گروه ادب و هنر: خبر رسمی دریافت پروانه نمایش «به رنگ ارغوان» بر شایعاتی که درخصوص توقیف فیلم حاتمی‌کیا به گوش می‌رسید، خط بطلان کشید

به این ترتیب و با قطعی شدن نمایش به رنگ ارغوان، می‌توان از همین حالا اطمینان داشت که بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر، یک برگ برنده بزرگ برای رو کردن دارد.

در حالی که سینماگرانی چون مجید مجیدی، مسعود کیمیایی، احمدرضا درویش، بهرام بیضایی، رضا میر‌کریمی و... فیلمی در جشنواره ندارند، حضور این فیلم خود می‌تواند تا حد زیادی به جشنواره امسال رونق ببخشد.

مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی گفت: به رنگ ارغوان ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا به‌طور رسمی پروانه نمایش عمومی خود را برای جشنواره و اکران عمومی دریافت کرد.

سید علیرضا سجادپور در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی هیات اسلامی هنرمندان این خبر را اعلام کرد و گفت: فیلم متفاوت ابراهیم حاتمی‌کیا که خیلی‌ها دوست داشتند آن‌را ببینند، بالاخره پروانه نمایش خود را برای اکران در جشنواره فیلم فجر و همچنین برای اکران عمومی دریافت کرد.

فیلم سینمایی به رنگ ارغوان ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا با نظر جواد شمقدری معاون امور سینمایی امکان حضور در جشنواره فیلم فجر و اکران عمومی را به‌دست آورد. این فیلم قرار است نخستین نمایش خود را در جشنواره بیست و هشتم فیلم فجر داشته باشد ضمن اینکه برای اکران نوروز 89 آماده می‌شود.

جدا از به رنگ ارغوان، از دیگر فیلم‌های شاخص جشنواره امسال می‌توان به «چهل‌سالگی» علیرضا رئیسیان، «خواب‌های دنباله‌دار» پوران درخشنده، «تهران، تهران» داریوش مهرجویی، «سیم آخر» مهدی کرمپور، «شب واقعه» شهرام اسدی، «روز دهم» مجتبی راعی، «سن‌پترزبورگ» بهروز افخمی، «هیچ» عبدالرضا کاهانی، «دیگری» مهدی رحمانی و... اشاره کرد.

از سوی دیگر9دی اسامی 22 فیلم مستند کوتاه و نیمه بلند در بخش چشم واقعیت بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نیز اعلام شد. بر این اساس فیلم‌های «اتاق صعود» رضا فرهمند، «انگار باید به مرگ احترام گذاشت» فرشید اخلاقی‌پور، «در جست‌وجو» سوسن بیانی، «روز پایان» نرگس آبیار، «روسری‌های رنگی ما» کار گروهی «زندگی در کسوف» فتح‌الله امیری، «سپیده علم کشید» رضا مجلسی، «شیر صحرا» پناه‌برخدا رضایی، «فصلی دیگر» به کارگردانی آزاده بیزار گیتی، «فقط کمی نور» سیدحامد نوبری و «قاب خالی» امین قدمی در این بخش از جشنواره رقابت می‌کنند.

سایر مستندهای کوتاه و نیمه‌بلند بخش چشم واقعیت عبارتند از: «کاریز» سعید زارعیان، «کلاس تشکیل می‌شود» جلال نصیری هانیس، «کلاه شیشه‌ای» محسن خان‌جهانی، «گمشده‌ها» الهام حسین‌زاده، «لیکو» محمدعلی هاشم‌زهی، «مرد و دبه» کیوان کریمی، «مرغ سحر» مهدی باقری، «نیمروزان» محسن رمضان‌زاده، «و من مسافرم» لقمان خالدی، «هزاردستان» امیر جاهد و منوچهر بشیری و «یار دبستانی من» محسن خان‌جهانی.

جشنواره بیست و هشتم امسال همچنین میزبان احتمالی 8 فیلم در حوزه دفاع مقدس است. فیلم‌های عصر روز دهم، گزارش مریم، بیداری رویاها، شب واقعه، زمهریر، دوباره پروازکن، نفوذی و در چشم باد که در کنار آنها نمایش3 فیلم سینمایی با محوریت انقلاب اسلامی که سال گذشته نتوانستند خود را به جشنواره برسانند، قطعی شده است. بنابراین جشنواره امسال به لحاظ تعدد سوژه‌های دفاع مقدسی و انقلابی وضعیت مطلوب‌تری نسبت به سال گذشته دارد.

فیلم‌های «بیداری»، «یک گزارش واقعی»، «کیمیا و خاک» به همراه نسخه سینمایی «در چشم باد» که 3 مقطع مختلف از تاریخ معاصر ایران را به تصویر می‌کشند، فیلم‌های انقلابی جشنواره بیست و هشتم هستند که در کنار 2 پروژه دینی «ناسپاس» و «ملک سلیمان» با  الهام گرفتن از  مسائل دینی، مذهبی، تاریخ اسلام و دفاع مقدس در پی حفظ و انتقال معنوی ارزش‌ها هستند که این آمار نسبت به جشنواره فیلم فجر در سال گذشته، جالب توجه است.

فیلم سینمایی «شب واقعه» کاری از شهرام اسدی است که براساس زندگی شهید دریاقلی سورانی ساخته می‌شود و اسدی 7 سال بعد از «به من نگاه کن» بار دیگر در جشنواره حاضر می‌شود.

داستان فیلم «عصر روز دهم» از خرمشهر و در دوران جنگ ایران و عراق آغاز می‌شود و زندگی یک خانواده را به تصویر می‌کشد که جنگ باعث جدایی آنها می‌شود و بعد از وقایع دیگری از جمله سقوط صدام و جنگ آمریکا و عراق آنها همدیگر را پیدا می‌کنند.

فیلم «گزارش مریم» با مضمون نوجوان، عشق و دفاع مقدس ساخته شده است. در این فیلم فرامرز قریبیان، نیلوفر محبی، علیرضا اوسیوند و لیلابوشهری به ایفای نقش می‌پردازند. «بیداری رویاها» فیلمی اجتماعی است که نگاهی هم به دفاع مقدس دارد. فیلمنامه این فیلم را محمدرضا گوهری و باشه آهنگر به‌طور مشترک نوشته‌اند. 

مسعود جعفری‌جوزانی بار دیگر و پس از مدت‌ها بازهم با فیلمی فاخر در جشنواره ملی ایران حاضر خواهد شد و گفته می‌شود جوزانی نسخه سینمایی «در چشم باد» را به جشنواره فجر می‌آورد.

«دوباره پرواز کن» به کارگردانی محمدعلی طالبی در ژانر دفاع مقدس و در قالب فیلم‌‌های گروه سنی کودک و نوجوان، براساس کتاب «تابستان و غاز سفید»، نوشته مژگان شیخی، جلوی دوربین رفته است.

داستان «نفوذی» هم درباره اسیری است که بعد از 20 سال دوری از خانواده، ‌به وطن برمی‌گردد اما وقتی به ایران می‌رسد دستگیر و زندانی می‌شود و...در این فیلم امیر جعفری، جمشید هاشم‌پور و نسرین مقانلو ایفای نقش کرده‌اند

کد خبر 98431

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز