سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۸۵ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

گروه بین الملل: پرونده سیاسی بسیاری از رهبران سیاسی خاورمیانه دارای سایه‌روشن‌های متعددی است اما بی‌گمان سمیرجعجع از زمره آن دسته سیاست پیشگانی است که سراسر پرونده‌اش جز سیاهی چیزی نیست.

رهبر فالانژیست‌های لبنان که گروه تحت امر او موسوم به "قواة لبنانیه"عامل اصلی به اسارت گرفتن دیپلمات‌های ایرانی در بیروت بودند، در سال 1994  به اتهام جنایات جنگی در 15 سال جنگ داخلی در لبنان و دست داشتن در ترور رشید کرامی نخست وزیر اسبق لبنان و نیز به اتهام اقدام به انفجار کلیسای سیدة النجات در بیروت به سه بار اعدام محکوم شد، اما دادگاه با یک در جه تخفیف وی را سرانجام به حبس ابد محکوم کرد.

جعجع در تابستان سال 1384 پس از یازده سال حبس انفرادی با تصویب قانون عفو توسط نمایندگان پارلمان-که گروه 14 مارس اکثریت آن را در اختیار دارد- از زندان آزاد شد.

وی و حزب‌اش در طول حیات خود عملا بازوی نظامی اسرائیل در لبنان بودند از این روی جعجع پس از آزادی از زندان نتوانست فعالیت موثری از خود نشان دهد اما طی ماه‌های اخیر بویژه پس از ناکامی اسرائیل در جنگ علیه حزب‌الله لبنان به تحرکات جدیدی پرداخته است.

کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا چندی پیش خبر داد که لبنان در آستانه ترور‌های جدید است،پس از مدتی سمیر جعجع نیز این هشدار را تکرار کرد و اندکی پس از آن پیر جمیل ترورشد.

جعجع در مراسم خاک سپاری جمیل بار دیگر گفت که ترور‌ها ادامه خواهد یافت. این سخن با خشم و نگرانی محافل سیاسی لبنان مواجه شد. در این خصوص یکی از اعضای پارلمان دیروز گفت که جعجع یا پیشگو است و یا اینکه از فهرست ترورها آگاهی دارد.

به نظر می‌رسد این سخن حاوی نکته‌ای جدی است چرا که دیروز ارتش لبنان 9 نفر از اعضای حزب کتائب(فالانژیست‌ها) را در حالی که با سلاح‌های پیشرفته آموزش نظامی می‌دیدند دستگیر کرد.از دستگیر شدگان انواع سلاح‌های پیشرفته بدست آمد.

اما نگرانی مردم بدین خاطر است که تجربه لبنان نشان داده هرگاه فالانژ‌ها فعال شدند،ترور و خون و آتش میهمان این کشور شده است.

کد خبر 9670

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز