همشهری آنلاین: معاون نماینده یونیسف در ایران در جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان کانون پرورش فکری گفت "در هر شرایطی باید به شان و حقوق کودکان احترام گذاشته شود."

یه گزارش روابط عمومی یونیسف پاتریتزیا دی جووانی گفت، "در سطح جهانی یونیسف اصولی را تدوین کرده است که به خبرنگاران در تهیه گزارش در زمینه‌هایی که بر روی کودکان اثر می‌گذارند کمک می‌کند. این اصول در دستورالعملی ارائه شده است که به اعتقاد یونیسف به رسانه‌ها برای تهیه گزارش های مربوط به کودکان با روشی حساس و متناسب با سن آن‌ها کمک خواهد کرد.  این دستورالعمل به منظور پشتیبانی از اهداف عالیه گزارشگران اخلاق مداری است که بدون لطمه زدن به حقوق کودک به مردم خدمت می‌کنند."

خانم دی جووانی که در زمینه تهیه گزارش اخلاق-مدار صحبت می‌کرد، به حضار یادآور شد که تهیه گزارش در مورد کودکان و نوجوانان چالش های خاص خود را به همراه دارد. در برخی موارد گزارش کردن درباره کودکان، آنان یا دیگر کودکان  را در معرض خطر تلافی جویی یا انگ قرار می‌دهد.

او افزود، "در مصاحبه و تهیه گزارش درباره کودکان، باید توجه خاصی به حق هر کودک برای حفظ حریم خصوصی و مسائل محرمانه آنان شود، نظرات آنان باید شنیده شود، کودکان باید در تصمیماتی که بر روی آنان اثر می‌گذارد مشارکت کنند و از آنان در برابر هرگونه آسیب و تلافی جویی بیشتر، حتی آسیب و تلافی جویی بالقوه، حمایت گردد."

معاون نماینده یونیسف در سخنرانی خود همچنین گفت که منافع عالیه کودک باید به هرموضوع دیگری که مد نظر است مثل ترویج برای مسائل کودکان و  ارتقای حقوق کودک ترجیح داده شود.

خانم دی جووانی گفت، "زمانیکه قرار است در مورد منفعت عالیه کودک تصمیم گیری شود، باید به حق کودک مبنی بر به حساب آوردن نظرات او متناسب با سن و بلوغش توجه کرد".

در میان دستورالعمل‌ها همچنین اشاره شد که هرگز نباید گزارشی یا عکسی را که امکان دارد کودک، خواهران و برادران و یا همآلان او را در معرض خطر قرار دهد منتشر شود، حتی زمانی که مشخصات آنان تغییر داده شده، مبهم ذکر شده و یا استفاده نشده است.

با اشاره به شعار امسال روز کودک "به کودکان گوش دهیم!" که توسط کانون پرورش نیز به عنوان شعار این روز انتخاب شده بود،

او به برنامه مشترک آموزش روزنامه‌نگاران جوان بین یونیسف، وزارت بهداشت و موسسه آموزش همشهری اشاره کرد که در آن نوجوانانی از مراکز دوستدار نوجوان شش شهر ایران شرکت می‌کنند. این نوجوانان به هم‌سالان خود در مدرسه، محله و جامعه محلی درباره مسائل بهداشتی و بخصوص اچ ای وی/ ایدز آموزش می‌دهند. روزنامه‌نگاری به آن‌ها این فرصت را داده است که از خودشان، تجربه‌ها و چالش‌هایشان صحبت کنند.

معاون نماینده یونیسف در ایران همچنین از برنامه‌سازان رادیو و تلویزیون دعوت کرد تا برنامه‌هایشان را برای جایزه روز جهانی رسانه در دست کودکان که هر ساله در ماه نوامبر برگزار می‌شود، ارسال کنند.

او هچنین گفت، "در اکثر کشورها جای چندانی برای نگاه کودکانه در رسانه‌ها نیست، رسانه‌های مطرح معمولاً کودکان را نادیده می‌گیرند. هرچند چیزهای زیادی در این دنیا هست که کودکان و جوانان باید درباره آن‌ها بدانند، از سیاست و تاریخ گرفته تا فرهنگ و اخلاق. علاوه بر این، کودکان و جوانان معمولاً فقط مخاطب در نظر گرفته می‌شوند در حالی که آن‌ها می‌توانند با دیدگاه‌ها، تجربیات و نظراتشان سهم بزرگی در این برنامه‌ها داشته باشند. مهم است که برنامه‌ها طوری ساخته شوند که نظر جوانان را هم جلب کنند و آن‌ها را هم در این عرصه سهیم و درگیر کنند".

"همه بچه‌ها، همه حقوق!" شعار امسال روز جهانی رسانه در دست کودکان است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روز جهانی رسانه در دست کودکان از این آدرس دیدن کنید: www.unicef.org/icdb

کد خبر 96941

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز