همشهری آنلاین: وزیر کشور فرانسه از قصد خود مبنی بر کاندیداتوری در انتخابات فرانسه خبر داد.

به گزارش یورو نیوز، نیکلا سارکوزی در مصاحبه‌ای که در سایت اینترنتی یکی از مطبوعات پرتیراژ  فرانسوی منتشر شد اعلام کرد اگر از سوی حزب اتحادیه جنبش مردمی (UMP) در ماه ژانویه به عنوان کاندیدا انتخاب شود، پیش از انتخابات ریاست جمهوری که در ماه آوریل برگزار می‌شود، از سمتش در وزارت کشور استعفا خواهد داد.

اعلام آمادگی سارکوزی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه امری نیست که تازگی داشته باشد. او دو سال پیش نیز در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهد کرد یا خیر، تلویحاً موافقت خود را با شرکت در انتخابات اعلام کرده بود و گفته بود: "الان و در آینده حاضرم در انتخابات شرکت کنم".

سارکوزی اخیراً نیز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی TF1 گفت: "چه از طرف حزبم برای انتخابات معرفی شوم و چه این اتفاق روی ندهد، برنامه‌‏های ریاست‌‏جمهوری خود را در هفته آینده اعلام خواهم کرد."

سارکوزی که رهبر حزب اتحادیه جنبش مردم است، تأکید کرد: "دومینک دوویلپن، نخست‌‏وزیر کنونی و میشل آلیوماری وزیر دفاع فرانسه و یا هر کسی که خواهان شرکت در این رقابت است، باید قبل از انتخابات درون حزبی کاندیداتوری خود را رسماً اعلام کند و تا 31 دسامبر برای ثبت نام درون حزبی اقدام کند و برنامه‌‏هایش را به طور کامل تشریح کند."

سارکوزی تاکنون بدون هیچ ابهامی خواسته خود را برای جانشینی ژاک شیراک رئیس‌‏جمهوری فرانسه اعلام کرده است و طبق نظرسنجی‌‏های اعلام شده، او تنها کسی است که می‌‏تواند با سگولن روآیال نامزد حزب سوسیالیست در این انتخابات رقابت کند.

بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقدند که سارکوزی می‌‏تواند در انتخابات دورن‌‏ حزبی 14 ژانویه دیگر کاندیداهای هم‌‏حزبی خود را شکست دهد. در هفته گذشته میزان حامیان سارکوزی نسبت به شیراک و آلیوماری بیشتر بوده است و این درحالی است که شیراک اعلام کرده است تا سال آینده نظر نهایی خود برای شرکت در انتخابات را اعلام نمی‌‏کند.

اخبار دیگری حکایت از آن دارند که شیراک احتمالاً برای جلوگیری از پیروزی سارکوزی در انتخابات برای بار سوم خود را کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه خواهد کرد. اکنون نظرسنجی‌ها حکایت از آن دارند که سارکوزی محبوب ترین سیاستمدار در میان اعضای احزاب راست میانه است.

کد خبر 9793

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز