همشهری آنلاین: اوپک از تصمیم آنگولا برای عضویت در این سازمان استقبال کرد.

سخنگوی سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) پنجشنبه 30 نوامبر اعلا‌م کرد این سازمان ابراز تمایل آنگولا را برای پیوستن به اوپک ابتکار خوبی می‌داند، اما هنوز درخواست عضویت رسمی این کشور را دراین خصوص دریافت نکرده است.

عمر فاروق ابراهیم گفت: آنگولا از سال ها پیش در نشست های اوپک به عنوان ناظر شرکت می‌کند و در نتیجه رهبران آن، ابتکار پیوستن به ما را در پیش گرفته‌اند و این قطعاً ابتکار خوبی است.

سخنگوی وزارت دارایی انگولا در لواندا گفت: شورای وزیران این کشور آفریقایی چهارشنبه 29 نوامبر، در حمایت از الحاق آنگولا به اوپک اظهار نظر کرد.

فاروق ابراهیم تصریح کرد: به محض آنکه ما درخواست آنگولا را دریافت کنیم آن را به وزیران عضو سازمان ارائه خواهیم کرد و احتمالاً این درخواست در دستور کار یکی از نشست های اوپک در سال آینده قرار خواهد گرفت.

تولید نفت خام آنگولا سال آینده میلادی به دو میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت و پیش بینی می‌شود، این تولیدات در مجموع با یک رشد ‪ ۹۰‬درصدی تا سال ‪ ۲۰۱۰‬ میلادی روبه رو خواهد شد.

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول ‪ ،IMF‬این روند به دو برابر شدن درآمدهای نفتی آنگولا خواهد انجامید و به نوبه خود به فروکش کردن عطش بازار جهانی که روزانه ‪ ۸۵‬میلیون بشکه در آن معامله می‌شود، کمک خواهد کرد.

سرمایه‌گذاریهای کلان شرکتهای چند ملیتی در سایه آرامش نسبی سیاسی که بدنبال ‪ ۳۰‬سال جنگهای داخلی ایجاد شده است، دورنمای روشنی را در برابر صنعت نفت این کشور غیر اوپک قرار داده است.

کمپانی آمریکایی شورون ‪ Chevron‬در حال اجرای پروژه دو میلیارد و ‪۳۰۰‬ میلیون دلاری سکوی نفتی بنگولا بلیز ‪ Benguela Belize‬در خلیج گینه می‌باشد که حفاری در عمق ‪ ۵۱۲‬متری زیر دریا را شامل می‌شود.

شورون نخستین بار فعالیتهای اکتشاف و تولید نفت خام را از سال ‪ ۱۹۵۷‬در آنگولا آغاز کرد و در حال حاضر روزانه ‪ ۵۰۰‬هزار بشکه نفت خام در این کشور تولید می‌کند.

چین و آمریکا به آنگولا به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع نفتی آفریقا می‌نگرند و این کشور اکنون به یکی از منابع جایگزین نفت عربستان سعودی برای تامین نیازهای نفتی چین تبدیل شده است.

درآمدهای سال گذشته آنگولا از محل فروش نفت خام درحدود ‪ ۸‬میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، گرچه آمار حقیقی به دلیل شفاف نبودن قراردادهای نفتی دولت با کمپانیهای خارجی قابل دسترسی نیست.

با این حال، اغلب جمعیت ‪ ۱۴/۵‬میلیونی آنگولا همچنان با درآمدهای روزانه ‪ ۲‬دلار و یا کمتر زندگی می‌کنند.

کد خبر 9805

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز