پنجشنبه ۱۰ دی ۱۳۸۸ - ۰۷:۴۸
۰ نفر

علی کهن‌نسب: دی ماه هر سال و درست در روزهایی که به استقبال روزهای سرد زمستان می‌رویم، تولد نشریه‌ای به نام دوچرخه بهانه خوبی است

تا این بار به جای نوشتن در مورد فوتبال و... به دوچرخه و ورزش دوچرخه‌سواری بپردازیم. البته شاید در روزهای سرد زمستان کمتر کسی حاضر شود بر زمین یخ زده یا در هوای سرد به این ورزش بپردازد.اگر اینترنت را زیرورو کنید، در مورد تولد دوچرخه و ورزش دوچرخه‌سواری به نکات جالبی برمی‌خورید. این که می‌گویند روی دیوار غارها نقش‌هایی مربوط به 2300 سال پیش از میلاد مسیح مشاهده شده که شبیه دوچرخه بوده است، کمی اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد. حالا این که در آن روزها یک انسان غارنشین با دوچرخه به شکار می‌رفته و دنبال گوزن‌ها و شیرها می‌کرده یا عصر یک روز بهاری با خانواده به پارک نزدیک غار می‌رفته تا دوچرخه‌سواری کند، هنوز مشخص نیست!

ولی یک چیز شاید واقعی‌تر باشد؛ این که یک مخترع بی‌کار آلمانی به نام «کارل فون» در سال 1817 وسیله عجیب و غریبی به شکل دوچرخه اختراع کرده است؛ البته قبل از کارل، یک فرانسوی به نام «سیوارک» در سال 1690 با تخته‌های چوبی وسیله‌ای ساخته بود که به همه چیز شبیه بود، جز دوچرخه! ولی شاید بتوان آن را نقطه آغاز شکل‌گیری دوچرخه دانست.

در سال 1834 یک آهنگر اسکاتلندی که به کارهای عجیب و غریب و نوآوری علاقه داشت، از فرط بی‌کاری برای اولین بار برای دوچرخه رکاب گذاشت تا شکل دوچرخه کامل‌تر شود. نسل دوچرخه‌های امروزی برگرفته از همان دوران است. این دوچرخه در حال حاضر در موزه لندن نگهداری می‌شود.

بعد از این آهنگر اسکاتلندی، یک مهندس جوان به نام «لالمنت» در یک کارخانه و شاید هم برای خودشیرینی، دوچرخه کامل‌تری را طراحی و وارد بازار کرد و البته صاحب‌کار لالمنت نیز از این راه پول زیادی به جیب زد.

خیلی‌های دیگر هم در تکامل دوچرخه نقش داشتند؛ مثل «لاوسون» که برای اولین بار در دوچرخه زنجیر به کار برد، و شرکت «دانلپ» که از تایرهای هوا برای دوچرخه استفاده کرد، و یک گروهبان به نام «بلنت» که دلتنگی‌های دوران سربازی‌اش باعث شد تا لاستیک و تویی دوچرخه را بسازد.

البته مسابقات دوچرخه‌سواری هم با ساخت دوچرخه‌های مختلف طی سال‌ها تکامل پیدا کرده است. در سال 1868 نخستین مسابقه دوچرخه‌سواری به همت یک کارخانه تولید دوچرخه برای تبلیغ بیشتر در انگلستان برگزار شد. از آن روز تاکنون در سرتاسر جهان شاهد برگزاری مسابقات مهمی در این رشته ورزشی هستیم و شاید مهم‌ترین آن مسابقات «تور دوفرانس» باشد که از سال 1903 در فرانسه برگزار می‌شود و در سرتاسر جهان طرفداران بسیاری دارد و دوچرخه‌سواران  بزرگ جهان در آن شرکت می‌کنند.

ولی یکی از اتفاقات بزرگ در دوچرخه و دوچرخه‌سواری این است که در غروب یکی از روزهای سرد زمستان در سال 1379، یک عده روزنامه‌نگار در اتاق کوچکی در طبقه دوم روزنامه« همشهری» طرح نشریه‌ای را برای نوجوانان ریختند که پس از ساعت‌ها بحث و نظر و پیشنهاد اسامی متفاوت، بالاخره «دوچرخه» متولد شد . دوچرخه از همان روزهای سرد زمستانی در کنار پدرخوانده مهربان خود، روزنامه «همشهری» روی دکه‌های مطبوعاتی رفت و تا به امروز که وارد نهمین سال حیات خود می‌شود، همراه همیشگی نوجوانان بوده است.
 البته این دوچرخه با دوچرخه معروف «سیوارک» و دوچرخه‌های امروزی شباهت‌های زیادی هم دارد و شاید بزرگ‌ترین وجه اشتراک آنها این باشد که بسیاری از نوجوانان هر دوی این دوچرخه‌ها را دوست دارند و با آنها رکاب می‌زنند تا از نوجوانی عبور کنند. و پس از آن، باز هم دوچرخه‌سواران نوجوان دیگری از راه می‌رسند و پا به رکاب می‌شوند. خدا را چه دیدید ، شاید عمر این «دوچرخه» هم مثل خود دوچرخه طولانی شد.

کد خبر 98290

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز