گروه شهری: اعتراض رهبران کشورهای آفریقایی و گسترش این مخالفت‌ها به رهبران دیگر کشورهای در حال توسعه،‌ باعث توقف و تعلیق گفت‌وگو‌ها در اجلاس جهانی تغییرات اقلیمی در کپنهاگ شد.

کشورهای در حال توسعه به نادیده گرفتن پروتکل کیوتو از سوی کشورهای ثروتمند معترض هستند.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای از تمام کشورها خواست عزم خود را برای اتخاذ تصمیم متحد در مقابله با گرمایش زمین جزم کنند.  احتمال دارد این خواسته بان کی مون موجب تجدید نظر کشورهای در حال توسعه در تصمیم خود و بازگشت به مذاکرات شود.

به گزارش پایگاه خبری محیط‌زیست ایران، پنی ونگ وزیر محیط‌زیست استرالیا، در این‌باره گفت: این روند یعنی رها کردن تمام جریان کاری واقعاً تأسف‌بار است.کشورهای در حال توسعه عصبانی هستند که کنفرانس در حمایت و پشتیبانی از پروتکل کیوتو ضعیف عمل کرده است در حالی که می‌توان گفت پروتکل کیوتو، رشته اصلی زنجیره این گفت‌وگوهاست.

به‌گفته او، جبران ترک کنفرانس تنها منوط به خواسته تمامی مللی است که می‌خواهند سازنده‌تر رفتار کنند. این حرکت از کشورهای آفریقایی شروع شد و به کشورهایی که عضو گروه 77 هستند کشیده شد؛

یعنی کشورهای در حال توسعه. پنی ونگ افزود: عدم‌پذیرش ادامه گفت‌وگو توسط کشورهای مخالف باعث می‌شود تا مذاکرات به دور دوم کشیده شده و بحث‌ها طولانی‌تر و متمرکز روی پروتکل کیوتو شود.

عثمان جارجو، نماینده گامبیا نیز در این‌باره گفته است: ما زمانی به کنفرانس باز خواهیم گشت که گفت‌وگوها و مذاکرات در کنفرانس بر پروتکل کیوتو متمرکز شود. پیمان کیوتو تنها پیمانی است که کشورهای صنعتی را به کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای متعهد می‌سازد اما این موضع از حمایت کشورهای ثروتمند برخوردار نیست.

کشورهای صنعتی می‌گویند پیمان کیوتو، آمریکا، چین و یا کشورهای در حال توسعه را دربرنمی‌گیرد. کشورهای در حال توسعه تهدید کرده‌اند تا زمانی که اختلافات حل نشده است، به مذاکرات بازنمی‌گردند.

کد خبر 97461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز