دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: این روزها که همه جا رنگ و بوی محرم دارد، موسیقی هم از این قافله عقب نمانده است

و حالا ارکستر سمفونیک تهران و گرو ه کر دفتر موسیقی مشغول تمرین «هلال کاروان» هستند و هنرمندان عرصه موسیقی و پژوهشگران هم مشغول انتشار موسیقی ویژه این ایام اند.
سمفونی «هلال کاروان» به سفارش مؤسسه فرهنگی هنری فدک توسط سعید ذهنی در 5 قطعه قافله، حر، عطش، علمدار و وداع ساخته شده و قرار است از 21 تا 30 دی توسط ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت اجرا شود. این سمفونی که در اسفند 1386 در تالار وحدت اجرا شده بود، با یک بازنگری جدید دوباره به روی صحنه می‌‌آید.

نکته مهم در این کار انتشار لوح فشرده صوتی این سمفونی است که همزمان با اجرای این برنامه منتشر می‌شود. ضبط هلال کاروان نیز هفته آینده در استودیو فورته به پایان می‌رسد و لوح صوتی اثر همزمان با اجرای برنامه منتشر و ارائه می‌شود.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین ایمانی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدعلی خبری، مدیرکل دفتر موسیقی از روند ضبط برنامه موسیقایی «هلال کاروان» در استودیو فورته بازدید کردند.
محمدحسین ایمانی گفت: هنر و از جمله موسیقی بستر مهم و تاثیرگذاری برای بیان مفاهیم و مضامین متعالی و ارزشمند است.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به طراحی برنامه‌ها در سال‌های اخیر در ماه محرم برای پویایی هنر این ایام اظهار کرد: برنامه‌هایی تولید شد تا در ماه محرم نیز سالن‌های هنری فعال باشند و برنامه‌های هنری متناسب با این فضا اجرا شود که از جمله برنامه‌ها هلال کاروان است.

سعید ذهنی، آهنگساز هلال کاروان توضیحاتی درباره این سمفونی ارائه کرد: این برنامه موسیقایی توصیفی است که ترکیب بندی سازهای آن متفاوت است و غیر از سازهای متداول ارکستر سمفونیک از ساز کوبه‌ای دف هم که جزء سازهای ملی است، استفاده شده است.

این کار با خوانندگی علی مینو سپهر به روی صحنه می‌رود. ذهنی درباره بخش آوازی این اثر هم گفت: در بخش آوازی، این اثر در نوع خود نخستین اتفاق موسیقایی به این شکل است که برای نخستین بار از خطوط آوازی کلاسیک در قالب گروه کر، آواهای مذهبی ایران و مقام‌های آوازی استفاده شده است.

برنامه موسیقی هلال کاروان توسط نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران و گروه کر دفتر موسیقی به خوانندگی علی مینوسپهر و همراهی نغمه‌سرایان عاشورایی به آهنگسازی سعید ذهنی با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری مؤسسه توسعه هنرهای معاصر و با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری فدک 21 تا 30 دی ماه در تالار وحدت اجرا می‌شود.

سهم تلویزیون از ایام محرم

با اینکه سیاست‌های تلویزیون در رابطه با پخش موسیقی تغییر کرده و قرار است پخش این آثار محدود شود اما برای این ایام خاص، تلویزیون 7 قطعه به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان، اباعبدالله‌الحسین(ع) در مرکز موسیقی و سرود ساخته است.

به نقل از روابط عمومی مرکز موسیقی و سرود، قطعات عاشورایی «حضرت قاسم»، «حضرت علی اصغر(ع)»، «حضرت علی اکبر(ع)»، «وداع»، «علمدار»، «ذوالجناح»، «دشت کربلا» به آهنگسازی سید محمد میرزمانی و با اشعاری از اسماعیل امینی، فاضل نظری و عبدالرضا رضایی نیا در مرکز موسیقی و سرود تولید شد.

این آثار عاشورایی که به‌اهتمام و مشارکت مجتمع فرهنگی بلال تهیه و تولید شده در اختیار شرکت صوتی و تصویری سروش قرار گرفت و آماده پخش از شبکه‌های مختلف رسانه ملی است.

نوحه‌های برگزیده عاشورایی

این روزها بازار کتاب و چاپ کتاب‌هایی درباره موسیقی مذهبی خصوصا موسیقی محرمی داغ است. کتاب موسیقی عاشورا کتابی از تورج زاهدی و تولید پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری است که همزمان با ماه محرم توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.
به گزارش مهر، در این کتاب نویسنده ضمن نگاه تاریخی به مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) موسیقی عاشورایی را مورد بررسی قرار داده است.

در این کتاب 136 صفحه‌ای بخشی نیز به نت‌های عاشورایی اختصاص یافته و نویسنده در نگارش کتاب از منابعی همچون گلبانگ محراب تا بانگ مضراب، چهره‌های موسیقی ایران، تاریخ تحول ضبط موسیقی در ایران، موسیقی تعزیه، تاریخ موسیقی نظامی ایران و... استفاده کرده است. کتاب «موسیقی عاشورا» در 136 صفحه و در قطع رقعی، در شمارگان 2500 نسخه منتشر شده است.

همچنین کتاب «هفتاد و دو نوحه برگزیده اصیل ایرانی و آیینی با نغمه‌های ماندگار» که مجموعه‌ای شامل یک جلد کتاب و 2 حلقه سی‌دی است به‌مناسبت این ایام منتشر شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران، در این مجموعه نمونه‌هایی از نوحه و نوحه‌خوانی‌های اصیل در نقاط مختلف کشور توسط رضوانی‌پور گردآوری شده است.

در این کتاب به همراه متن کامل نوحه‌ها، دستگاه موسیقایی نوحه، تاریخ و محل ضبط و همچنین راوی آن نیز ذکر شده است. همچنین نام گوشه‌هایی که نوحه بعد از درآمد ادامه می‌یابد، برای راهنمایی مداحان نوشته شده است.

به همراه این کتاب 2 سی‌دی از سبک‌های نوحه، عرضه شده است. «هفتاد و دو نوحه برگزیده اصیل ایرانی و آیینی با نغمه‌های ماندگار» شامل یک جلد کتاب و 2 سی‌دی به نویسندگی و گردآوری متین رضوانی‌پور، توسط مؤسسه فرهنگی آوای مهربانی و با همکاری مؤسسه هنر و ادبیات آیینی عاشورا و حمایت هیات رزمندگان اسلام و سازمان اوقاف و امور خیریه با قیمت 6000 تومان منتشر شده است.  همچنین کتاب دیگری به اسم نغمه‌های آسمانی ویژه نوحه و مصیبت‌خوانی منتشر شد.

این مجموعه شامل 4 سی‌دی است و آثار نوحه و مصیبت‌خوانی عاشورایی ضبط‌شده روی صفحات گرامافون چند دهه اخیر را ارائه می‌کند.

نغمه‌های آسمانی شماره 7 ویژه نوحه و مصیبت‌خوانی در قالب 4 سی‌دی توسط آوای مهربانی عرضه شده‌است. از دیگر آثاری که به‌مناسبت این ایام منتشر شده، چهارمین مجموعه از نواهای مذهبی غم‌نوا با عنوان «سرو روان» است.

این مجموعه شامل گزیده نوحه‌های حاج لطف‌الله مهران‌نژاد در 5 هزار لوح فشرده تهیه شده و در ایام محرم، بین اماکن مذهبی و هیأت‌های عزاداری استان و مراکز فرهنگی سراسر کشور توزیع می‌شود.

پیش از این «ناله العطش» با مداحی حاج حبیب نیک نام و زنده یاد حاج صادق نصیری، «فرزند عاشورا» با مداحی حاج غفور یادگاری و «علمدار حسین» با مداحی حاج حسین سهرابی توسط حوزه هنری استان لرستان در قالب مجموعه «غم‌نوا» منتشر شده است.

کویتی‌پور و یک اثر جدید

غلام کویتی‌پور، خواننده مذهبی و خواننده آثاری همچون «ممد نبودی ببینی» و «غریبانه» این روزها آلبوم «خاموش» را منتشر کرده‌است.به گزارش سایت موسیقی ما، این آلبوم دارای 8 قطعه بوده که تنها یکی از قطعات آن برای ماه محرم و مناسبتی است. 

موسیقی پاپ و ایام محرم

موسیقی پاپ هم برای محرم امسال آلبومی به نام «سلام آقا» را روانه بازار خواهد کرد. سایت موسیقی ما، اعلام کرد که در این آلبوم مناسبتی، 4 خواننده موفق موسیقی پاپ ازجمله؛ محسن چاوشی، رضا صادقی، محمد علیزاده و مهدی یغمایی، هرکدام قطعه‌هایی را برای امام حسین(ع) اجرا کرده‌اند. 

به محض آنکه مسئولان دفتر موسیقی ارشاد مجوز نهایی آن را صادر کنند، در ماه محرم منتشر خواهد شد. این 4 خواننده، هرکدام دست کم 2 قطعه را در «سلام آقا» اجرا کرده‌اند.

کد خبر 97869

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز