چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۸۵ - ۱۰:۵۵
۰ نفر

میثم قاسمی: همه‌چیز این‌گونه آغاز شد؛ ساعت4 بعدازظهر(به وقت تهران) روز سه‌شنبه گذشته 30 آبان خودرو «پی‌یر امین جمیّل» وزیر صنایع لبنان در منطقه مسیحی‌نشین «الجدیده» بیروت هدف گلوله قرار گرفت.

آقای وزیر که از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود، بلافاصله به بیمارستان «ماریوسف» در منطقه «آنطالیاس» منتقل شد اما بر اثر شدت جراحات وارده جان سپرد. در این حمله 15گلوله به خودروی وی اصابت کرد. این ترور علاوه بر آن‌که اوضاع سیاسی- امنیتی لبنان را با تنش‌های فراوانی روبه‌رو کرد، بر شمار مردان سیاستمدار خانواده جمیّل که در خاک آرمیده‌اند، افزود.

پدربزرگ پی‌یر جمیل که او هم «پی‌یر» نام داشت، حزب «کتائب» لبنان را در سال1936 تاسیس کرد که متشکل از مسیحیان مارونی بود. این حزب با گرایش‌های فالانژیستی، بعدها به سوی اسرائیل گرایش یافت و یکی از عاملان شروع جنگ داخلی در لبنان بود. همچنین کشتار صبرا و شتیلا توسط فالانژهای لبنان صورت گرفت.

 اولین سوء‌قصد به جان خانواده جمیّل، در سال‌1975 رخ داد. ترور نافرجام پی‌یر جمیّل، اولین جرقه جنگ 15ساله لبنان بود. پی‌یر جمیّل تا سال‌1984 که درگذشت، به کار سیاسی ادامه داد؛ درحالی که 2سال قبل از مرگ، ترور فرزندش را شاهد بود.

در اوت سال‌1982 مجمع ملی لبنان، «بشیر جمیّل» را به عنوان رئیس‌جمهوری برگزید اما وی 21روز بعد، بر اثر انفجار دفتر حزب کتائب در بیروت کشته شد و در پی این ترور، برادرش «امین جمیّل» به ریاست‌جمهوری رسید که تا سال‌1988 در این سمت باقی ماند.

پی‌یر امین جمیّل متولد 23سپتامبر سال197 فرزند امین جمیّل و برادرزاده بشیر جمیّل بود. پی‌یر امین جمیّل که فارغ‌التحصیل دانشگاه بیروت بود، در سال۲۰۰۰ و در ۲۸سالگی برای اولین بار به عنوان وزیر، در کابینه رفیق حریری انتخاب شد و سپس در کابینه فؤاد سنیوره، وزارت صنایع را عهده‌دار شد.

 پی‌یر جمیل در این کابینه جزو اعضای ائتلاف 14مارس محسوب می‌شد ولی به گفته بسیاری از مقامات لبنانی، چهره‌ای معتدل و میانه‌رو بود. او هنگام مرگ، 34سال داشت. پس از این ترور، احمد فتفت - سرپرست وزارت کشور لبنان - گفت: «سه هفته قبل از ترور جمیّل به وی نسبت به ترور هشدار داده بودم و از وی خواسته بودم تا زیاد رفت‌وآمد نکند. برخی وزیران تهدید شده بودند و جمیّل هم یکی از آ‌نها بود. برخی وزیران هم بودند که شب را در دفتر نخست‌وزیری می‌گذراندند».

همزمان با انتشار خبر ترور جمیّل، تعدادی از جوانان مسیحی در لبنان و شهر محل تولد پی‌یرجمیّل به خیابان‌ها ریخته و اقدام به شکستن شیشه خودرو‌ها کردند که البته با استقرار به‌موقع پلیس در منطقه، این آشوب‌ها به شکستن شیشه چند خودرو منتهی شد و درگیری خیابانی جدی رخ نداد.

در شرایطی که اکثر کشورهای جهان سرگرم ارسال پیام در مورد این ترور و متهم‌کردن دیگران بودند، امین جمیّل - پدر پی‌یر جمیّل - هنگام خروج از بیمارستان محل انتقال جنازه پسرش گفت: «از طرفداران جمیّل می‌خواهم که خشم خود را با دعا و طلب آمرزش برای او فروبنشانند.

اما به هیچ‌وجه خواهان انتقام‌گیری و آغاز درگیری نیستیم. او شهید راه لبنان شده و ما می‌خواهیم این شهادت را جشن بگیریم. از همه کسانی که «پی‌یر» را دوست داشتند، می‌خواهم که به خشونت متوسل نشوند».

جنازه پی‌یر جوان به زادگاهش شهر «کفیا» منتقل شد و در روزی که به مناسبت سالروز استقلال لبنان تعطیل عمومی بود، با حضور سیاستمداران لبنانی و خارجی در فضایی متشنج، به خاک سپرده شد.

کد خبر 9690

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز