همشهری آنلاین: مجهزترین و بزرگترین مرکز فرماندهی و ستاد مدیریت بحران کشور چهارشنبه با حضور شهردار تهران در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افتتاح شد

به گزارش خبرنگار سما ، دکتر محمد باقر قالیباف در مراسم افتتاح این مرکز حفظ ایمنی شهر را از مهمترین وظایف مدیران شهری عنوان کرد و گفت: حفظ ایمنی از مسایلی مانند حمل و نقل و محیط زیست مهمتر است و با توجه به این که ساخت و سازها گاهی بر مبنای سیستم‌های اصولی انجام نمی‌شود باید در زمینه ایمنی شهر تلاشی جدی داشته باشیم.

قالیباف یکی از مهمترین دغدغه‌های مدیریت شهری در هر شهر را پیش‌بینی دقیق چالش‌های  پیش روی مردم در آینده ذکر کرد و گفت : در شهری مانند تهران و یا دیگر شهر‌های کشور که درگیر بحران‌های طبیعی جغرافیایی هستند باید مدیران شهری تدابیر جدی  جهت رفع چالش‌های پیش روی مردم داشته باشند.

وی بحران زلزله را از بحران‌های جدی تهران ذکر کرد و  افزود: بحران زلزله و سیل از جمله خطراتی است که ممکن است همه ساله اتفاق بیفتد و لذا باید همیشه با نگاه خستگی‌ناپذیر حوادث را پیش‌بینی کرده و در روز حادثه نیز در حفظ جان مردم شهر تلاش کنیم و وقتی با این نگاه به این موضوع بنگریم دیگر خستگی، پول و اخذ مجوز معنا ندارد.

قالیباف گفت: در هر بحران طبیعی 4 مرحله پیش روی ماست که یکی از مهمترین مراحل آن پیشگیری است و پیشگیری نیز به دو بخش فنی و فرهنگی باز می‌گردد که در بعد فرهنگی ارائه آموزش‌های همگانی از طریق مطبوعات و رسانه‌ها باید انجام شود.

وی ادامه داد: در بعضی از کشور‌ها که در حوزه زلزله آسیب‌ می‌بینند در زمینه آموزش‌های همگانی و فرهنگ‌سازی چنان کار کرده‌اند که مردم زلزله را جزئی از زندگی خود می‌بینند و در مواقع بروز زلزله کسی اضطراب ندارد و بنابر این بحث آموزش و این که چطور در مواقع بحرانی آرامش را به محیط خانواده بدهیم بسیار مهم است.

شهردار تهران با بیان اینکه باید تمامی دستگاه‌ها در زمینه پیشگیری  به سهم خود تلاش کنند، به موضوع تصادفات رانندگی در کشور اشاره کرد و گفت: در زمینه تصادفات رانندگی با سالانه حدود 28 هزار کشته و 100 هزار مجروح  مقام اول را در دنیا داریم  و  همه دستگاه ها می‌گویند که وظیفه‌شان را خوب انجام داده‌اند ولی در این موضوع خودروساز، راه سازان، قوانین ، راننده و پلیس همه مسئول هستند و باید معدل کار ارائه بدهند.

وی ادامه داد: موضوع زلزله نیز از جمله مقوله‌هایی است که همه باید با هم کار کنیم و اگر اشکالی وجود دارد برای همه است و اگر نقطه قوتی نیز هست آن نیز مربوط به همه می‌شود و اینگونه است که زلزله قابل کنترل می‌شود و اگر نتوانیم آن را کنترل کنیم باید صد‌ها برابر هزینه قبل از زلزله را بعد از آن انجام دهیم و این در حالی است که انسان‌های زیادی  را از  دست داده‌ایم.

 قالیباف با بیان این که امروز یک اتاق مدیریت بحران واقعی به تمام معنا داریم، گفت: این پایان کار نیست زیرا باید ماهیت این ساختمان و کارکرد آن در بخش کنترل زلزله، آثاری بگذارد و نیز باید تلاش کنیم تا کار را به صورت واقعی پیاده سازی کنیم و کار شکلی انجام ندهیم.

حسینی: اتاق بحران شهر تهران تولید دانش بومی در کشور است

در ابتدای این مراسم نیز دکتر مازیار حسینی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با ارائه گزارشی از روند ساخت ساختمان فرماندهی و ستاد مدیریت بحران شهر تهران، این ساختمان  را در کشور منحصر به فرد ذکر کرد و گفت: تکنولوژی ساخت چنین مکان‌هایی در اختیار چند کشور می‌باشد ولی در ایران و با تلاش متخصصان و با همکاری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها این دانش در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تولید شد.

 وی ادامه داد: تلاش کردیم تا در این راستا با استفاده از کار تیمی  فعالیت کنیم و هم اکنون این دانش در اختیار فرزندان این کشور است و این ثمره‌ای است که باقی می‌ماند.

دکتر حسینی افزود: کیفیت کار در ساخت این مرکز به گونه‌ای بود که سبک اجرا در کشور را متحول کرد به طوری که کیفیت کار ارائه شده بسیار  متفاوت از  ساخت و ساز‌های موجود در کشور است و در واقع بدون نیاز به نیرو‌های خارجی خیلی از صحبت‌هایی که فقط بر روی کاغذ بود در این ساختمان پیاده‌سازی شد.

وی افزود: با مدیریتی که در ساخت این ساختمان انجام شد هزینه‌های ساخت آن از خیلی از آپارتمان‌های تهران کمتر تمام شد که این خود یک رکورد است.

وی گفت: در کنار ویژگی‌های فیزیکی خاص این ساختمان وجود سامانه‌های متعدد به کار گرفته شده در آن بسیار عالی است به طوری که این سیستم‌ها توانایی این را دارند تا در صورت بروز زلزله در کمتر از سه دقیقه اطلاعات آن را تا شعاع 150 کیلومتری  تهران در اختیار قرار دهند و در کمتر از 20 دقیقه اطلاعات تمامی لایه‌ها را نیز منتشر کند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در پایان از حمایت‌های دکتر قالیباف شهردار تهران  قدردانی کرد و گفت: بدون حمایت‌های شهردار تهران و شورای شهر ساختن چنین ساختمانی با چنین قابلیت‌هایی امکان پذیر نبود.ضمن باید از همکاری و حمایت دکتر شکیب عضو شورای شهر تهران هم قدردانی کرد.

همچنین در این مراسم دکتر قالیباف از دست‌اندکاران این پروژه قدردانی کرد.

کد خبر 98416

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز