مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

گروه اجتماعی: 17 سال پیش در 24 آذر سال 1371 و همزمان با خجسته زاد روز ولادت حضرت زهرا (‌س) روزنامه همشهری پا به عرصه حیات گذاشت

که به تایید اغلب کارشناسان، به اتکای نوآوری‌های همه‌جانبه توانست یک نقطه عطف در تاریخ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای ایران باشد.

روزنامه همشهری پرتیراژ‌ترین روزنامه صبح کشور است که تا آذر ماه 84 صاحب امتیاز آن شهرداری تهران بود و پس از آن به مؤسسه همشهری تغییر یافت.19 آذر‌ماه امسال و در آستانه آغاز هجدهمین سالگرد انتشار همشهری، پنج‌هزارمین شماره روزنامه همشهری نیز منتشر شد و همشهری همچنان پراقبال‌‌ترین و پرشمارگان‌ترین روزنامه کشور است.

امروز دیگر «همشهری» تنها یک روزنامه نیست، بلکه یک نهاد مطبوعاتی بزرگ و چندرسانه‌ای است که به تصدیق خبرگان و صاحب‌نظران ارتباطات به یک مکتب تبدیل شده است.

همشهری از بسیاری جوانب «فصلی نوین» در روزنامه‌نگاری ایران است؛ نه‌تنها از نظر راه و روش حرفه‌ای، بلکه از لحاظ تنوع و تکثر نشریات و رسانه‌های خود.مجلات همشهری شامل جوان، خانواده، ماه، خردنامه، دیپلماتیک، سرنخ، سرزمین من، داستان، تماشاگر و آیه، و ضمائم آن چون زندگی، مسافر، محله، حقوق، جمعه، استان‌ها و دوچرخه از جمله نشریات مؤسسه همشهری است. همچنین همشهری آنلاین در فضای مجازی و اطلاع‌رسانی الکترونیکی از طریق تابلوهای شهری از دیگر فعالیت‌های همشهری در عرصه اطلاع‌رسانی است.

همشهری، نو‌آوری و پیشگام بودن در محتوا و شکل را همواره سرلوحه خود قرار داده است. بسیاری از مقولات و رویکرد‌های نو به مسائل اجتماعی را همشهری برای نخستین بار به‌طور جدی و ریشه‌ای مطرح کرد و از زمان انتشار نخستین شماره به‌دنبال ترویج آن است.

این موضوع به صراحت در «یادداشت روز» نخستین شماره همشهری اعلام شد؛ روزنامه «همشهری» همچنان تلاش خواهد کرد چهره آرامی به‌خود گیرد. این به معنای رویگردانی همشهری از واقعیت‌های اجتماعی و سیاسی نیست،

بلکه بدین معناست که همشهری از رویکردی غیر‌عقلایی و غیراصولی به پدیده‌های اجتماعی و از ابهام آفرینی و خشونت‌گرایی متکی بر برداشت‌ها و تمایلات شخصی و گروهی و از جنجال‌سازی‌ و یار‌کشی مبتنی بر قطب‌‌بندی‌های کاذب اجتماعی و در یک کلام از افراط و تفریط در امور اجتماعی پرهیز خواهد کرد.

بدین ترتیب، همشهری همه اقشار اجتماعی را از موضع شهروندی مخاطب خود می‌داند و دست آنها را برای همکاری و همراهی برای رسیدن به هدف‌های اعلام شده به گرمی می‌فشارد.

غالب مطالب همشهری طی 17 سال حضور فعال در بین مخاطبان صمیمی خود بیشتر در‌باره فرهنگ شهر نشینی، مسائل جوانان و نوجوانان، مشکلات مناطق و محلات شهر، مسائل گریبانگیر محیط‌زیست، ترافیک، آداب و ضروریات شهروندی، مدیریت شهری، شهر سالم، گذران اوقات فراغت، مسائل آموزشی و پرورشی، فرهنگیان، بازنشستگان، حقوق شهروندی و سلامت بوده است.

همشهری تأثیر‌گذار‌‌ترین رسانه مکتوب ایران

دکتر محمد‌باقر قالیباف، شهردار تهران طی سخنانی در جمع خانواده بزرگ همشهری، روزنامه همشهری را پس از رسانه ملی تاثیر‌گذارترین و پرنفوذترین رسانه کشور دانست و گفت: همشهری نقش بسیار بزرگی دارد و این مؤسسه در کشورمان و به‌خصوص در شهر بزرگ تهران می‌تواند اثرگذاری کند.

وی با تاکید بر اینکه باید مودت و وحدت جوهره بحث رسانه‌ای همشهری باشد، اظهار کرد: باید تلاش کنیم در عین حال هویت ایرانی و اسلامی‌مان را حفظ کنیم و هیچ‌کدام را فدای دیگری نکنیم.

شهردار تهران اطلاع‌رسانی شایسته را از دیگر وظایف مهم و جدی مجموعه رسانه‌ای همشهری دانست و تاکید کرد: متأسفانه در مطبوعات کشور به انصاف در اطلاع رسانی کمتر توجه می‌شود و در تحلیل‌ها و تفسیر‌ها این امر دیده نمی‌شود.

وی افزود: حتی وقتی کسی را قبول نداریم و یا احساس می‌کنیم مخالف ماست اگر کار درستی انجام می‌دهد، حق، مروت و اسلامیت حکم می‌کند که کار درستش را پاس داریم و از کار درستش یاد کنیم.

شهردار تهران اضافه کرد: حواسمان باشد که بعضی‌ها اینگونه برداشت نکنند هر که با ما نیست، برماست. درد امروز ما اینجاست که منافع انقلاب، منافع مردم و منافع نظام را با منافع خودمان یکی می‌کنیم.

وی تاکید کرد: همشهری به هوای اینکه دیگرانی خوش‌شان بیاید یا بدشان بیاید منافع انقلاب، راه امام، راه رهبری، راه مردم و منافع مردم را تحت هیچ شرایطی زیر پا نمی‌گذارد.
قالیباف در مورد انتقاد نیز گفت: حتما اگر در جایی خطا دیدیم باید انتقاد کنیم اما انتقاد، نه از سر انتقام بلکه انتقاد از سر سازندگی و دلسوزی.

وی خطاب به کارکنان روزنامه همشهری اظهار کرد: من از تمام همکاران رسانه‌ای در تمامی بخش‌ها می‌خواهم که انصاف و اعتدال در کار و قلم را مبنای کار خود قرار دهند و این را وظیفه اصلی خود بدانند.

قالیباف با اشاره به اینکه در کارها خدا را بر خودمان ناظر بدانیم، افزود: این انقلاب، این مردم، این شهدا، این نظام و این همه ظرفیت که امروز در اختیار من و شماست ارزان به‌دست نیامده که ارزان از دستش بدهیم.

ضمائم همشهری

هدف ضمائم همشهری افزایش قدرت تاثیر‌گذاری روزنامه بر مخاطبان از طریق ایجاد فضای مناسب در سطوح گسترده محلی،منطقه‌ای و سراسری و توجه به نیازهای قشری و سنی مخاطبان و پاسداشت ارزش‌ها در مناسبت‌ها و همچنین بسترسازی تولد نشریات جدید همشهری است.

همشهری محله، همان‌طور که از نامش پیداست، افزایش آگاهی شهروندان و ارتقای کیفیت زندگی شهری و سطح فرهنگ شهرنشینی را با راهبرد محله‌محوری و شهروندمداری در سر می‌پروراند.آغاز انتشار همشهری محله به شکل فعلی از سال 83 است. البته پیش از آن نیز به‌نام «محله ما» در مناطق شهرداری منتشر می‌شد.

همشهری مسافر، آمده است تا با پرداختن به زندگی شهروند مسافر تهرانی و مسائل و مشکلات خاص آن با معرفی الگوهای مناسب در زمینه حمل‌ونقل عمومی، همراهی برای لحظه‌های انتظار شما در سفرهایتان باشد. همشهری مسافر نیز از سال 83 منتشر می‌شود.

همشهری زندگی، با شعار «زندگی خوب» متولد شده است تا به معرفی فعالیت‌های شهرداری در بخش اسلام بپردازد.همشهری جمعه، تلاش دارد نگاهی عمیق و تحلیلی‌تر به مسائل و موضوعات مذهبی در ایران و جهان اسلام داشته باشد.

شهر ورزش، که با انرژی و صداقتی خاص تلاش دارد همپای ورزش‌دوستان با حضور پر نشاط به معرفی فعالیت‌های ورزشی و رویدادها، تحلیل اتفاقات و طرح دیدگاه‌ها و ارائه راهکارهای سازنده در حوزه ورزش بپردازد.

همشهری استانی، که با طرح مسائل و معرفی امکانات هر استان با دیدگاهی بومی می‌کوشد مفهومی باشد برای تحقق شعار «در هر جای ایران همشهری شما هستیم.»
حقوق همشهری، ضمیمه‌ای هفتگی و رایگان است که از ابتدای سال 88 منتشر می‌شود و سعی دارد مفهوم همشهری‌گری را تا ضرورت دفاع از حقوق شهروندی ارتقا دهد.
کتاب همشهری که هر پنجشنبه به همراه روزنامه در تیراژ وسیع توزیع می‌شود.

مجلات

همشهری جوان، که همچون نسل جوان، امیدها و آرزوهای بلندی را در سر می‌پروراند.
همشهری خانواده، موضوعاتش از جنس زندگی است؛ ساده و ملموس و آشنا اما قابل اعتماد و اثرگذار.
همشهری دیپلماتیک، که به واکاوی مسائل سیاست خارجی ایران و تحولات بین‌المللی می‌پردازد.
همشهری ماه، که توجه عمیق‌تر به رویدادهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران و جهان را در اندیشه دارد.
خرد‌نامه، که می‌کوشد تا در حوزه اندیشه، فضایی باشد برای انعکاس تفسیرهای نوین در مسائل دینی.
سرزمین من، که قدمی است خرد برای گشت‌و‌گذار در تاریخ و جغرافیای سرزمین‌مان.
سرنخ، که بیان‌کننده حوادث و شگفتی‌های ایران با هدف پیشگیری از حوادث و دمیدن روح عدالت است.
آیه، که برای ارتقای اطلاع‌رسانی حوزه قرآنی در کشور پایه‌گذاری شده است.
داستان، جنگی است سهل و ممتنع از ادبیات داستان ایران و جهان و گامی است ادبی بر ایجاد جریانی نو، ساده، ‌سالم، ‌خواندنی و ماندنی.

همشهری از دید مخاطبان

برخی از خوانندگان همشهری، تنوع موضوعات و مطالب، آگهی و نیازمندی‌های مناسب، پوشش خبری مناسب، پرداختن به حوادث، مطرح کردن مسائل مردم، به‌روز بودن مطالب، جذابیت‌های ظاهری در فرم و شکل و رنگی بودن را از ویژگی‌های همشهری اعلام کردند.

کد خبر 97362

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز