یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

یک گروه از رهبران محافظه‌کار حزب جمهوریخواه این روزها به‌دنبال راهکارهایی برای حضور پر قدرت در جنگ انتخابات کنگره و ریاست‌جمهوری آمریکا هستند.

یکی از این راهکارها که به تازگی رسانه‌ها آن را فاش کرده‌اند یک گزینش 10 ماده‌ای است که میزان حمایت نامزدهای انتخابات  از اهداف جمهوریخواهان در مسائل مختلف به‌ویژه موضوع‌های اجتماعی را  مشخص می‌کند.

این گزینش در میان اعضای این حزب با عنوان «آزمون خلوص» شناخته می‌شود و هر فردی که قرار است از سوی این حزب برای انتخابات سنا یا ریاست‌جمهوری نامزد شود باید آن را پشت سر بگذارد. نامزدها در این گزینش که حمایت مالی و حزبی از آنها منوط به آن است که باید حداقل 7 نمره از 10 نمره را به دست بیاورند و یا قید جمهوریخواه بودن را بزنند.

هنوز مشخص نیست این گزینش 10 ماده‌ای چطور بدون بحث درباره آن در کنگره ملی جمهوریخواهان که قرار است اوایل سال آینده برگزار شود طرح  شده است اما پیش‌نویس آن‌که به‌دست رسانه‌ها رسیده است  تنش‌های داخلی در این حزب  را پس از شکست سخت در انتخابات ریاست‌جمهوری  نشان می‌دهد.

مشخص است که محافظه کاران حزب جمهوریخواه اکنون به‌شدت در تلاش برای تصرف مجدد کنگره و کاخ سفید توسط یک فرد وفادار به اهداف و برنامه‌های این حزب هستند.

در این میان اکنون فشارهای زیادی بر مایکل استیل، نخستین رئیس سیاه‌پوست کمیته ملی حزب جمهوریخواه وجود دارد. او اکنون با تمام توان در تلاش برای رسیدن اعضای این حزب به یک توازن است.

در واقع حزب جمهوریخواه اکنون به 2 شاخه تبدیل شده است. گروهی از اعضای این حزب عقیده دارند که تنها راه بازگشت جمهوریخواهان به قدرت این است که اعضای آن شامل افرادی با دیدگاه‌های مختلف و متعدد باشد و عده‌ای هم می‌گویند برای رسیدن به این هدف نامزدهای این حزب باید به‌طور کامل متعهد به اصول این حزب باشند و تنها در راستای اهداف حزبی حرکت کنند.

حتی به‌نظر می‌رسد در حال حاضر اعضای معتدل حزب جمهوریخواه هم خواستار مقابله با نامزدهایی هستند که به‌طور کامل به معیارهای این حزب پایبند نیستند یا اعتقاد خود را به اصول بنیادین این حزب از دست داده‌اند.

سخنگوی کمیته‌ای که این طرح گزینش را پیشنهاد کرده است، می‌گوید: هنوز مشخص نیست مایکل استیل، رئیس کمیته ملی حزب جمهوریخواه چه واکنشی نسبت به این طرح نشان خواهد داد اما اعضای این کمیته به هر حال طرح خود را در اجلاس سراسری حزب در ماه ژانویه 2010 ارائه خواهند کرد.

آزمون خلوص

دولت کوچک‌تر، بدهی‌های ملی، کسر بودجه و مالیات کمتر در مقابل برنامه‌هایی مانند طرح محرک اقتصادی باراک اوباما 

اصلاحات طرح بیمه درمانی بر پایه وضعیت اقتصادی در مقابله با شیوه اوباما برای دولتی کردن بیمه‌های درمانی و افزایش فشارها بر بدنه دولت

اصلاحات بخش انرژی مبتنی بر وضعیت بازار

به رسمیت شناختن حق کارگران برای دادن رای مخفی و مقابله با کنترل آرای آنها

حمایت از مهاجرت قانونی و تلاش برای همگون‌سازی‌ جامعه آمریکا و مخالفت با بخشش مهاجران غیرقانونی

تلاش برای پیروزی در عراق و افغانستان با حمایت از افزایش نیروهای نظامی در این کشورها با توبیخ مقام‌های نظامی

محدود کردن ایران و کره‌شمالی به‌ویژه تلاش مؤثر برای حذف کردن فعالیت هسته‌ای این کشورها

حمایت از مسئله ازدواج 

حفاظت از زندگی قشر آسیب‌پذیر به وسیله مخالفت  با سهمیه‌بندی بیمه درمانی و مقابله با حمایت دولت از سقط جنین

حمایت از قانون نگهداری و حمل سلاح توسط آمریکایی‌ها و مخالفت با تلاش دولت برای محدود کردن مالکیت سلاح.

نیویورک‌تایمز، 2 دسامبر
ترجمه: محمد کرباسی

کد خبر 96797

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز