سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: همه بچه‌ها: همه حقوق! شعار امسال روز جهانی رسانه در دست کودکان است.

روزی که صندوق کودکان ملل متحد، یونیسف، ایستگاه‌های رادیو و تلویزیون سراسر دنیا را دعوت می‌کند تا برنامه‌هایی را که برای کودکان، درباره کودکان و یا توسط کودکان تهیه شده‌اند را در هفتم مارس ٢٠١٠ (١٦ اسفند ١٣٨٨) پخش کنند.

در اکثر کشورها جای چندانی برای نگاه کودکانه در برنامه‌هایی که پخش می‌شود نیست، رسانه‌های مطرح معمولاً کودکان را نادیده می‌گیرند. هرچند چیزهای زیادی در این دنیا هست که کودکان و جوانان باید درباره آن‌ها بدانند، از سیاست و تاریخ گرفته تا فرهنگ و اخلاق.

علاوه بر این، کودکان و جوانان معمولاً فقط مخاطب در نظر گرفته می‌شوند در حالی که آن‌ها می‌توانند با دیدگاه‌ها، تجربیات و نظراتشان سهم بزرگی در این برنامه‌ها داشته باشند. مهم است که برنامه‌ها طوری ساخته شوند که نظر جوانان را هم جلب کنند و آن‌ها را هم در این عرصه سهیم و درگیر کنند.

هر سال، یونیسف به بهترین برنامه‌ساز رادیو و تلویزیون که بیش از همه روح روز جهانی رسانه در دست کودکان را در برنامه خود جاری کرده باشد،  جایزه جهانی رسانه در دست کودکان را اهدا می‌کند.

در سال ٢٠٠٨،  دو تهیه کننده از رادیو تهران جایزه رسانه در دست کودکان برای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا  را  برای برنامه "سلام بچه ها، سلام کوچولو" دریافت کردند. این برنامه به ١٥ کودک بین ٦ تا ١٠ ساله این فرصت را داد که بخشی از دنیای رسانه‌ها باشند و از زبان خود به بیان دغدغه‌ها و آرزوهایشان بپردازند. در این برنامه کودکان مدیریت برنامه را به عهده گرفتند، نمایش بازی کردند، گزارشگری کردند، به تلفن‌ها پاسخ دادند و با اشتیاق فراوان فضای یک برنامه رادیویی را از نزدیک تجربه کردند.

فرآیند ارسال آثار بلافاصله بعد از روز جهانی رسانه در دست کودکان در بهار ٢٠١٠ آغاز و برنامه‌سازان می‌توانند آثار خود را به دفتر منطقه‌ای یونیسف ارسال کنند تا در بخش منطقه‌ای مسابقه شرکت داده شوند (مهلت ارسال آثار: ٢٥ خرداد ١٣٨٩).  جایزه منطقه‌ای به کسانی داده می‌شود که بیش از همه در ارتقای اهداف، اصول و شعار اصلی روز جهانی رسانه در دست کودکان کوشیده باشند. برندگان جوایز منطقه‌ای در نوامبر ٢٠١٠ به نیویورک دعوت خواهند شد، جایی که بالاخره از میان نامزدها یک برنامه از رادیو و یک برنامه از تلویزیون جایزه معتبر رسانه در دست کودکان را دریافت خواهد کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روز جهانی رسانه در دست کودکان از این آدرس دیدن کنید: www.unicef.org/icdb

کد خبر 97359

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز