گزیده‌ای از یافته‌های این تحقیقق نشان می‌دهد از میان 600 نفر پاسخگو، 91 درصد در ارتباط با بیماری آنفلوآنزای خوکی اطلاعاتی دارند و تنها 9 درصد درباره این بیماری چیزی نمی‌دانند.

مدیر طرح: میترا زاغی
همکاران: سیامک کفایی، فریده درفشی،‌ زهره دیداری، سمیه گایگانی، امیر حسین زارع

پیشگفتار

آنفلوآنزای خوکی (swine flu) یا آنفلوآنزای نوع آ یک بیماری تنفسی و ناشی از ویروس آنفلوآنزای نوع آ است که باعث شیوع آنفلوآنزا در میان خوک‌ها می‌شود. اما این نوع جدید ویروس آنفلوآنزای خوکی که در بین انسان‌ها شایع شده، ترکیبی از ویروس‌های آنفلوآنزای خوکی، آنفلوآنزای انسانی و آنفلوآنزای حاد پرندگان است. این بیماری ویروسی واگیرداردر صورت بی‌توجهی به رعایت اصول بهداشتی، می‌تواند در کوتاه مدت منجر به ابتلای افراد زیادی از جامعه شود. این همه گیری عواقب اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی فراوانی دربر خواهد داشت.

در هنگام اپیدمی جهانی یک بیماری، امکان عدم تماس با عامل آن بیماری تقریباً غیرممکن است در حالی که امکان پیشگیری از ابتلا به آن وجود دارد . بیماری آنفلوآنزا از آن دسته بیماری‌هایی است که در قرن اخیر همه گیری جهانی داشته و موجب مرگ ده ها میلیون نفر شده و ضرر و زیان گسترده اقتصادی و اجتماعی را به دنیا وارد کرده است .

آنفلوآنزای خوکی(نوع A) نوع جدیدی از آنفلوآنزا است که از اواخر آوریل 2009 (اوایل اردیبهشت 88) ابتدا در مکزیک شروع شده و به شکل سریعی در حال گسترش در تمام جهان است .این بیماری اکنون همه‌گیر شده است، اما با اطلاع‌رسانی وسیع، کامل و واضح می‌توان ان را کنترل و از گسترش آن در کشور پیشگیری کرد.

وقتی یک بیماری همه‌گیر می‌شود علاوه بر سلامت جسمی، سلامت اجتماعی و روانی جامعه نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در چنین مواقعی ترس از بیمار شدن ، واکنشی طبیعی است و در مواردی مثل همه‌گیری آنفلوآنزای خوکی ، تعجبی ندارد اگر افراد جامعه از این موضوع هراس داشته باشند، اما باید دید این ترس تا چه حد مربوط به بیماری است و تا چه حد به عوامل دیگر. انتقال خبرهای داغ و غیرواقعی به جامعه و بزرگ جلوه دادن یک موضوع، می‌تواند نگرانی‌هایی را در این مورد ایجاد کند و با حساس کردن مردم، مشکلاتی را برای سلامت روانی جامعه به وجود بیاورد. مشکلاتی که شاید نگرانی از تاثیر منفی آن در روند طبیعی زندگی افراد، بیش از نگرانی از خود آن موضوع باشد.

در مورد آنفلوآنزای نوع A یا همان آنفلوآنزای خوکی طبق تحقیقات انجام شده، خطر این بیماری در مقایسه با آنفلوآنزای فصلی تفاوت چندانی ندارد و حتی به عقیده بسیاری از محققان خطر آن کمتر از انواع دیگر است، یعنی بیشتر گروه‌های پرخطر (کودکان، کهنسالان، زنان باردار و مصرف‌کنندگان داروهای خاص) را تهدید می‌کند. در چنین شرایطی انتشار اخباری که این بیماری و خطر آن را بزرگ ‌تر از آن چه هست نشان دهد، در مردم ایجاد نوعی هراس کرده و جامعه را دچار تهدیدهای جدی می‌کند.

حساسیت موضوع آنفلوآنزا در ابتدای شیوع جهانی بیماری و عدم اطلاع و آگاهی کافی، باعث شد اطلاعات به شکل غلط به مخاطب، بویژه مخاطبان عام انتقال پیدا کند. مساله‌ای که شیوع آنفلوآنزا را برای مجامع بهداشتی مورد اهمیت کرده، سرعت انتشار ویروس است، نه تلفات جانی ناشی از آن.  ولی نحوه گزارش مطلب از سوی رسانه‌ها به نحوی بود که مردم از جان خود بیمناک شدند. ولی خوشبختانه با گذشت زمان آگاهی اصحاب رسانه در زمینه این بیماری بیشتر شد و اخبار شکل مطلوب‌تری به خود گرفتند . اکنون به نظر می‌رسد التهاب‌های ایجاد شده در اوایل بروز این بیماری، کم‌کم در حال از بین رفتن است.

اهداف تحقیق

هدف از انجام این پژوهش، آگاه‌سازی مردم درباره بیماری آنفلوآنزای خوکی است.

جامعه آماری و تاریخ نظرسنجی

نمونه آماری این تحقیق که از تاریخ 16 تا 18 آذر ماه 1388 انجام شد، شامل 600 نفر از مردم تهران است که از این تعداد 50 درصد مرد و 50 درصد زن هستند.

گزیده‌ای از یافته‌های این تحقیقق به قرار زیر است:

از میان 600 نفر پاسخگو، 91 درصد در ارتباط با بیماری آنفلوآنزای خوکی اطلاعاتی دارند و تنها 9 درصد درباره این بیماری چیزی نمی‌دانند.

از میان پاسخگویانی که در ارتباط  با این بیماری اطلاعاتی دارند، 76 درصد از طریق رادیو و تلویزیون، 11 درصد روزنامه‌ها، 4 درصد آموزش و پرورش، 3 درصد خانه‌های بهداشت، 2 درصد اینترنت، 2 درصد محل کار و 2 درصد نیز از طریق سایر راه‌ها( تبلیغات در سطح شهر، مبتلا شدن خود فرد) این اطلاعات را کسب کرده‌اند.

جدول زیر توزیع پاسخگویان را بر اساس این که در برخورد با فرد مبتلا به آنفلوآنزای خوکی چه نکته های بهداشتی را رعایت می‌کنند، نشان می‌دهد:

پاسخگویان در برخورد با فرد مبتلا به آنفلوآنزای خوکی چه نکته های بهداشتی را رعایت می‌کنند؟

تعداد

درصد

فاصله گرفتن

212

35

تمام نکات بهداشتی

93

16

دست ندادن

91

15

روبوسی نکردن

85

14

شستن دست‌ها

56

9

هیچ نکته بهداشتی

40

7

استفاده از ماسک

23

4

جمع

600

100

نمودار زیر نشان‌دهنده پیشنهاد پاسخگویان برای جلوگیری از گسترش آنفلوآنزای خوکی در سطح جامعه است:

این نظرسنجی‌ها ادامه دارد. ممکن است در روزهای آینده، پژوهشگران مرکز آموزش و پژوهش روزنامه همشهری، با تلفن شما هم تماس بگیرند. متن کامل این خبر را درwww.hccmr.com بخوانید.

کد خبر 98195

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز