چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: وزیران انرژی کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، 18 آذر در دوحه قطر برای تعیین اولین دبیرکل این مجمع تازه‌تاسیس، گرد هم آمدند.

پس از انتخاب قطر به‌عنوان مقر دبیرخانه مجمع، نامزد روسیه - لئونید بوخانوفسکی -  نیز به‌عنوان دبیرکل این سازمان برگزیده شد. مجمع کشورهای صادر‌کننده گاز که با ابتکار ایران، روسیه و قطر بنیانگذاری شده است، دیروز با انتخاب دبیرکل فعالیت ‌خود را به‌طور رسمی آغاز کرد.

روسیه که قبلا از تلاش ایران برای تشکیل مجمع کشورهای صادر‌کننده گاز،  حمایت نمی‌کرد، در 2سال اخیر با جدیت این مسئله را پیگیری می‌کرد و به اعتقاد برخی کارشناسان قصد داشت حداقل در کوتاه‌مدت رهبری تجارت گاز را در بازار‌های بین‌المللی به دست بگیرد، به همین دلیل تلاش داشت تا دبیرخانه و دبیرکلی این سازمان را در اختیار داشته باشد.

با توجه به نگرانی اعضای این سازمان، تلاش‌های فراوانی شد تا مسئولیت‌های این سازمان به‌ویژه دبیرخانه ‌آن در اختیار روسیه نباشد. براساس گزارش خبرگزاری‌ها، ایران، روسیه، نیجریه و ترینیداد و توباگو نامزدهایی برای دبیرکلی این مجمع معرفی کرده بودند و با توجه به تلاش‌های روسیه،  با اکثریت آرا نامزد این کشور به دبیرکلی انتخاب شد.

رقیب ایرانی لئونید بوخانوفسکی معاون شرکت ترانس استروی روسیه، حجت‌الله غنیمی فرد معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت کشورمان بود.به این ترتیب ایران به‌عنوان یکی از 3 عضو اصلی مجمع صادرکنندگان گاز عملا در تصاحب مقر دبیرخانه و دبیرکلی این مجمع ناکام ماند. کارشناسان سهم ضعیف ایران در بازار جهانی گاز را از دلایل این ناکامی می‌دانند.

از دیگر محورهای برگزاری نهمین نشست، تعیین بودجه مجمع کشورهای صادرکننده گاز بود که این موضوع هم‌اکنون توسط وزیران عضو در حال بررسی است. ایران، الجزایر، بولیوی، ترینیداد وتوباگو، روسیه، قطر، گینه استوایی، لیبی، مصر، نیجریه و ونزوئلا اعضای مجمع کشور‌‌های صادر‌‌کننده گاز هستند.

کد خبر 97024

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز