گروه سلامت – مریم غفاری: نداشتن تجهیزات در بیمارستان‌ها برای تقویت کبد بیماران و جلوگیری از پیشرفت این بیماری، منجر به فوت بیماران لیست انتظار قبل از انجام عمل پیوند می‌شود

به گزارش همشهری، در حال حاضر پیوند اعضا در ایران از طریق اعضای زنده افراد‌دهنده عضو صورت می‌گیرد و در نتیجه دستگاهی برای دیالیز کبد بیماران همانند کلیه هنوز تعبیه نشده است، درحالی که بیماران کلیوی به‌دلیل استفاده از دستگاه دیالیز از قدرت تحمل بیشتری برخوردار هستند و می‌توانند مدت زیادی در لیست انتظار پیوند اعضا بمانند.

دکتر ایرج فاضل با اشاره به اینکه سالانه 15 هزار مرگ ناشی از تصادف در کشور رخ می‌دهد، گفت: افرادی که جان خود را در اثر حادثه تصادف از دست می‌دهند، در گروه سنی 20 تا 40 سال قرار دارند.

او ادامه داد: قربانیان تصادفات، بزرگ‌ترین منشأ برای پیوند اعضا هستند و البته می‌توان از اعضای افرادی که در اثر سکته‌های وسیع قلبی و مغزی به دیار باقی می‌روند نیز برای ادامه حیات بیماران دیگر استفاده کرد.

فاضل افزود: ما تنها از یک هزارو 500 عضو زنده این قربانیان مانند قلب، کبد، ریه، کلیه و پانکراس و تاحدودی قرنیه استفاده می‌کنیم. وی گفت: استفاده از تمامی اعضای این افراد مستلزم برخورداری از مراکز پزشکی مجهز و متعدد است که در ایران تنها 2 بیمارستان امام خمینی (ره) و طالقانی در تهران و دانشگاه شیراز آماده اجرای عمل پیوند کبد هستند.

وی در ارتباط با نحوه پیوند اعضا در ایران افزود: رضایت اقوام بیمار حتی درصورت داشتن کارت اهدای عضو داوطلبانه از سوی متوفی، مهم‌ترین مسئله‌ای است که در قدم نخست اجرای این کار باید گرفته شود.

هر عمل پیوند کبد، 35 میلیون تومان

سرپرست بخش پیوند کبد بیمارستان امام خمینی، از شیوه درمانی استفاده از یک کبد برای 2 نیازمند پیوند کبد به‌عنوان یک شیوه درمانی نوین نام برد و افزود: این شیوه درمانی نوین در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده اما هنوز تجهیزات لازم برای انجام این عمل در بیمارستان امام خمینی فراهم نشده است.

دکترعلی جعفریان، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در مراکز خوب دنیا سالانه بین 50 تا 100 پیوند کبد انجام می‌شود، اظهار کرد: هرچند ایران در زمینه پیوند کبد به لحاظ تئوریک با سایر کشورهای دنیا فاصله‌ای ندارد اما به لحاظ علمی اختلاف فراوان است.

سرپرست بخش پیوند کبد بیمارستان امام خمینی، درباره کبد مصنوعی هم توضیح داد: این دستگاه بسیار گران قیمت و مشابه دستگاه دیالیز است که نوع ایرانی آن هنوز به مرحله تولید نرسیده است.

دکتر جعفریان با بیان اینکه کار کبد مصنوعی موقت و کوتاه مدت (حداکثر یک تا 2 هفته) است، گفت: این دستگاه معمولا برای بیماران کبدی بدحال کاربرد دارد که کاندیدای هرچه سریع‌تر پیوند کبد هستند.

وی، 35 میلیون تومان را قیمت تعیین شده برای پیوند کبد در ایران برشمرد و افزود: البته هزینه واقعی آن بیش از این است که از میزان تعیین شده 25 میلیون تومان را وزارت بهداشت و 5 میلیون تومان را هیأت امنای ارزی تأمین می‌کند.

سرپرست بخش پیوند کبد بیمارستان امام خمینی، هزینه یک پیوند کبد در آمریکا را 100 تا 200 هزار دلار و در انگلیس 150 هزار پوند برشمرد و یادآور شد: داروهای پیوند کبد در ایران عموما تحت پوشش بیمه هستند و 30 تا 50 هزار تومان هزینه ماهانه دارویی آنان است.

دکتر لنکرانی نیز با اشاره به تاریخچه عمل پیوند کبد در جهان گفت: در سال 1967 نخستین پیوند کبد در جهان انجام شد و در دهه 80 نوآوری‌هایی در این زمینه صورت گرفت. وی افزود: در دهه 90 بحث استفاده از پیوندهای زنده مطرح شد که در دهه اخیر نوآوری‌ای در این زمینه مشاهده نشده است.

کد خبر 96846

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز