پنجشنبه ۳ دی ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۳
۰ نفر

علی کهن‌نسب: زمان زیادی تا آغاز رقابت های لیگ قهرمانان فوتبال آسیا نمانده است.

چهار باشگاه ایرانی استقلال تهران، سپاهان و ذوب آهن اصفهان و مس کرمان پس از قرعه کشی این رقابت ها و شناخت حریفان راه دشواری را پیش رو خواهند داشت تا شاید طلسم ناکامی فوتبال باشگاه‌های ایران در قاره آسیا شکسته شود.هر چند از آخرین عنوان قهرمانی که باشگاه‌های ایرانی در رقابت‌های آسیایی کسب کرده‌اند، همچون تیم ملی فوتبال سال‌ها می‌گذرد ، با این حال باز هم هیچ‌گاه هواداران فوتبال ایران از درخشش نمایندگان خود در رقابت‌های آسیایی ناامید نبوده‌اند.

پس از شکل‌گیری لیگ قهرمانان آسیا و تغییراتی که در رقابت‌های جام در جام باشگاه‌های آسیا، سوپر جام و لیگ باشگاهی آسیا اتفاق افتاد هنوز هیچ تیم ایرانی طعم قهرمانی در این رقابت‌ها را نچشیده است و اکثر نمایندگان ایران در همان مراحل ابتدایی از صعود به مراحل بالاتر باز مانده‌اند. البته سپاهان اصفهان یک بار این شانس را داشت که تا فینال این رقابت‌ها پیش برود ولی شکست در برابر حریف ژاپنی باعث شد تا ایرانی‌ها طی هفت دوره این رقابت‌ها به شکل جدید تنها به همین نایب قهرمانی بسنده کنند.

تیم ذوب آهن اصفهان

پیش از سپاهان نیز باشگاه پاس در روزهای اوج خود با مصطفی‌دنیزلی مربی سرشناس ترکیه‌ای با اقتدار از مرحله گروهی عبور کرد ولی این تیم نیز در مراحل بالاتر راه به جایی نبرد.
در اولین دوره این رقابت‌ها دو تیم پرطرفدار پایتخت به عنوان نماینده‌های ایران در لیگ قهرمانان شرکت کردند. پرسپولیس به عنوان قهرمان لیگ ایران با پاختاکور ازبکستان، الطلبه عراق و نیسای ترکمنستان هم‌گروه بود که شکست قرمزپوشان در برابر حریف ازبک مانع از صعود این تیم به مرحله بالاتر شد. استقلال قهرمان جام حذفی ایران نیز پس از عبور از سد نماینده اردن و ازبکستان در مرحله گروهی لیگ پس از هم‌گروهی با العین امارات، السد قطر و الهلال عربستان با شکست در برابر العین و الهلال از دور رقابت‌ها کنار رفت و پرونده فوتبال ایران در این رقابت‌ها در همین مرحله بسته شد. در دومین دوره نیز سپاهان و ذوب آهن نماینده‌های اصفهانی فوتبال ایران بودند که ره به جایی نبردند. البته سپاهان برای صعود اندکی بدشانس بود.

سپاهان که به عنوان قهرمان لیگ ایران با الاتحاد عربستان، العربی کویت و نفتچی ازبکستان هم‌گروه بود، با 4 گل نماینده ازبکستان را شکست داد، با العربی به تساوی رسید و در برابر الاتحاد در اصفهان 3 بر 2 پیروز شد، ولی شکست سنگین این تیم در عربستان باعث شد تا با وجود پیروزی در دیدارهای برگشت در برابر سایر رقبا از صعود باز بماند. البته بدشانسی سپاهان به همین جا ختم نشد چرا که در دوره سوم نیز در حالی که در آخرین مسابقه خود در برابر العین امارات تنها به یک تساوی برای صعود نیاز داشت، با شکست از این رقابت‌ها حذف شد. ولی پاس دیگر نماینده ایران نیز در حالی که صعود مقتدرانه از مرحله گروهی داشت در نهایت در مرحله حذفی طی دو دیدار رفت و برگشت و به دلیل گل زده نتیجه را به ‌العین واگذار کرد.

ضعیف‌ترین نتیجه ایرانی‌ها در آسیا

فولاد خوزستان و صبا باتری تهران در چهارمین دوره، نماینده‌های ضعیفی برای فوتبال ایران بودند. شکست‌های عجیب صبا در برابر نماینده سوریه و شکست‌های متوالی فولاد پس از کسب تنها یک پیروزی باعث شد تا فوتبال ایران با سال‌های اوج خود بیشتر فاصله بگیرد و در پنجمین دوره نیز اسامی استقلالی‌ها برای کنفدراسیون فوتبال آسیا دیر ارسال شد و نماینده ایران در همین تهران حذف شد ، ولی سپاهان اصفهان روزهای خاطره‌انگیزی را برای خود و فوتبال ایران رقم زد. سپاهان توانست با 4 پیروزی، یک تساوی و یک شکست راهی مرحله حذفی شود و در این مرحله با حذف کاوازاکی ژاپن و سپس حذف الوحده‌امارات تا فینال رقابت‌ها پیش برود. هرچند سپاهان در فینال نتیجه را به «اورا واردز» دیگر نماینده ژاپنی‌ها واگذار کرد ولی توانست برای اولین بار پای ایرانی‌ها را به جام باشگاه‌های جهان باز کند.

بازی استقلال با ام صلال/عکس: ایسنا

در ششمین دوره لیگ قهرمانان آسیا نیز سایپای تهران به عنوان قهرمان لیگ برتر ایران با مربیگری علی دایی آغاز خوبی داشت ولی انتخاب علی دایی به عنوان مربی تیم ملی و حضور لیت‌بارسکی آلمانی به جای او باعث شد تا سایپا با پذیرش شکست سنگین 5 بر صفر در برابر کوروچی ازبکستان در مرحله حذفی از رقابت‌ها کنار برود و سپاهان نایب قهرمان دوره گذشته نیز در عین ناباوری در همان مرحله اول رقابت‌ها حذف شود.

صبا باتری، پرسپولیس، استقلال و سپاهان در سهمیه بندی جدید آسیا در هفتمین دوره این رقابت‌ها حضور یافتند. استقلال با راه‌اندازی جشنواره تساوی‌ها در گروه خود از صعود بازماند. سپاهان و صبا باتری نیز کارنامه ضعیفی از خود برجای گذاشتند و پرسپولیس نیز تنها توانست از گروه نه‌چندان دشوار الغرافه قطر، الشباب عربستان و با کناره گیری الشارجه امارات به مرحله حذفی صعود کند و با شکست در برابر بنیاد کار پرونده فوتبال باشگاهی ایران در لیگ قهرمانان آسیا در همین مرحله بسته شد.

در هشتمین دوره این رقابت‌ها نیز چهار نماینده ایران راه دشواری را پیش‌رو خواهند داشت و برای موفقیت باید تا فرصت باقی‌مانده خود را آماده این رقابت‌ها کنند. البته به غیر از مس کرمان هر سه نماینده ایران تجربه حضور در این رقابت‌ها را دارند و اکنون سپاهان با تجربه‌ترین تیم ایرانی حاضر در این رقابت‌هاست.

سپاهان اصفهان این بار با تیم‌های الشباب عربستان، پاختاکور ازبکستان و العین‌امارات هم‌گروه شده است و این فرصت را دارد تا شکست و حذف در برابر العین در دوره سوم لیگ قهرمانان را جبران کند. الشباب نیز پیش از این طعم شکست را در برابر نماینده ایران چشیده است. پاختاکور هم حریف خوبی است که سپاهان با شکست این تیم می‌تواند شکست خود و سایر تیم‌های ایرانی در برابر ازبک‌ها را جبران کند.

محرم نوید کیا ، هافبک میانی سپاهان در جدال با حریف عربستانی

استقلال دیگر نماینده ایران با الجزیره امارات، الغرافه قطر و الاهلی عربستان هم‌گروه شده است. اگر استقلال در روزهای اوج خود باشد، هیچ یک از این حریفان، رقبای چندان قدرتمندی نخواهند بود.

ذوب آهن اصفهان دیگر نماینده ایران که برای دومین بار در این رقابت‌ها حضور پیدا می‌کند در سخت‌ترین گروه قرار دارد. بنیادکار ازبکستان سال گذشته دو تیم ایرانی سپاهان و پرسپولیس را از دور رقابت‌ها حذف کرد و در دوره‌های گذشته نیز سابقه شکست حریفان ایرانی را در کارنامه خود دارد. الاتحاد عربستان یکی از پرافتخارترین تیم‌های باشگاهی آسیاست و شاید ضعیف‌ترین تیم گروه یکی از تیم‌های الکرامه سوریه، الوحده امارات و یا چورچالی هند باشد که پس از رقابت با یکدیگر یک تیم در این گروه قرار می‌گیرد. الکرامه سوریه بیش از این یک بار صبا باتری تهران را حذف کرده است و الوحده نیز تا مرحله یک هشتم این رقابت‌ها پیش رفته است.

مس کرمان نیز در اولین تجربه آسیایی خود راه بسیار دشواری را پیش‌رو دارد. السد قطر، الاهلی امارات و الهلال عربستان حریفانی هستند که به راحتی پیروزی بر آنها میسر نیست، به ویژه این که در حال حاضر نماینده ایران در لیگ داخلی شرایط بسیار بدی را سپری می‌کند. با این حال حضور بازیکنان بزرگ و با تجربه در این تیم می‌تواند امیدهای درخشان برای نماینده ایران را در لیگ قهرمانان آسیا زنده نگه دارد.

البته باید تا آغاز این رقابت‌ها منتظر ماند. با توجه به شکست‌های فوتبال ایران در رده ملی درخشش باشگاه‌های ایرانی در آسیا می‌تواند زمینه‌ساز تولد دوباره فوتبال ایران در قاره پهناور آسیا باشد.

کد خبر 98003

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز