همشهری آنلاین: رئیس شورای شهر اصفهان از نهایی شدن دو روش برای اصلاح انحراف به وجود آمده در تونل مترو اصفهان برای وارد شدن کمترین آسیب به سی و سه پل خبر داد

عباس رسولی‌ها در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این مطلب تاکید کرد: شورای شهر اصفهان برای خارج شدن دستگاه TBM از تونل مترو  و اصلاح انحراف آن هشت روش را مورد بررسی کارشناسی و علمی قرار داد که در نهایت دو روش از آنها نهایی شد.

این نماینده مردم شهر اصفهان در شورای شهر افزود: یکی از این روش‌ها برگشت دستگاه TBM از مسیر منحرف شده به عقب است و روش دیگر نیز ایجاد یک حفره بر روی سطح زمین و خارج کردن دستگاه و اصلاح انحراف است.

دستگاه حفر تونل مترو در اصفهان با انحراف از مسیر تونل شرقی خط شمال - جنوب متروی اصفهان پس از عبور از زیر رودخانه زاینده رود در حدود 30 رینگ (طولی معادل 40 متر) در کنار سی و سه پل به اشتباه حفاری شده است.

از زمان وقوع این رخداد در آخرین ماه تابستان امسال و انتشار خبر آن در رسانه‌ها ادامه پروژه مترو در این مسیر تا کنون متوقف مانده است. رئیس شورای شهر اصفهان در ادامه گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برای  روش برگشت دستگاه TBM با یک شرکت چینی رایزنی‌هایی انجام شده و برای این کار پیشنهاد شده با تزریق بتون به بدنه تونل و همچنین شمع زدن و مقاوم سازی آن مقدمات لازم برای برگشت دستگاه انجام شود.

رسولی‌ها با اشاره به صحبت‌های انجام شده در شورای شهر اصفهان گفت: همه اعضای شورا اصرار داشتند روشی برگزیده شود که کمترین خطر را برای سی و سه پل داشته باشد این دو روش نیز در میان همه روش‌های دیگر بهترین راهکارها به نظر می‌رسید.

این مقام مسئول شهری در اصفهان با تاکید بر انجام کار علمی و کارشناسی برای برون رفت از این وضعیت افزود: در نهایت ظرف یکماه آینده تکلیف انتخاب روش نهایی برای ادامه مسیر تونل معلوم خواهد شد.

عباس رسولی‌ها در پاسخ به پرسشی در رابطه با خطرهای روش حفر گودال برای سی و سه پل و احتمال نیاز به تخریب رمپ  پل نیز گفت: فاصله‌ای که محل قرار گرفتن دستگاه TBM است با سی و سه پل حدوداً 40 متر است که به نظر نمی رسد این فاصله برای پل خطری ایجاد کند.

این درحالی است که برخی کارشناسان معتقدند ایجاد یک حفره برای اصلاح مسیردستگاه TBM چندان برای وضعیت سی و سه پل نمی‌تواند خوشایند باشد چرا که برای این کار به حفره‌ای با قطر 60 متر وهمچنین 18 هزار مترمربع خاک برداری نیاز است و با توجه به موقعیت دستگاه در زیرخاک و میزان نزدیکی آن به سی و سه پل می‌توان پیش بینی کرد در صورت حفر این گودال باید بخشی از رمپ سی و سه پل را نیز برای ایجاد آن تخریب کرد و از بین برد.

رئیس شورای شهر اصفهان همچنین در رابطه با میزان هزینه و زمان هر کدام از روش‌های نهایی شده برای این کار تاکید کرد:  مسئله میزان هزینه اصلاح انحراف تونل به ما ارتباطی ندارد و بودجه آن به دلیل خطای پیمانکار بر عهده خود شرکت خواهد بود و در رابطه با زمان نیز به نظر می‌رسد هر دو روش به یک اندازه زمان نیاز خواهند داشت

کد خبر 98229

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز