گروه محیط‌زیست - اسد افلاکی: صدور پروانه شکار یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات محیط‌زیست است که هر وقت از سوی مسئولان سازمان محیط‌زیست مطرح شده 2 واکنش متفاوت را درپی داشته است

برخی بر این باورند که صدور پروانه به معنای تهدید جمعیت حیات وحش است و در مقابل، گروهی صدور مجوز شکار را برای حیات وحش ضرورتی اجتناب‌ناپذیر می‌دانند.

فارغ از چنین مباحثی آنچه باعث نگرانی علاقه‌مندان محیط‌زیست به‌ویژه دوستداران حیات وحش شده اینکه گفته می‌شود صدور پروانه شکار، پای شکارچیان را به مناطق ویژه از جمله زیستگاه‌های یوز و پارک‌های ملی باز می‌کند.

ایجاد استرس ناشی از شکار در این زیستگاه‌ها نه تنها جمعیت وحوش داخل این مناطق که حیات یوز، این‌گونه منحصر به فرد حیات وحش را بیش از پیش با خطر مواجه می‌سازد.

مهندس امیر عبدوس، مدیرکل زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست در این باره به همشهری گفت: پروانه شکار براساس محاسبات مبتنی بر سرشماری و جمعیت قابل برداشت صادر می‌شود؛

ضمن اینکه روند صدور پروانه شکار با دقت و ظرافت خاصی توأم است و تمامی موارد در نظر گرفته می‌شود. بدیهی است ضوابط صدور این پروانه‌ها به‌گونه‌ای است که هیچ خطری یوز را تهدید نخواهد کرد.

مهندس محمدی، مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز با تاکید براینکه شکار در زیستگاه‌ها باعث استرس در میان جمعیتی می‌شود که برای آنها پروانه شکار صادر شده، گفت: برای جلوگیری از هرگونه استرس ناشی از شکار در زیستگاه‌های یوز، هیچ پروانه‌ای برای شکار در محدوده زیستگاه یوز صادر نمی‌شود.

مهندس خلیلی، مدیرکل اداره هماهنگی گارد و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست به خبرنگار ما گفت: در مناطق حساس مثل زیستگاه‌های یوز که از حساسیت خاصی برخوردارند تحت هیچ شرایطی اجازه شکار صادر نمی‌شود.

دستورالعملی هم در این زمینه تهیه و به تمام ادارات کل استان‌ها ابلاغ شده است. افزون براین، برای مجوز شکار در دیگر مناطق هم ضوابط خاصی در نظر گرفته شده است. براساس این ضوابط نخست استان‌ها ظرفیت برداشت و جمعیت گونه‌های موجود را اعلام می‌کنند، سپس این اطلاعات در دفتر مرکزی توسط یک کارگروه کارشناسی بررسی می‌شود و با هماهنگی استان‌ها مجوز شکار صادر می‌شود.

در عین حال در روند بررسی صدور مجوز شکار علاوه بر لحاظ کردن پیشنهاد استان‌ها، ملاحظاتی نظیر در معرض انقراض نبودن گونه پیشنهادی برای شکار و شمار جمعیت و مازاد آن در نظر گرفته می‌شود و براساس این ملاحظات جداولی تهیه می‌شود و در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد تا براساس آن پروانه شکار صادر شود.

به گفته این مقام مسئول، استان‌ها فقط مجاز به صدور پروانه شکار در مناطق آزاد تحت مدیریت خود هستند و صدور پروانه شکار در منطقه ویژه فقط در دفتر مرکزی صادر می‌شود.

هیچ مجوزی برای شکار در پارک‌های ملی صادر نشده

رئیس مرکز انرژی، محیط‌زیست و مدیریت بحران دفتر سازمان ملل در تهران در این‌باره به مهر گفت: مطالعات ما در پروژه یوز ایرانی نشان می‌دهد که یوز در ایران رفتارهای خاصی از خود نشان داده و حتی ذائقه شکارش هم جالب توجه است. شکار عمده مورد استفاده یوز، قوچ و میش و گاهی هم کل و بز است و به نوعی در تعارض با شکار پلنگ است.

مهدی کامیاب با اشاره به تفاوت‌های پلنگ و یوزپلنگ افزود: حیات زیستی یوزپلنگ در این چند سال در ایران آسیب جدی دیده و البته طعمه‌های شکاری‌اش با آنچه پیش‌بینی می‌شده متفاوت است و شواهد و مستندات ما در پروژه بین‌المللی یوز نشان می‌دهد که قوچ و میش بیشترین شکارهای یوز هستند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مجوز شکار بر چه اساسی در سازمان محیط‌زیست صادر می‌شود، گفت: سازمان طبق سرشماری‌هایی که انجام می‌دهد، تشخیص می‌دهد که جمعیت چه گونه‌ای افزایش یافته است و براساس سن این‌گونه، مجوز شکار را صادر می‌کند.

رئیس مرکز انرژی، محیط‌زیست و مدیریت بحران دفتر سازمان ملل در تهران اضافه کرد: مطالعات ما نشان می‌دهد طعمه‌های یوز که مورد حمایت سازمان ملل قرار گرفته به‌شدت آسیب دیده و جای نگرانی بسیاری در این زمینه وجود دارد.

از سوی دیگر، معاون محیط طبیعی سازمان محیط‌زیست ایران ضمن رد ارائه مجوز به شکارچیان خارجی در پارک‌های ملی گفت: در مناطق حفاظت شده به شکارچیان خارجی مجوز شکار داده‌ایم اما این مناطق طعمه یوز ایرانی را به خطر نمی‌اندازند؛ چرا که یوز، جبیر و آهو شکار می‌کند.

دکتر محمدباقر صدوق با اشاره به ساختار فیزیکی بدن یوزپلنگ تاکید کرد: یوز نمی‌تواند در ارتفاعات به شکار کل و قوچ بپردازد، بلکه در دشت‌ها شکار می‌کند و نمی‌تواند در ارتفاعات شکاری انجام دهد.

کد خبر 97523

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز