سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: هنوز پاسخ قطعی‌ به این پرسش که آیا استفاده از تلفن دستی خطر ابتلا به سرطان مغز را افزایش می‌دهد یا نه، به ‌دست نیامده است.

یک تیم علمی ـ پژوهشی دانمارکی، در جدیدترین گزارش خود، این امکان را "احتمالاً" منتفی می‌داند.

آیا استفاده از تلفن‌دستی سرطان‌زاست؟

سال‌هاست که پژوهشگران علل پیدایی این بیماری هولناک، در پی پاسخی علمی تحقیقات گسترده‌ای را به انجام رسانده‌اند و به جوابی قطعی دست‌ نیافته‌اند. برخی از آزمایش‌ها گواه سرطان‌زایی این وسیله‌ ارتباطی است و بعضی دیگر خلاف آن را ثابت می‌کند. یکی از آخرین پژوهش‌هایی که چندی پیش در اروپای شمالی صورت گرفته، هرچند پاسخ منفی‌ به این سؤال داده، ولی این پاسخ چندان روشن نیست.

ابتلا به سرطان بدون استفاده از تلفن دستی

بر اساس نتایج آخرین تحقیقاتی که "مرکز مبارزه با سرطان" در دانمارک به عمل آورده، شمار بیماران مبتلا به سرطان مغز در سال‌های اولیه‌ استفاده از تلفن دستی افزایش نیافته است. این تحقیقات از سوی تیم پژوهشی "مرکز مبارزه با سرطان" به سرپرستی ایزابل دلتور بین سال‌های ۱۹۷۴ و ۲۰۰۳ صورت گرفته است. بر اساس گزارش این تیم که تعداد ۶۰ هزار بیمار سرطانی ۲۰ تا ۷۹ ساله را تحت پژوهش قرار داده‌اند، «موارد ابتلا به سرطان در دانمارک، فنلاند، نروژ و سوئد تغییر نکرده است.» این نتیجه به‌ویژه چارچوب زمانی بین سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۳ را دربرمی‌گیرد؛ سال‌هایی که استفاده از تلفن دستی بسیار رایج بوده است.

در این پژوهش ولی، این نکته که آیا بیمار از تلفن دستی استفاده کرده یا نه، مورد بررسی قرار نگرفته است. در مورد دفعات استفاده از این وسیله نیز نزد بیماران، تحقیقی به عمل نیامده است. به گزارش دویچه‌وله،‌ اعضای تیم پژوهشگر همچنین اعلام کرده‌اند که چارچوب زمانی بین ۵ تا 10 سال، یعنی سال‌هایی که استفاده ‌از تلفن دستی بسیار رایج بوده، احتمالاً برای شروع ابتلا به بیماری، کافی نیست.

آخرین پژوهشی که در آلمان در تابستان سال ۲۰۰۸ صورت گرفت، حاکی از آن بود که استفاده از تلفن دستی خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی‌دهد. بنا بر نتایج این تحقیق که از سوی ۵۰ تیم علمی به عمل آمده است، ارتباط از طریق تلفن دستی باعث اختلال در ‌خواب و سلامتی استفاده‌‌کنندگان هم نمی‌شود.

کد خبر 96810

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز