وضعیت غیرشفاف حساب ذخیره ارزی موجب گمانه‌زنی‌هایی درباره موجودی آن شده است

همچنین اعلام نشدن رسمی موجودی این حساب باعث شده که تحلیل‌های کارشناسان و رسانه‌ها صرفا براساس حدس و گمان باشد و از سوی دیگر، هرازگاهی اظهارات نسبتا متناقضی درباره آن منتشر شود.

در تازه‌ترین اظهارنظر، یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس براساس گزارش ارائه شده از سوی بانک مرکزی، اعلام کرد: موجودی فعلی حساب ذخیره ارزی حدود 3میلیارد دلار نسبت به تعهدات آن کمتر است.

موسی‌الرضا ثروتی به سایت خبری مجلس گفت: در گزارشی که مسئولان بانک مرکزی در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارائه نمودند تاکید کردند که تعهد مازاد بر موجودی حساب ذخیره‌ارزی وجود دارد. اظهارات ثروتی در حالی است که رئیس دیوان محاسبات هفته گذشته گفته بود موجودی حساب ذخیره ارزی در حد نگران‌کننده‌ای نیست.

طبق قانون بودجه سال‌جاری، دولت می‌تواند حدود 13300میلیارد تومان از حساب ذخیره ارزی برداشت کند. براساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی، دولت در 5ماه نخست سال‌جاری معادل 4308میلیارد تومان از این حساب برداشت کرده است.

از این رقم، 3765میلیارد تومان آن برای طرح‌های عمرانی، 353میلیارد تومان برای مقاوم‌سازی مدارس بدون استحکام و 190میلیارد تومان برای اختصاص ۲ درصد درآمد نفت جهت مناطق نفت‌خیز و محروم برداشت شده است.

استفاده دولت از حساب ذخیره ارزی در 5ماهه اول سال‌جاری نسبت به سال قبل 9/8درصد کاهش پیدا کرده است. در همین حال ثروتی گفت: از فروردین ماه درآمد نفتی مازاد به حساب ذخیره‌ارزی واریز شده اما تا شهریور ماه تمام فروش نفت برای بودجه برداشت شد و از آن به بعد یعنی 2 ماه مهر و آبان مازاد فروش نفت به حساب ذخیره‌ارزی واریز شد که البته تعهدات نسبت به موجودی حساب ارزی بیشتر بوده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: البته دولت تقریباً 5/2 میلیارد دلار بنزین و گازوئیل وارد کرده که این خلاف قانون بوده است.

کد خبر 97951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز