گروه بورس: بالاخره پس از کش‌وقوس‌های فراوان، بورس کالای ایران و بانک کارگشایی برای عرضه نقدی سکه در بورس به توافق رسیدند

به گزارش همشهری، پس از آنکه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از توافق با بانک مرکزی برای فروش نقدی سکه در بورس کالا خبر داد، مسئولان بانک کارگشایی در یک واکنش ناگهانی با عرضه سکه در بورس کالا مخالفت کردند.

علی صالح آبادی در این زمینه گفت: به‌دنبال توافق‌هایی که با بانک مرکزی انجام شده است فروش نقدی سکه به بورس کالای ایران منتقل خواهد شد، البته در این زمینه مقاومت‌هایی از سوی بانک کارگشایی و بانک ملی وجود دارد اما بانک مرکزی مراحل عرضه سکه در بورس را بررسی کرده و این کار تا پایان سال اجرایی خواهد شد.

به گفته او، با وجود اینکه بانک ملی و کارگشایی برای این کار مقاومت کرده‌اند اما بانک مرکزی ساز و کار بورس را مناسب‌تر ارزیابی می‌کند. بلافاصله پس از این اظهارات، مدیرعامل بانک ملی ضمن مخالفت با عرضه سکه طلا از طریق بورس کالا، گفت: بورس باید معاملات و امور کلان اقتصادی را بر عهده گیرد و بانک کارگشایی به‌خوبی می‌تواند از عهده امور جزئی برآید.

محمودرضا خاوری گفت: بانک کارگشایی - زیرمجموعه بانک ملی ایران- با توجه به شعب گسترده به راحتی می‌تواند در سطح کشور این خدمت را به تمام مردم ارائه دهد. خاوری اعلام کرد: بورس برای اجرای امور جزئی و خرد اقتصادی مناسب نیست.

به‌دنبال این مشاجرات، نشست مشترکی بین مسئولان بازار سرمایه و بانک ملی برگزار شد و به‌نظر می‌رسد با پیشنهاد‌های بورس کالا و موافقت بانک مرکزی توافق‌هایی در این زمینه انجام شده است.

در همین زمینه عباس بنازاده، مدیر توسعه بازار بورس کالا به همشهری گفت: پس از برگزاری نشست مشترک بورس و بانک ملی توافق‌هایی در این زمینه انجام شد و هم‌اکنون موضوع حراج سکه در بورس کالا توسط معاونت بانک مرکزی در دست بررسی نهایی است.

وی افزود: پس از سوءتفاهم‌هایی که در این زمینه به‌وجود آمده بود موضوع با برگزاری نشستی مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهادی‌هایی در این زمینه مطرح شد.

وی تاکید کرد: استنباط مسئولان بانک ملی این بود که قرار است معاملات سکه از دست آنان خارج شود اما با توضیحاتی که ارائه شد بانک ملی نیز در این زمینه توجیه شد که بورس کالا به‌دنبال عرضه‌کننده این محصول است.

بنازاده خاطرنشان کرد: پیشنهاد بورس کالا این است که یا بانک کارگشایی خود عرضه‌کننده سکه در بورس باشد و یا درصورتی که تمایلی به این کار ندارد، بانک‌های متقاضی دیگر شرایط عرضه را بر عهده بگیرند.

مدیر توسعه بورس کالا توضیح داد: در حال حاضر بانک‌های کشاورزی، سپه و ملت متقاضی عرضه سکه در بورس هستند که درصورت تمایل نداشتن بانک کارگشایی برای این کار، مجوز عرضه سکه برای این بانک‌ها صادر خواهد شد.

وی با بیان اینکه منتظر ابلاغ بانک مرکزی برای عرضه سکه در بورس هستیم، افزود: پیشنهاد ما این بود که تا روز 22 بهمن امکان حراج سکه در بورس کالا فراهم شود

کد خبر 98434

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز