شنبه ۱۲ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

در برخی از شهر‌های کشور که آب و هوای خشک و کم بارانی دارند پیش‌بینی آنچنانی برای روز‌های بارندگی نشده است و این مشکل موضوع گلایه برخی شهروندان این شهرهاست.

برای نمونه محمد دواتگر با ارسال تصویری که مشاهده می‌کنید، پنجشنبه گذشته یکی از خیابان‌های شهر اهواز را به تصویر کشیده که در آن جویی به اندازه یک خیابان راه افتاده است.

بارندگی‌های روز‌های گذشته اغلب شهروندان این شهر را غافلگیر کرده و در این میان شیب خیابان‌ها باعث شده آب به داخل مغازه‌ها و خانه‌‌ها راه یابد. به گفته شهروندان چنانچه مسئولان با تخلف‌هایی که در مورد شیب خیابان‌ها، پیاده‌رو‌ها و غیره صورت می‌گیرد برخورد جدی‌تری داشته باشند ممکن است دیگر شاهد این اتفاق‌ها نباشیم. به هر حال باید همان طور که برای بارش برف در شهر‌های گرم نیز پیش‌بینی‌های لازم انجام می‌شود برای بارندگی‌های سیل‌آسا نیز برنامه‌های بازدارنده‌ای تدوین و اجرا شود.

مزاحم‌های تلفنی جدید

تا پیش از اینکه سامانه «آی دی کالر» باعث شود شماره فرد تماس گیرنده روی نمایشگر تلفن قابل تشخیص باشد، خانواده‌های بسیاری هر روز باید صدای فوت کردن مزاحم‌ها را گوش می‌کردند.

اما پس از اینکه سامانه به راه‌افتاد باید شماره مزاحم‌ها را دید و هیچ نگفت. البته مزاحم‌های امروز دیگر مانند قدیم اهل فوت و ناسزا نیستند. اغلب آنها افرادی هستند که برای تبلیغ کالاهای گوناگون صبح تا شام شماره شهروندان را می‌گیرند و بدون آگاهی از رضایت آنها از چنین تماس‌هایی، به تعریف و تمجید از کالاهای خود می‌پردازند.

این در حالی است که به گواه تجربه، بسیاری از ما در طول روز وقت سر خاراندن هم نداریم و از روی ناچاری گاهی جواب تلفن دوست و آشنا را هم نمی‌توانیم بدهیم. حال آنکه این مبلغان تلفنی گاه و بیگاه، صبح و بعد از ظهر و خلاصه از بام تا شام گوشی تلفن را ول نمی‌کنند.

سوئیچ در دست غریبه

در چند سال اخیر کمتر کوچه و خیابانی را می‌توان پیدا کرد که شامل طرح پارک پولی نشده باشد و تقریبا برای پارک در هر گوشه‌ای از شهر باید مبلغی را پرداخت کرد. این در حالی است که روز به روز به مشکل کمبود جای پارک دامن زده می‌شود و در برخی قسمت‌های شهر پیدا کردن جای پارک حتی در مناطقی که شامل طرح پارک پولی است، بسیار دشوار می‌شود.

در این بین برخی از افراد به رانندگان جویای جای پارک اعلام می‌کنند که در صورت تمایل می‌توانند سوئیچ خودرو را به آنها بدهند تا در صورت خالی شدن جای پارک، خودرو توسط آنها در آن محل پارک شود.

البته در مقابل هزینه جداگانه‌ای هم از راننده دریافت می‌کند. با این حال باید توجه داشت که این اقدام می‌تواند ریسک سرقت شدن خودرو را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود رانندگان در خصوص سپردن سوئیچ به دست افراد غریبه دقت بیشتری داشته باشند.

راهنمای فراموش شده

همه رانندگان در زمان گذراندن دوره تعلیم رانندگی و شرکت در آزمون آیین‌نامه با مقررات راهنمایی و رانندگی آشنا می‌شوند. این در حالی است که در عمل تعدادی از رانندگان به گذشت زمان به کار بردن مقررات راهنمایی و رانندگی را فراموش کرده و برای خود و دیگران دردسر ایجاد می‌کنند.

برای مثال استفاده از راهنما یکی از ابتدایی‌ترین اصول رانندگی است اما برخی از رانندگان در هنگام گردش ها نه تنها از راهنما استفاده نمی‌کنند، بلکه ناگهان از مقابل سایر خودرو‌ها و با سرعتی سرسام‌آور اقدام به گردش می‌کنند.

به این ترتیب هم ریسک ایجاد تصادف افزایش می‌یابد و هم سایر خودرو‌ها فقط به دلیل بی‌توجهی یک راننده به اصول رانندگی برای مدتی در ترافیک ناشی از تصاد‌ف گرفتار می‌شوند. بهتر است رانندگان نسبت به پیروی از قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی توجه بیشتری داشته باشند.

کد خبر 98585

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز