گروه شهری: در اجلاس شهرداران کلانشهرهای دنیا با موضوع تغییرات اقلیمی که از 4 روز پیش همچنان در شهر کپنهاگ ادامه دارد، هریک از شهرداران طی سخنانی از برنامه‌های خود برای تحقق ایده جلوگیری از گرمایش زمین سخنانی ایراد کردند.

در این‌باره شهردار تهران از افزایش فضای سبز عمومی به‌عنوان اولویت مدیریت شهری برای تعدیل گرمای پایتخت و تحقق هوای پاک سخن گفت. به گزارش سما، محمد‌باقر‌قالیباف،  در سخنرانی خود گفت که سیاست‌های کلان مدیریت شهر تهران در چارچوب تحقق شهر دوستدار طبیعت، شهر روان و شهر پاک به تنظیم اسناد مهمی  منجر شده  است. 

این اسناد تحت ‌عنوان طرح جامع تهران، طرح‌های تفصیلی، طرح‌های موضعی و موضوعی هم‌اکنون در شهر تهران در حال اجراست.قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود بر جایگزینی سوخت‌های پاک به جای سوخت‌های فسیلی، افزایش هزینه‌های سفر با خودروی شخصی و در عوض پایین آوردن هزینه سفرهای شهروندان با استفاده از وسایل عمومی حمل‌ونقل تاکید کرد و گفت: آنچه مسلم است هم‌اکنون بر اثر آلودگی فزاینده ناشی از اقدامات بشری، دگرگونی‌های اقلیمی رفته‌رفته در حال غلبه بر ما هستند؛

به‌طوری که به‌نظر برخی از محققین افزایش میانگین دمای زمین از قرن گذشته تا‌کنون بیش از 3 درجه سانتی‌گراد بوده است.

از سوی دیگر«بلومبرگ» شهردار نیویورک جلوگیری از بلند مرتبه‌سازی‌، مدیریت صحیح انرژی و حمایت از ساخت خانه‌های سبز را از جمله اولویت‌های خود در مقابله با گرمایش زمین برشمرد.

در این میان شهردار مکزیکوسیتی ارائه طرح جامع مدیریت محیط‌زیست، توسعه مسیرهای حرکت با دوچرخه و تشویق شهروندان به پیاده‌روی را از جمله برنامه‌های خود در این باره عنوان کرد.و اما شهردار ژوهانسبورگ در متن سخنرانی خود بر توسعه خطوط اتوبوسرانی تندرو به‌عنوان تنها راه مؤثر در توسعه شبکه عمومی حمل‌ونقل تاکید کرد.

ازجمله دیگر شهرداران کلانشهرها شهردار لس‌آنجلس بود که استفاده از لامپ‌های LED و بهره‌مندی از انرژی خورشیدی را از جمله اولویت‌های خود در تامین روشنایی140 هزار معبر و خیابان این شهر نام برد و خاطرنشان کرد: بهره‌مندی از انرژی پایدار خورشید می‌تواند یکی از راه حل‌های اساسی برای حل مشکل گرمایش زمین باشد.

در ادامه نیز وزیر امور محیط‌زیست برزیل گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تا پیش از سال 2012 دیگر سائوپائولو از منتشر‌کنندگان گاز CO2 نخواهد بود.

کد خبر 97544

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز