبرنگار پرسش کننده) هم باید این سؤال خود را پس بگیرید.

یعنی واقعاً منِ شاعر برای 14 سکه شعر فرستاده‌ام. البته ظاهرا موسوی گرمارودی نیز می‌داند که به هر حال جایزه جشنواره‌ای که نام فجر دارد، در شان آن نیست و این مهم است، حتی اگر به گفته او هیچ کدام از 400 شاعری که از سراسر کشور 8  هزار شعر فرستاده‌اند، هیچ توجهی به جایزه‌اش نداشته باشند.

گرمارودی گفت: به شورای سیاستگذاری جشنواره برای اعطای یک دستگاه خودرو به‌عنوان جایزه به جای سکه پیشنهاد شده است که این پیشنهاد در دست بررسی است اما اگر امسال محقق نشود، دست‌کم امیدوارم سال آینده محقق شود.

آنطور که مهر نوشته، گرمارودی درباره بحث همیشگی داوران هم گفت: اگر اجازه داشتم نام داوران را اعلام کنم بدانید که همه ما مجاب می‌شدیم؛ چراکه بزرگ‌ترین شعرشناسان مملکت با سعه‌صدر و بدون توجه به مسائل جانبی جامعه با سلایق مختلف سیاسی و اجتماعی و فکری کار داوری را پذیرفته‌اند و یقین دارم که یک داوری عادلانه و صحیح خواهیم داشت.

دبیر جشنواره امسال در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره عدم‌استقبال شاعران خارجی از جشنواره تاکید کرد: یک شاعر خارجی در مراسم افتتاحیه و یکی دیگر نیز در مراسم اختتامیه سخن خواهند گفت.

هرچند این موضوع به‌نظر نمی‌رسد به معنای استقبال خارجی‌ها مطرح شده باشد، اما به هر حال نشان می‌دهد که حضور خارجی‌ها در حد صفر نیست و کمی از آن بالاتر می‌ایستد. 

به‌جز این‌ها، به‌نظر می‌رسد گرمارودی تمام توجه خود را به کار گرفته است تا توجه جشنواره بیش از شاعر به شعر باشد؛ چراکه او شعار جشنواره امسال را «جشنواره شعر فجر مبتنی بر شعر است نه شاعر» در نظر گرفته است و از خبرنگاران نیز خواست همین را برای خبر خود برگزینند.

ایران از روز عطار تا روز سعدی، میزبان شاعران جهان

اما غیر از جشنواره فجر،‌«همایش شاعران ایران و جهان» از روز بزرگداشت عطار تا روز بزرگداشت سعدی با حضور 50 شاعر از 50 کشور جهان در ایران برگزار می‌شود.

مصطفی امیدی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام این خبر گفت: بنا به تصمیمی که شورای سیاستگذاری جشنواره شعر فجر پیش از این گرفته بود، تعاملی بین شاعران ایران و کشورهای جهان تدارک دیده شده است که در فاصله روز بزرگداشت عطار و سعدی، یعنی از 25 فروردین تا اول اردیبهشت سال آینده، این همایش برگزار می‌شود و در آن، 50 شاعر از 50 کشور حضور می‌یابند.

آنطور که ایسنا نوشته، «همایش شاعران ایران و جهان» مصوب شورای سیاستگذاری سومین جشنواره شعر فجر (که در اسفند سال گذشته برپا شد) قرار بود، مردادماه سال‌جاری برگزار شود که به تعویق افتاد و اعلام شد، همایش در اواخر مهرماه به‌مدت یک هفته در تهران، اصفهان و شیراز برگزار می‌شود، که باز هم این موضوع محقق نشد و در نهایت، بهار 89 برگزار خواهد شد. شاید این همایش،‌ بخش بین‌الملل شعر فجر باشد.

کد خبر 98769

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز