سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

معلوم نیست این قدیمی‌ها از کجا دستگاه پز (کارتخوان) بانک‌ها را به این خوبی می‌شناخته‌اند که چنین ضرب المثل با مسمایی با محتوای«‌پز عالی، جیب خالی» برای آن گفته‌اند

این روز‌ها اغلب شهروندان می‌دانند که دستگاه‌های پز، عالی‌اند اما چنانچه خراب باشند یا کارت بانک دست همسر باشد، جیب صاحب حساب را خالی می‌کنند.

البته این خالی شدن جیب چنانچه از راه خرید باشد کسی معترض نمی‌شود اما تجربه نگارنده و بسیاری از شهروندان نشان می‌دهد که دستگاه‌های پز اگر نگوییم دست‌شان کج است، دست‌کم می‌توانیم بگوییم که گاهی دروغ می‌گویند.

برای نمونه در حالی که کاربر با کشیدن کارت، مبلغ مورد نظرش از حساب کم شده است اما دستگاه‌ با عبارت « تراکنش انجام نشد» به فروشنده و خریدار اعلام می‌کند که وجهی از حساب صاحب کارت برداشت نشده است.

این در حالی است که پیگیری‌های بعدی نشان می‌دهد که این مبلغ از حساب صاحب کارت برداشت شده است. مشکل اصلی اینجاست که بسیاری از شهروندان از چند و چون قضیه آگاه نیستند و چنانچه بانک مربوط این وجه را به هر دلیلی به حساب فرد مورد نظر بازنگرداند آنها متضرر خواهند شد.

مشکل دیگر اینجاست که در زمان مراجعه صاحب کارت به بانک‌، کارمندان بانک وی را در یک مرحله طولانی کاغذبازی قرار می‌دهند؛ حال آنکه اشتباه‌های دستگاه‌های کارتخوان را بانک‌ها باید پاسخگو باشند نه کاربر.

پیدا کنید پرتقال فروش را

اگر برای بار نخست به دزفول رفتید و به اصطلاح در این شهر غریب بودید به هیچ‌وجه نگران نباشید، زیرا به گواه تصویری که علی صفاریان برای ما ارسال کرده تمام مسیر‌ها به روشنی روی تاکسی‌ها نوشته شده است.

کافی است مانند کتاب راهنما به یکی از این تاکسی‌ها نگاهی بیندازید. به طور حتم نشانی مورد نظر را می‌یابید. برای نمونه کافی است بخواهید بروید به آن‌طرف پل، همین که دست‌تان را بالا بیاورید یک تاکسی به مقصد آن‌طرف پل جلوی پای شما ترمز می‌کند.

البته برای اینکه بفهمید آن‌طرف پل یعنی کدام طرف پل، یا اینکه منظور از دانشگاه، کدام دانشگاه است باید اهل معنی باشید تا بتوانید پیدا کنید پرتقال فروش‌را.

تازه و کهنه درهم

اصطلاح درهم فروشی اصطلاحی است که در میوه‌فروشی‌ها باب است و معمولا تنها در صورتی مشتری مجاز به انتخاب میوه‌هاست که بهای بیشتری را بپردازد. این در شرایطی است که متاسفانه برخی از میوه‌فروشی‌ها از درهم فروختن میوه‌ تا حدودی سوء‌استفاده کرده و میوه‌های قدیمی را با میوه‌های تازه ترکیب می‌کنند تا در کنار میوه‌های تازه،

میوه‌های قدیمی‌تر که کیفیتشان را از دست داده‌اند هم به فروش برسند. این در حالی است که در میان میوه‌های تازه هم به اندازه کافی میوه لهیده و نامرغوب وجود دارد و میوه‌های قدیمی هم به این بی‌کیفیتی دامن می‌زند و دست آخر چند کیلو میوه بی‌کیفیت به دست مشتری می‌رسد که بخش قابل توجهی از آن قابل استفاده نیست.

هرچند به هر حال میوه‌های قدیمی هم باید به فروش برسند اما میوه‌فروش‌ها می‌توانند این مشکل را با جدا کردن میوه‌های قدیمی‌تر و در نظر گرفتن قیمتی ارزان‌تر برای آنها برطرف کنند.

نان بی‌تاریخ

گاهی کیفیت نان‌های بسته‌بندی چندان مرغوب نیست و از سوی دیگر بر خلاف سایر مواد غذایی بسته‌بندی شده، روی بسته‌بندی آنها تاریخ تولید و انقضا به چشم نمی‌خورد. با توجه به اینکه عده‌ای ناگزیر به استفاده از نان‌های بسته‌بندی هستند، بهتر است در مورد کیفیت آنها دقت بیشتری صورت گیرد و تاریخ تولید و انقضا روی بسته آنها چاپ شود.

البته این مشکل در مورد همه نان‌های بسته‌بندی شده وجود ندارد و برخی از تولید‌کنندگان ضمن تولید نان با کیفیت اطلاعات مربوط به نان از جمله ارزش غذایی و تاریخ تولید و انقضا را روی بسته‌بندی آن چاپ می‌کنند.

کد خبر 97940

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز