چهارشنبه ۲ دی ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: تداوم افزایش واردات مرکبات و برخی دیگر از محصولات کشاورزی زمینه‌های استیضاح وزیر بازرگانی در مجلس را فراهم کرده است

هرچند به گفته مقامات دولتی تولید مرکبات کشور برای تامین نیاز بازار داخل کفایت می‌کند و امسال نیازی به واردات پرتقال نداریم اما میزان واردات این محصول در 8 ماهه نخست امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته بیش از 227 درصد رشد وزنی و 87/158 درصد رشد ارزش را شاهد است.

افزایش واردات در فصل برداشت مرکبات داخلی آن هم در شرایطی که پیش از این، اخبار مختلفی از نبود خریدار برای سیب و پرتقال تولید داخل و برخی تلاش‌ها برای جلوگیری از تداوم این روند به گوش می‌رسید، موجب شده تا پرتقال در 8 ماهه نخست امسال در فهرست 100 قلم کالای عمده وارداتی قرار گیرد و کشاورزان انگیزه‌ای برای برداشت محصول خود نداشته باشند.

نیازی به واردات مرکبات نداریم

مدیرکل دفتر امور میوه وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه میزان تولید مرکبات کشور حدود 4 میلیون و 480 هزار تن و میزان نیاز کشور نیز به این محصولات در همین حد است، گفت: با این میزان تولید، نیازی به واردات مرکبات نداریم.

محمد آقا رضا فتوحی با اشاره به اینکه ایران رتبه هشتم تولید مرکبات در جهان را دارد، سطح زیرکشت باغ‌های مرکبات کشور را حدود 290 هزار هکتار و سطح زیرکشت این باغ‌ها در جهان را7‌میلیون و 600 هزار هکتار دانست.

وی از تدوین برنامه راهبردی مرکبات خبر داد و گفت: ایران در سطح زیرکشت مرکبات دارای رتبه‌ هشتم و از متوسط عملکرد حدود 19 تن در هکتار برخوردار است که البته پیش‌بینی شده این رقم  در پایان برنامه پنجم توسعه به 22تن در هر هکتار برسد.

دست نخورده ماندن باغ‌های مرکبات داخلی

همچنین رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه باغداران مرکبات در این مورد با اشاره به اینکه سال‌های گذشته در زمان شکوفه دادن باغ‌های مرکبات محصول را پیش‌خرید می‌کردند، به ایسنا گفت: متأسفانه امسال با وجود اینکه محصول با کیفیت و مرغوبی نیز تولید شده اما تاکنون باغات مرکبات دست نخورده باقی مانده و واردات بی‌رویه‌ همچنان ادامه دارد. این امر باعث شده تاکنون باغداران مرکبات با نگرانی و دلزدگی باغ‌های خود را رها کنند.

استیضاح وزیر بازرگانی

افزایش واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی به‌ویژه مرکبات و برنج موجب شده تا یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تهیه متن پیشنهادی استیضاح وزیر بازرگانی و پیگیری آن بعد از تعطیلات خبر دهد.

جبار کوچکی‌نژاد با اشاره به دلایل استیضاح وزیر بازرگانی به فارس گفت: به‌دلیل عدم‌اجرای قانون و واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی به‌ویژه برنج، وزیر بازرگانی استیضاح می‌شود. واردات برنج بلایی بر سر کشاورزان آورد که موجب ضررهای زیاد برای برنجکاران شده است.

وی افزود: واردات مرکبات نیز مشکلات و زیان‌های بسیاری را برای استان‌های شمالی درپی داشت که این مسائل موجب شد تا نسبت به استیضاح وزیر هر چه سریع‌تر اقدام شود.

کد خبر 98047

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز