چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: مدیران شصتمین دوره جشنواره برلین نام تعدادی از فیلم‌های حاضر در این فستیوال را اعلام کردند

نام «شکارچی» ساخته رفیع پیتز نیز در میان این فیلم‌ها به چشم می‌خورد.
شکارچی  دومین فیلم رفیع پیتز است که به برلین راه می‌یابد. او 4 سال پیش با فیلم «زمستان است» در این جشنواره حاضر بود. البته  زمستان است  در یکی از بخش‌های جنبی برلین به نمایش درآمد ولی  شکارچی  به بخش مسابقه راه یافته است.

وقتی  زمستان است  در برلین به موفقیت رسید و مورد توجه قرار گرفت، صندوق سینمای جهان جشنواره برلین کمک  50هزار یورویی برای فیلم بعدی به پیتز اختصاص داد. شاید به همین دلیل بود که این فیلمساز ایرانی شکارچی  را با همان عوامل فیلم زمستان است  جلوی دوربین برد.

فیلم، در زمستان سال گذشته کلید خورد و مراحل فنی‌اش نیز با تامل و تانی انجام و به تازگی آماده نمایش شد.  شکارچی  اقتباسی از یکی از داستان‌های بزرگ علوی است و خود رفیع پیتز نقش اصلی‌اش را بازی می‌کند.

2 هفته پیش که نماینده جشنواره برلین برای تماشای فیلم‌های ایرانی به تهران آمده بود، گفته می‌شد این فیلم قطعا جزء آثار انتخاب شده برای بخش مسابقه است و حالا این پیش‌بینی به حقیقت پیوسته است.

در سال‌هایی که سینمای ایران موفقیت چندانی در جشنواره‌های رده A نداشته، فستیوال برلین میزبان خوبی برای فیلم‌های ایرانی بوده است. درخشش «آفساید»، «زمستان است» و «درباره الی»، امسال می‌تواند با حضور موفقیت آمیز «شکارچی» تداوم یابد؛ هر چند این فیلم‌ رقبای سر‌سختی در جشنواره امسال دارد.

جدی‌ترین رقبای «شکارچی» در بخش مسابقه جشنواره برلین 2010 فیلم‌های سینمایی «روح‌نگار» به کارگردانی رومن پولانسکی و «شاتر آیلند» مارتین اسکورسیزی هستند. فیلمساز تحسین‌شده و جنجالی لهستانی که این روزها در سوئیس در حبس خانگی به سر می‌برد، مراحل پایانی تولید «روح‌نگار» را از زندان شهر زوریخ مدیریت کرد.

تازه‌ترین فیلم پولانسکی براساس رمان «روح» رابرت هریس ساخته شده و یوان مگرگور و پیرس برازنان در آن بازی کرده‌اند. قرار است این فیلم اواسط سال 2010 در آمریکا اکران شود. اسکورسیزی هم «شاتر آیلند» را براساس رمان دنیس لین ساخته و لئوناردو دی‌کاپریو در کنار مارک روفالو، بن کینگزلی و میچله ویلیامز بازیگران اصلی آن هستند.

در مجموع 26 فیلم برای رقابت در بخش مسابقه شصتمین جشنواره فیلم برلین انتخاب شده‌اند که اسامی دیگر فیلم‌های برگزیده حدود یک ماه دیگر اعلام می‌شود. دیتر کاسلیک رئیس جشنواره فیلم برلین درباره فیلم‌های این دوره گفت: آنچه ما برای بخش مسابقه برلین 2010 انتخاب کرده‌ایم، تلفیقی هیجان‌انگیز از فیلمسازان نوظهور و سینماگران برجسته است.

دیگر فیلم‌هایی که حضور آنها در بخش مسابقه برلین 60 قطعی شده عبارتند از: «عسل» سمیح کاپلان‌اوغلو از ترکیه که فیلم‌های «شیر» و «تخم مرغ» را در کارنامه دارد، «سارق» بنجامین هیسنبرگ از اتریش و «در راه» جاسمیلا زبانیچ از بوسنی. «نام من خان است» کارن جوهر با بازی شاهرخ‌خان هم در بخش خارج از مسابقه به نمایش درمی‌آید.

نمایش 40 فیلم برتر تاریخ برلین

مدیران جشنواره بین‌المللی فیلم برلین با نمایش 40 فیلم برتر و برگزیده تاریخ جشنواره شصتمین دوره برگزاری این رویداد معتبر سینمایی را جشن می‌گیرند.

قرار است در برنامه ویژه «نمایش دوباره» برخی از بهترین فیلم‌های به نمایش درآمده در تاریخ برپایی جشنواره برلین روی پرده بروند. فهرست کامل فیلم‌های این برنامه ویژه اواسط ماه ژانویه اعلام می‌شود.

دیوید تامسن منتقد بریتانیایی که وظیفه انتخاب 40 فیلم برتر تاریخ جشنواره برلین را برای نمایش در دوره شصتم آن برعهده داشته است، در این باره گفت: جشنواره‌ای معتبر مانند برلین نشان می‌دهد که چگونه فیلم‌های جنجال‌برانگیز24 آذر به فیلم‌های کلاسیک امروز تبدیل شده‌اند؛ از زمان آغاز جنگ سرد تا سقوط دیوار برلین.

یکی از مهم‌ترین فیلم‌های تاریخ برلین «از نفس افتاده» ژان لوک گدار محصول سال 1960 است؛ فیلمی که سازنده آن به دنیای سینما معرفی شد و یکی از نخستین آثار موج نوی سینمای فرانسه بود. دیگر فیلم‌های برنامه «نمایش دوباره» بازتاب‌دهنده نخستین سال‌های برگزاری جشنواره برلین تا حضور گسترده فیلم‌های کمونیستی در آن است.

دیتر کاسلیک رئیس جشنواره فیلم برلین هم در این باره گفت: ما می‌خواستیم از منظری خارجی به جشنواره نگاه کنیم و برای رسیدن به این هدف چه کسی بهتر و خبره‌تر از دیوید تامسن. می‌خواستیم بدانیم از نگاه او چه فیلمی جریان‌سازتر بوده است و آنچه تامسن برگزیده نگاهی است جذاب به تاریخ 60 سال برگزاری جشنواره فیلم برلین.

نامزدهای گلدن گلوب و ناکامی الی

برگزار‌کنندگان شصت‌وهفتمین جوایز سالانه گلدن گلوب نیز سه‌شنبه شب، نامزدهای سال 2010 را درحالی اعلام کردند که فیلم «درباره‌ الی» ساخته اصغر فرهادی که در میان نامزدهای اولیه بود، از راهیابی به دور نهایی بخش بهترین فیلم خارجی ناکام ماند.

در این بخش فیلم‌های «ربان سفید» از آلمان، برنده‌ نخل طلای کن، «آغوش‌های گسسته» از اسپانیا ساخته‌ «پدرو آلمادوار»، «یک پیام‌آور» از فرانسه، «خدمتکار» از شیلی و «باریا» از ایتالیا ساخته‌ «جوزپه تورناتوره» با هم رقابت می‌کنند.

در بخش بهترین فیلم بلند، «آواتار» ساخته‌ جدید «جیمز کامرون»، «صندوقچه جراحت» ساخته «کاترین بیگلو»، «لعنتی‌های بی‌آبرو» ساخته‌ «کوئنتین تارانتینو»، «ارزشمند» ساخته «لی ‌دانیلز» و «بالا در آسمان» ساخته «جیسون ریتمن» حضور دارند.

در بخش بهترین کارگردانی، «کاترین بیگلو»، «جیمز کامرون»، «کلینت ایست‌وود»، «جیسون ریتمن» و «کوئنتین تارانتینو» با هم رقابت خواهند کرد. در بخش بهترین فیلم انیمیشن، «کورالین»، «آقای فاکس عجیب»، «بالا»، «ابری با احتمال ریزش کوفته قلقلی» به‌همراه «قورباغه و شاهزاده خانم» نامزد شده‌اند.

در بخش بهترین بازیگر مرد، «جف بریجز» برای «قلب دیوانه»، «جورج کلونی» برای «بالا در آسمان»، «کالین فارث» برای «یک مرد تنها»، «مورگان فریمن» برای «Invictus» و «توبی ماگوایر» برای «برادرها» و در بخش بهترین بازیگر زن نیز «امیلی بلانت»، «ساندرا بولاک»، «هلن میرن»، «کاری مولیگان» و «گابوری گابی» نامزد شده‌اند. مراسم اعطای شصت‌وهفتمین جوایز سالانه گلدن گلوب روز 17 ژانویه (27 دی) برگزار می‌شود.

کد خبر 97539

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز