مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلسکوپ هابل برای اولین بار تصاویری از دور دست‌ترین نقاط جهان تهیه کرده‌است

به گزارش بی‌بی‌سی، این تصاویر توسط دوربین جدید هابل به نام Wide Field Camera3 تهیه شده‌است.

این دوربین حساس توانایی دیدن نور ستارگان دوردستی را دارد که براساس فرضیه‌ای که جهان را همواره در حال بزرگ شدن فرض می‌کند، در حال دور شدن از ما هستند.

دانشمندان ناسا بعد از بررسی این تصاویر دریافتند که کهکشان‌های مشاهده شده در این تصاویر، دوردست‌ترین نقاطی هستند که بشر از آن‌ها خبر دارد.

دوربین WFC2 در جریان عملیات به‌روزرسانی و تعمیری که توسط شاتل آتلانتیس در اوایل سال 2009 صورت گرفته بود، نصب و راه‌اندازی شد.[آتلانتیس برای تعمیر هابل پرتاب می‌شود]

این دوربین به نور فروسرخ، نوری با دوبرابر طول موج نور مرئی حساس است. دکتر اندرو بانکر، از دانشگاه آکسفورد می‌گوید: "نوری که هابل آن‌را می‌بیند، در ابتدا مرئی بوده ولی با گذر از جهان کشیده شده و طول موج آن افزایش یافته است."

بخشی از تصاویر گرفته شده توسط هابل از ناحیه از فضا به نام "میدان بسیار عمیق هابل" تهیه شده‌است. دکتر بانکر و تیم تحقیقاتیش  تصاویری از این ناحیه را پنج سال پیش با استفاده از دوربین "پیشرفته هابل برای نقشه برداری" (ACS)، مورد مطالعه قرار داده‌بودند.

تیم دکتر بانکر قصد دارد با ترکیب تصاویر مرئی قدیمی و عکس‌های فروسرخ جدید، تصاویر رنگی دقیقی بدست آوردند و در آن‌ها به دنبال نکات قابل توجه دانشمندان و ستاره‌شناسان بگردند.

اطلاعاتی که از این تصاویر استخراج می‌شوند به دانشمندان این اجازه را می‌دهد که دریابند جهان در زمانی که تنها 5 درصد سن کنونی را داشته، به چه شکلی بوده‌است.

قرار است تا در سال 2014 میلادی، تلسکوپ جدید به نام "جیمز وب" به فضا پرتاب شود که امکان مطالعه بیشتر جهان را به دانشمندن می‌دهد.

کد خبر 96970

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز