یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

علی رفیعی در نشست بازیگری روز شنبه، لازمه وجود تئاتر، کارگردانی و بازیگری را وجود گروه‌های تثبیت شده تئاتری دانست.

به گزارش مهر، نشست بازیگری تئاتر با حضور علی رفیعی، گلاب آدینه، ستاره اسکندری، سهیلا رضوی و سیامک صفری در تالار بتهوون خانه هنرمندان ایران برگزار شد. رفیعی در این نشست گفت: مهم‌ترین پرسش‌ها را در عرصه بازیگری استانیسلاوسکی مطرح می‌کند ولی بهترین پاسخ‌ها را در این زمینه ارائه نمی‌دهد.

ارزش کار وی در طرح همین پرسش هاست و افراد دیگر از آن پس سعی در پاسخگویی به این پرسش‌ها دارند. در رفتار کارگردان و بازیگر 2 شیوه کلی وجود دارد. اول اینکه کارگردان به بازیگر به‌مثابه سازی‌ کوک‌شده نگاه می‌کند و سعی دارد منویات خود را در این ساز بنوازد که این شیوه مربوط به استانیسلاوسکی است.

شیوه دوم مکتب بازیگری خلاق است که در آن بازیگر مهم‌ترین عامل خلاق صحنه است. این نگاه متعلق به میرهولد است. رفیعی از شرایط موجود تئاتر ایران هم انتقاد کرد و گفت: بازیگری حرفه‌ای خشن است و بازیگر مبتدی ابدی و ازلی است؛

چون هربار باید شخصیتی تازه را بازی کند و آن را با همه مشکلات به صحنه ببرد. با این شیوه‌ای که در تئاتر ایران داریم تئاتر ما رو به تحلیل می‌رود؛ زیرا بازیگران تئاتر درگیر مجموعه‌های تلویزیونی شده‌اند و بلایی که تلویزیون به سر مردم ما آورده از هر ماده مخدری خطرناک‌تر است.

در این شیوه هر کسی با داشتن چشم و ابرویی ستاره می‌شود و بازیگری رشد نمی‌کند. وی در بخش دیگری از سخنان خود از سیستم آموزشی موجود در تئاتر انتقاد کرد و افزود: ما سالانه 800 دانشجوی تئاتر می‌پذیریم و تنها یک مجموعه تئاتر داریم. درحالی‌که کنسرواتوآر پاریس با تمام امکانات و سالن‌هایی که دارد سالانه 20 دانشجو می‌پذیرد. با این شیوه تئاتر، کارگردان و بازیگری نخواهیم داشت؛ زیرا لازمه وجود اینها گروه‌های تثبیت شده تئاتری است که اعضای آن سرنوشتی مشترک داشته باشند.

برای کودکان

پرستو گلستانی نمایش عروسکی «رویای بارانی» نوشته جعفر مهیاری را بهمن‌ماه روی صحنه می‌برد. به گزارش ایران تئاتر، این نمایش در بردارنده مفهوم صلح و دوستی است که ویژه کودکان و با نگاهی ضد‌جنگ اجرا می‌شود. گلستانی خود به همراه سعید ابک در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازد.

همچنین محمد لقمانیان و فاطمه پورهاشمی به‌عنوان عروسک‌‌گردان با این گروه همکاری دارند. گلستانی هم‌اکنون مشغول انجام تمرینات نمایش «هملت شازده کوچولوی دانمارک» است که به کارگردانی رضا بابک قرار است از 20 آذرماه در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برود. همچنین گلستانی قرار است در نمایشی به کارگردانی روزبه حسینی در ششمین همایش سراسری آیین‌های عاشورایی به ایفای نقش بپردازد.

بازی بالیوودی

رضا ناجی، بازیگر ایرانی برنده خرس نقره‌ای جشنواره برلین در فیلمی از سینمای هند به ایفای نقش پرداخت. به گزارش سینمای ما، ناجی در فیلم بالیوودی «پاییز» به‌عنوان بازیگر نقش اول جلوی دوربین رفت.

ناجی که از هندوستان بازگشته، طی گفت‌و‌گویی در این باره گفت: نقش اول فیلم هندی  «پاییز» را بازی می‌کنم که پنجمین تجربه کارگردانی آمیر بشیر است. شخصیتی که بازی می‌کنم، یک پلیس راهنمایی رانندگی هندی است و داستان فیلم در فضایی اجتماعی و خانوادگی می‌گذرد.

در این فیلم به زبان هندی و اردو صحبت می‌کنم که به کمک معلم زبان هندی و یک مترجم همه دیالوگ‌ را به زبان هندی ادا می‌کنم. بازی من از 13 نوامبر در هند شروع شد و بخش اعظم کار فیلمبرداری شد که در سفر مجددی که به هند خواهم داشت، بخش‌های انتهایی نیز فیلمبرداری می‌شود.

بازیگران مقابل من شناخته شده نیستند و اغلب بازیگران کشمیری هستند. به گفته ناجی، تمامی عوامل و بازیگران این فیلم، هندی هستند ‌و فیلمبرداری آن در هند و کشمیر انجام می‌شود.

پرفورمنس برای محرم

پیام فروتن یک پرفورمنس را برای اجرا در دهه اول محرم آماده می‌کند. به گزارش ایران تئاتر، این پرفورمنس که هنوز نام قطعی آن مشخص نشده، با همکاری دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا و در سالن استاد سمندریان این دانشکده اجرا خواهد شد.

فروتن که هم‌اکنون طراحی صحنه نمایش «مرثیه خواب» به کارگردانی محمد حاتمی را انجام می‌دهد، آخرین‌بار تئاتر استریپ «فاوست» را تابستان سال‌جاری در خانه هنرمندان ایران کارگردانی کرد.

سفرنامه آمریکا

فرهاد توحیدی سفرنامه سفر دو هفته‌ای هیات سینمای ایران به آمریکا را تالیف می‌کند. توحیدی قائم‌مقام خانه سینما در گفت‌وگو با ایلنا با تشریح آخرین فعالیت‌های خود گفت: در حال نگارش و تدوین سفرنامه سفر هیات سینمای ایران به آمریکا هستم.

پس از تدوین و تالیف، سفرنامه را در اختیار خانه سینما قرار می‌دهم و اگر خانه سینما صلاح بداند با کسب مجوز از وزارت ارشاد به‌صورت کتاب منتشر می‌شود. جمعی از سینماگران ایرانی 16 مهرماه امسال به‌مدت 2 هفته با سفر به آمریکا در جریان آخرین دستاوردهای سینما ی آمریکا و عملکرد آکادمی اسکارقرار گرفتند.

بازی در اشلو

کورش سلیمانی در فیلم تلویزیونی «اشلو» به کارگردانی صادق پروین‌آشتیانی نقش شهید مرتضی جاویدی را بازی می‌کند. به گزارش مهر، در این فیلم سعید داخ نقش یک سروان هوانیروز را بازی می‌کند. پیش‌تولید آغاز شده و تصویربرداری به‌زودی در فسا شروع می‌شود.

اشلو به نویسندگی محسن حقیقت‌جو رشادت‌های شهید جاویدی و همرزمانش را در عملیات والفجر 2 در یکی از حساس‌ترین برهه‌های دفاع مقدس روایت می‌کند.

نام اشلو برگرفته از یکی از اصطلاحاتی است که شهید جاویدی در موقعیت‌های مختلف به کار می‌برد. عملیات والفجر 2 با هدف کسب پیروزی‌های بزرگ و چشمگیر آغاز و همان ابتدا با مشکلات زیاد روبه‌رو می‌شود، طوری که فرماندهان تصمیم به عقب‌نشینی می‌گیرند، اما مقاومت چند روزه گردان فجر به فرماندهی شهید جاویدی صحنه را به نفع نیروهای خودی تغییر می‌دهد.

از همدان تا فجر

بهروز شعیبی فیلم سینمایی «بال‌های خوشبختی» که در جشنواره فیلم کوک و نوجوان همدان مورد تحسین هیات داوران و منتقدان قرار گرفت را به جشنواره فیلم فجر ارسال می‌کند.

شعیبی به ایلنا گفت: در تلاش هستیم تا فیلم بال‌های خوشبختی را در بخش ویدئو بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر شرکت دهیم. فرم شرکت در جشنواره را تکمیل کرده‌ایم و حضور این فیلم به‌نظر هیات انتخاب بستگی دارد.

این فیلم در جشنواره بیست و سوم فیلم کودک و نوجوان همدان به‌عنوان بهترین فیلم‌ سینمای ایران و بهترین فیلم بین‌الملل در بخش ویدئو معرفی شد که در آن، سعید پورصمیمی، محسن قاضی مرادی، آناهیتا همتی، زهرا سعیدی و پارسا نصیریان بازی دارند.

کد خبر 96795

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز