جمعه ۱۰ آذر ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۶
۰ نفر

گروه سلامت: اگر از سیگاری‌ها بپرسی، می‌گویند: ممنوع کردن دخانیات در اماکن عمومی چه فایده دارد؟ ما که می‌رویم در خانه یا در فضای باز سیگارمان را دود می‌کنیم.

اما اگر از مسئولان وزارت بهداشت ایتالیا بپرسید، می‌گویند: فایده دارد، چراکه از وقتی استعمال دخانیات در اماکن عمومی ایتالیا ممنوع شده، کار راننده‌های آمبولانس، پزشکان، پرستاران و پرسنل اورژانس این کشور کمتر شده است.

چون همین قانون ساده ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی میزان حملات قلبی در ایتالیا را کاهش داده است.

بعد از اجرایی شدن قانون منع استعمال دخانیات در اماکن عمومی ایتالیا در ژانویه 2005، یعنی حدود 2 سال پیش، میزان بستری بیماران زیر 60 سال در بیمارستان به دلیل حمله قلبی، 11درصد کاهش یافته است.

دانشمندان دانشگاه تورین ایتالیا، میزان بستری در بیمارستان به دلیل حملات قلبی را در منطقه پیدمونت، در فاصله اکتبر تا دسامبر 2004، یعنی حدود 3- 4 ماه قبل از اجرای قانون ممنوعیت سیگار در ایتالیا و در فاصله فوریه تا ژوئن 2005 و نیز فاصله فوریه تا ژوئن 2006 با هم مقایسه کردند.

این مقایسه نشان داد میزان حملات قلبی، پیش از اجرای این قانون، ماهیانه حدود 230 مورد بوده که بعد از اجرای این قانون، به حدود 208مورد در ماه رسیده است.

میزان حملات قلبی در ایتالیا در فاصله سال‌های 2001 تا 2004 سیر صعودی داشت ولی با وضع این قانون و اجرای آن در سال 2005 این روند کاملاً برعکس شد.

دانشمندان ایتالیایی معتقدند که میزان حملات قلبی در حال حاضر در یک وضعیت ثابت قرار دارد و دیگر سیر صعودی در کار نیست.

دکتر فرانچسکو بارون آدسی، استاد دانشگاه تورین و سرپرست این تحقیق، در این باره می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که کنترل دخانیات در مدت زمان کوتاه هم روی سلامت جامعه تاثیر می‌گذارد. پیش از این اثرات این قانون دست‌کم گرفته می‌شد. البته برای اثرات درازمدت ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی بر بیماری‌های ریوی و قلبی عروقی، باید در سال‌های آینده تحقیقات مفصلی انجام شود.»

کد خبر 9839

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز