همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی اهانت به ساحت بنیانگذار جمهوری اسلامی را ادامه استراتژی آمریکا در منطقه خواند و تاکید کرد

که کشور نیازمندسازمان یافتگی و شناسنامه دار شدن جریانات سیاسی است.

به گزارش مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر روز دوشنبه 23 آذر با حضور در مراسم سی‌امین سالگرد شهید آیت الله مفتح در دانشکده الهیات دانشگاه تهران به گروه فرقان و عاملان ترور شهید مفتح اشاره کرد و اظهار داشت: رئیس این گروه بچه طلبه‌ای کم سواد به اسم گودرزی بود که معتقد بود روحانیتی که در کشور وجود دارد از امام گرفته تا باقی روحانیون منحرف شده است.

وی افزود: آن‌ها معتقد بودند راه مبارزه با امپریالیسم این است که با جنس کاملاً متضاد آن یعنی مارکسیست همگرایی داشته باشیم. تمام تلاششان این بود تا معارف الهیه را در غالب تفکر مارکسیست معنادار کنند. به عبارتی دیگر یک نوع التقات کامل که شهید مطهری، شهید مفتح و شهید بهشتی از کسانی بودند که این جریان را مخرب می‌دانستند.

رئیس مجلس با بیان اینکه گروه فرقان تنها گروه منحرف در زمان قبل و بعد از انقلاب نبود، تصریح کرد: این گونه فرقه‌ها که قبل و بعد از انقلاب به وجود ‌آمدند به عالم اسلام بسیار ضربه زدند و در هر زمانی یک اسم داشتند و هر کدام یک فکر را دنبال می‌کردند و افکار جامعه را به ابعاد افراطی می‌کشاندند. در واقع همه گروه‌هایی که به جامعه ما ضربه زدند نوعی انحرف نیز ایجاد کردند.

لاریجانی یکی از خصوصیات این فرقه‌ها را جدا کردن راهشان از منهج روحانیت اصیل دانست و گفت: همیشه در طول تاریخ ما این جریانات بوده‌اند اما چون به حق نبوده‌اند زود از بین رفته‌اند.

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: این حادثه می‌تواند تکرار شود و ما نیز این گرفتاری‌ها را داریم و فرقه‌ها و گروه‌هایی با وجه دینی به وجود می‌آید اما حقیقت دین را درک نکرده‌اند. اگر تاریخچه آن‌ها واکاوی شود یکی از وجوهشان جدا شدن از فکر اصیل روحانیت است.

لاریجانی با بیان اینکه باید به وجود این گروه‌ها توجه شود، گفت: امروز نیز از این گرایشات می‌بینیم افرادی که مسیرشان را از مسیر روحانیت جدا کرده و حتی روحانیت را تحقیر می‌کنند.

رئیس مجلس با این اینکه نمی‌گویم در روحانیت اشکال وجود ندارد، گفت: اشکال هست به طوری که شهید مطهری 40-50 سال پیش مقالاتی در خصوص اشکال ساختاری روحانیت نوشت اما برخی می‌خواهند ریشه را بزنند نمی‌خواهند اشکال را رفع کنند.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که متخصص نیستند عده‌ای را دور خود جمع می‌کنند و به بحث می‌پردازند اما تامل در دین تفکر می‌خواهد تا اینکه کسی 4 روایت بخواند و بگوید صاحب نظر در دین هستم نمی‌شود. ممکن است گاهی ادعاهای بزرگتر نیز داشته باشند اما نباید گول ظاهر را خورد. مسلک ما باید اصولی باشد. اصالت تفکر اسلامی را باید بشناسیم و از خود ابداعات سطحی رواج ندهیم.

لاریجانی ادامه داد: در حرکت بزرگانی چون شهید مفتح، آن نقاط اصلی که باید هدف گیری می‌شد به جدیت پیگیری می‌کردند و منازعاتی را که در جوامع بود را به روش خاص خود به آن می‌پرداختند. در آن‌ دوره مبارزه با استبداد و آمریکا مسئله اصلی بود و تصور نکنید که در آن دوره مناقشات از نوعی که در شرایط موجود وجود دارد نبود. شما شاهد منازعات تصنعی در ماه‌های اخیر در کشور بودید. در آن دوره نیز جریان مجاهدین خلق وجود داشت و اندیشه آنان در دانشگاه‌ها مورد بحث قرار می‌گرفت و شهید مفتح نیز تلاش زیادی کردند تا دانشجویان در مقابل این جریان توانمند شوند.

وی گفت: این امور باعث نمی‌شد جهت اصلی مبارزه با آمریکا فراموش شود.

رئیس مجلس در ادامه به استراتژی اوباما در منطقه اشاره و خاطرنشان کرد: استراتژی آمریکا در دوره رئیس جمهور جدید تفاوتی با گذشته کرده است به طوری که در دوره قبل حرف‌های بوش از جنس دیگری بود و ادبیات خاص خود را داشت و گرایش نظامی گری داشت که منجر به افتضاحات در منطقه ما شد. اما اوباما به نوعی دیگر کار می‌کند که نباید فریب الفاظ را خورد. ایشان با ذکاوتی از جنسی حرف می‌زند که اذهان ساده لوحان را به خود جلب می‌کند به طوری که در قاهره گفت من گوشم به اذان آشناست و می‌خواهم حقوق مسلمانان را احیا کنم.

لاریجانی در ادامه با اشاره به اتفاقات رخ داده در منطقه از جمله لبنان، عراق، فلسطین و گرفتاری‌های ملت این کشورها خاطرنشان کرد: آیا نسبت به رفتار خصومت آمیز آمریکا با ایران تغییری ایجاد کرد. ما تغییری نمی‌بینیم صرفاً الفاظ تغییر کرده که استراتژی‌ای نیز پشت آن است که باید این استراتژی را شناخت.

رئیس مجلس با بیان این که من از مجموع رفتار آمریکایی‌ها متوجه شدم دنبال ایجاد سرگرمی‌های تصنعی در منطقه هستند تا کارشان را دنبال کنند، گفت: اگر می‌بینند ایران در منطقه تاثیرگذار است می‌خواهند با مناقشات داخلی کاری کنند که ایران نتواند در مسایل بین المللی وارد شود.

وی استراتژی آمریکا در کشورهای عراق، لبنان، افغانستان و فلسطین را نیز از این نوع استراتژی خواند و گفت:‌ آن‌ها در عراق به دنبال مشاجرات سابق هستند و در فلسطین نیز آنقدر به اختلافات دامن زدند که آن‌ها فرصت نکنند گام بعدی را بردارند به نوعی مسایل تصنعی را در مناطق مختلف دامن زدند که ملت‌ها فرصت فکر کردن برای آینده خود و نقش آفرینی نداشته باشند اما اگر ما راه و مسلک شهید مفتح را می‌خواهیم دنبال کنیم باید مسایل اصلی را پیگیری کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه ستم اصلی از سوی آمریکایی‌ها است، گفت: باید دید مناقشات داخلی از چه جنسی است. خیلی از این مناقشات فرسایشی در داخل را اگر با منطق مواجه شویم می‌بینیم که کاذب است.

وی به اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری در کشور اشاره کرد و یادآور شد: در این خصوص سئوال و بحث و گفتگو شد که چرا این موضوع را باید به مناظره بزرگ تبدیل کنید مگر منافع ملی کشور همین یک موضوع است چرا نباید بدانیم استراتژی آمریکا درگیری در داخل کشور است.

نماینده مردم قم با اشاره به اهانت به ساحت مقدس بنیانگذار جمهوری اسلامی در روزهای اخیر این اهانت را ادامه همان شطرنج آمریکا خواند و گفت: آمریکایی‌ها به دنبال مجادلات بی‌ربط در کشور هستند و لازم بود که ملت با این موضوع مواجهه جدی داشته باشد که شاهد واکنش آنان بودیم. قدر و منزلت امام چیزی نیست که کسی تفننی با آن برخورد کند.

رئیس مجلس ادامه داد: شرایط کشور باید به گونه‌ای باشد که به توسعه بیانجامد و جای تاکید دارد که آقایانی که در این قضیه راهی ر ا دنبال کردند، بدانند امروز منافع ایران از این سنخ امور نیست ما نیازمند آرامش هستیم خیلی ا ز موضوعات مهم در کشور نیاز به بحث دارد که فضای آن باید ایجاد شود.

لاریجانی تصریح کرد: راه و مسلکی که شهید مفتح و افرادی نظیر ایشان داشتند این بود که یک سازماندهی در کار خود را دنبال می‌کردند کار بدون سازمان جای رشد ندارد. ممکن است اعتماد کنیم که فردی انسان خوبی است اما بدون سازمان نمی‌توانیم حرکتی ایجاد کنیم و توسعه را شکل دهیم. این سازمان هم برای روحانیت و هم برای جریانات سیاسی لازم است. در فضای غبارآلود نمی‌توان فکری را به ملت ارایه کرد. این فضا در درازمدت به توانمندی جامعه لطمه می‌زند.

وی با اشاره به تشکیل جامعه روحانیت مبارز بر اثر تفکر شهید مفتح خاطرنشان کرد: ایشان معتقد به یک حرکت سازمان یافته روحانیت در مسایل فکری و سیاسی بود. الان این هدف را نمی‌بینیم. هدف این بود جریان اصیل فکری و سیاسی با تابلو و شناسنامه روحانیت در جامعه به وجود آید و باعث توانمندی فکر سیاسی در جامعه شود. بنابراین با شلوغ کردن و فضاسازی تصنعی، مسلک شهید مفتح طی نمی‌شود. در شرایط امروز احتیاج به سازمان‌های کاملاً شناسنامه دار از نظر فکری، دینی و سیاسی داریم که مردم سرگردان نشوند.

وی تاکید کرد: همه این افکار باید در چارچوب قانون و تحت رهبری مقام معظم رهبری باشد. اگر فکر متفاوتی هم وجود دارد روشن بیان شود. با شعار نمی‌شود جامعه را به لحاظ سیاسی فربه کرد.

در این مراسم با اهدای لوح تقدیر به فرزندان شهید مفتح یاد این شهید بزرگ را گرامی داشتند. زهرا مصطفوی فرزند امام(ره) نیز در این مراسم حضور داشت.

کد خبر 97328

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز