یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: گروه مولفان فرهنگ فارسی معاصر بعد از انتشار فرهنگنامه واژگان و اعلامدر سه جلد "فرهنگ فارسی دوجلدی معاصر" را هم به بازار کتاب عرضه کردند

به گزارش همشهری‌آنلاین این فرهنگ که  به کوشش غلامحسین صدری افشار، نسرین و نسترن حکمی از سوی انتشارات فرهنگ معاصر به بازار کتاب عرضه شده است، در بر دارنده 60000 واژه و اصطلاح ادبی، علمی، فنی و گفتاری زبان فارسی است.

در این فرهنگ تازه‌ترین واژه‌های رایج در زبان فارسی،مانند پادمان،پودمانی ،چت کردن و ... ثبت و معنی دقیق آنها آورده شده است.

فرهنگ دوجلدی فارسی معاصر، مشتمل بر تعریف دقیق و ساده معنی یا معنی‌های هر واژه همراه با چگونگی کاربرد آن‌هاست. از دیگر ویژگی های این کتاب می‌توان به دارا بودن 12 هزار ترکیب اسمی و فعلی رایج در زبان فارسی و در برداشتن حدود 50 جدول با پیوست نام ماه‌ها،نشانه‌های الکترونیک ،عنصرهای شیمیایی،الفبای لاتین،و واحدهای متری است.
ویرایش، بازبینی و روزآمدکردن مدخل‌ها، افزایش آنها، گسترش تعریف‌ها و شاهد‌مثال‌ها از جمله ویژگی‌های ویراست تازه است که حجم کتاب راهم به دو برابر افزایش داده است.

دایره مخاطبان فرهنگ را عموم علاقه‌مندان به زبان فارسی شکل می‌دهند.
[ریز و درشت فرهنگنامه واژگان و اعلام در گفت وگو با مولفان] گروه مولفان این فرهنگ از جمله چهره‌های باتجربه در زمینه فرهنگ‌های زبان فارسی به شمار می‌روند که بیش از سه دهه تجربه کار متداوم در زمینه فرهنگ‌های زبان فارسی را دارا هستند.

استاد غلامحسین صدری افشار، و خانم‌ها نسرین و نسترن حکمی پیش از این برای ویرایش دوم فرهنگ معاصر فارسی جایزه کتاب سال در بخش کلیات را از آن خود کردند.

نوع کاغذ به کار رفته،ابعاد کتاب، صفحه‌آرایی، چینش حروف و توضیحات در متن هر صفحه، جلد محکم ،همه از منطق و محسناتی برخوردار است که با منطق استدلالی حاکم بر محتوای اثر همخوانی دارد،؛تناسبی که زیبایی،سادگی، مراعات کردن حداکثر اقتصاد و اختصارو  سرعت در انتقال پیام کتاب به کاربران فرهنگ‌ از جمله ویژگی‌های آن به شمار می‌رود.

فرهنگ فارسی دو جلدی در 2252 صفحه،قطع وزیری و با قیمت 32000 تومان به علاقه مندان عرضه شده است.

قرار است سه شنبه،17‌آذر گروه مولفان این فرهنگ در شهر کتاب و با حضور دکتر محمد رضا باطنی به نقدو ارزیابی آثار خود بپردازند و پاسخگوی برخی پرسش‌ها در این زمینه باشند.
[باطنی از فرهنگنامه و فرهنگ فارسی می‌گوید]

کد خبر 96755

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز