یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۸ - ۰۶:۲۶
۰ نفر

محمدرضا منصوریان: با شروع سال جدید میلادی سیر تحولات کشتی در دنیا شتاب بیشتری می‌گیرد.

 همچنین برنامه‌های برون‌مرزی کشتی ایران نیز تغییرات خاصی خواهند کرد. در ماه‌های اولیه میلادی، مسابقه‌های مهمی در نقاط مختلف جهان برگزار می‌شود که حضور کشتی‌گیران ایرانی در آنها به دلایل مختلفی بسیار اهمیت دارد.

اما در میان تمامی این برنامه‌ها، شرکت در جام جهانی کشتی فرنگی در ارمنستان و کشتی آزاد در روسیه، دارای ویژگی‌های خاصی است. شواهد نشان می‌دهد که تیم‌های ایرانی و مربیان تیم ملی مترصد حضور در این دو میدان مهم هستند. به دنبال این برنامه‌ها نیز حضور قدرتمندانه در رقابت‌های قهرمانی جهانی روسیه در سال 2010 و بازی‌های آسیایی گوانگجو برای اهالی این رشته بسیار با اهمیت است.

اما در آستانه آغاز دوره تازه‌ای از تحولات کشتی در ایران، اظهارات محمدعلی صنعتکاران، نایب‌رئیس فدراسیون کشتی نگران‌کننده به نظر می‌رسد؛ «فدراسیون کشتی با کمبود بودجه روبه‌رو است.» با آنالیز جمله صنعتکاران به این نکته می‌رسیم که مشکلات بزرگی در این رشته وجود دارد. البته رئیس فدراسیون کشتی چندی قبل به خبرنگاران گفته بود که رئیس سازمان تربیت‌بدنی برای رفع مشکلات مادی این فدراسیون قول همکاری داده است اما ظاهرا در این زمینه‌ هیچ اقدامی صورت ‌نگرفته است.

از سوی دیگر یزدانی‌خرم گفته که فدراسیون کشتی در نظر دارد کمیته‌ای جدید با نام کمیته پژوهش تشکیل دهد و اگر این کار صورت گیرد باید بودجه قابل‌توجهی هم برای آن در نظر گرفته شود. این در حالی است که پیش از این، مسئولان کمیته استعدادیابی و انستیتو کشتی اعلام کرده‌اند که با کمبود بودجه مواجه‌اند. با توجه به فضای تازه‌ای که کشتی ایران با شروع سال جدید میلادی با آن روبه‌رو است به نظر می‌رسد کمبود بودجه متولیان کشتی را به شدت نگران کرده و اگر برای رفع آن اقدام‌های لازم صورت نگیرد این احتمال وجود دارد که بسیاری از برنامه‌های کشتی از همان ابتدا متوقف شود.

یزدانی‌خرم مانند صنعتکاران نگران نیست و ظاهرا روی قول‌های سازمان تربیت‌بدنی هم خیلی حساب کرده است، اما او هم دلمشغولی‌های خاص خود را دارد: «اگر بخواهیم کشتی ایران در برابر روسیه و همچنین در المپیک پیروز شود باید سالانه 10 میلیارد تومان هزینه کنیم.» بودجه‌ای که وی البته سال گذشته بخش اعظمی از آن را تهیه کرد و کشتی ایران هم در رقابت‌های جهانی 2009 دانمارک کارنامه قبولی گرفت. امروز ما باید در هر وزن 3 یا 4 کشتی‌گیر قوی و در سطح جهانی داشته باشیم.

سئوال این است که در شرایط کنونی که بودجه‌های جاری این فدراسیون به سختی تامین می‌شود، چگونه می‌توان با دورنمای خوشبینانه‌ای در مسابقات آینده به انتظار موفقیت و کسب مدال‌های رنگارنگ از میادین مختلف باشیم؟» محمدعلی صنعتکاران که در رده‌های مختلف اجرایی کشتی ایران کار کرده و به خوبی به زوایای آن آگاه است، می‌گوید: «در‌حال حاضر نیازهای جدی کشتی، دو خانه کشتی در تهران و چند اردوگاه در شهرستان‌هاست. ما اهل کار کردن هستیم ولی باید امکانات هم مهیا باشد.»

کد خبر 98611

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز