چهارشنبه ۹ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۹
۰ نفر

علی کهن‌نسب: 16 تیم حاضر در مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا امیدوارند تا با تداوم پیروزی در این رقابت‌ها علاوه بر حضور در مراحل بالاتر، از درآمدهای بالای این رقابت‌ها نیز برخوردار شوند.

پخش تلویزیونی رقابت‌ها و درآمدهای حاصل از آن و همچنین تبلیغات و جوایز نقدی ای که برگزارکنندگان رقابت‌ها به تیم‌های شرکت‌کننده اهدا می‌کنند باعث شده این رقابت‌ها پس از جام جهانی و رقابت‌های لیگ  اروپا به معتبرترین و جذاب‌ترین رقابت‌های فوتبال جهان تبدیل شود.  در یک سال گذشته، مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان باشگاه‌های اروپا حدود شش میلیارد یورو روی اقتصاد این قاره تأثیر مثبت داشته است.

تحقیقات انجام‌شده توسط شرکت «مسترکارت»، یکی از حامیان مسابقات لیگ قهرمانان نشان می‌دهد که باشگاه‌های راه یافته به مرحله حذفی این رقابت‌‌ها به طور متوسط هر کدام 50 میلیون یورو (حدود72 میلیارد تومان) دریافت کرده‌اند. پروفسور «سیمون چادویک» از دانشگاه «کاونتری» انگلیس که این مطالعه را انجام داده است، در این باره می‌گوید:

مسابقات لیگ قهرمانان  شاید با ارزش‌ترین مسابقاتی است که هر سال در سطح باشگاه‌های جهان برگزار می‌شود.» وی می‌افزاید: «یک سوم از مجموع شش میلیارد یورویی(8640 میلیارد تومانی) که تخمین زده شده از طریق جوایز نقدی و باقی از طریق فروش حق پخش تلویزیونی، حمایت مالی، تبلیغات، فروش بلیت و شرط‌‌بندی و سفر هواداران تیم‌ها حاصل شده است.»

بر همین اساس باشگاه‌های انگلیسی، ایتالیایی و اسپانیایی بیشترین نفع اقتصادی را از این مسئله برده و در مجموع بیش از 330 میلیون یورو (464میلیارد تومان) از دسامبر سال گذشته تا کنون از طریق جایزه نقدی به جیب زده‌اند.

جشن قهرمانی تیم بارسلونا

تحقیقات «مسترکارت» علاوه بر این نشان می‌دهد که باشگاه بوردوی فرانسه با دریافت 11 و نیم میلیون یورو (16میلیاردتومان) از جوایز نقدی مربوط به مسابقات مرحله گروهی و 3 میلیون یورو (4 میلیارد تومان) به خاطر صعود به مرحله حذفی، بیشترین سهم را از این مبلغ داشته است.

باشگاه‌هایی که در مرحله گروهی شرکت کرده، اما به مرحله حذفی صعود نکرده‌اند هر کدام تقریباً 32 میلیون یورو (46میلیارد تومان) دریافت کرده‌اند. اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) مبلغ 8/3 میلیون (4میلیاردو200میلیون تومان) به هر یک از تیم‌هایی که به لیگ قهرمانان راه یابد و 3/3 میلیون یورو (نزدیک به 4میلیارد تومان) برای شرکت در مرحله گروهی، اهدا می‌کند. صعود به مرحله حذفی هم 3 میلیون یورو (4میلیارد و 300میلیون تومان) جایزه نقدی دارد.

کد خبر 98292

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز