درحالی‌که مدت زیادی از مطرح شدن هدفمندکردن یارانه‌ها می‌گذرد ولی هنوز جزئیات این طرح شامل شیوه اجرا، برنامه زمان‌بندی و برنامه‌ حمایت دولت اعلام نشده و وضعیت مبهمی را در بازار سرمایه به‌وجود آورده است

زینت مرادی‌نیا ـ مدیرعامل شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین ـ در گفت‌وگو با ایسنا، تاثیر طرح هدفمندکردن یارانه‌ها بر شرکت‌های بورس را مورد توجه قرار داد و گفت: مهم‌ترین مشکل فعلی این است که هنوز جزئیات این طرح شامل جدول زمان‌بندی و برنامه‌های حمایت دولت اعلام نشده و به همین دلیل وضعیت مبهمی را به‌وجود آورده است که ریسک سهامداران را افزایش می‌دهد.

او افزود: با وجود اینکه طرح هدفمندکردن یارانه‌ها مدت زیادی است که مطرح شده ولی تاکنون جزئیات این طرح اعلام نشده و طولانی‌شدن آن موجب بلاتکلیفی می‌شود.

او ضمن اعلام حمایت از اجرای این طرح و مثبت دانستن آن تصریح کرد: طرح هدفمندکردن یارانه‌ها در نهایت باید اجرا شود تا اقتصاد کشور به سمت واقعی شدن حرکت کند ولی آنچه مشکل ایجاد کرده این است که در حال حاضر اطلاعات جزئی و لازم برای اثر این طرح در سود صنایع را نداریم.

این فعال بازار سرمایه با اشاره به تورم‌زا بودن طرح هدفمندکردن یارانه‌ها گفت: اجرای این طرح ابتدا تورم‌زا خواهد بود ولی به مرور از شدت آن کاسته می‌شود. از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود در سال 2010 قیمت‌ها با افزایش روبه‌رو شوند که این امر ممکن است اثر روانی در بورس داشته باشد و سرمایه‌گذاران به‌دلیل تورم به سمت بورس تشویق شوند.

به گفته مرادی نیا درصورتی که ابهامات این طرح برطرف شده و شیوه‌ اجرا و پوشش حمایتی آن دقیق اعلام شود، بازار روی شرکت‌ها محاسبه انجام می‌دهد  و اصلاح قیمت شرکت‌ها صورت می‌گیرد و سرمایه‌گذاران تکلیف خود را با بازار سرمایه می‌دانند.

عضو هیأت‌مدیره کارگزاری بانک توسعه صادرات هم اعلام کرد:در جریان اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها باید برای شرکت‌های بورس تسهیلات قائل شد و معافیت‌هایی درنظر گرفت زیرا سهامداران در شرکت‌های بورس حضور دارند  و شرکت‌های بزرگ و معتبر در بورس پذیرفته شده‌اند؛ لذا باید طوری برنامه‌ریزی شود تا سهامدارانی که سهام این شرکت‌ها را خریداری کردند، متضرر نشوند.

عظیم ثابت در گفت‌وگو با  ایسنا  تاثیرطرح هدفمندکردن یارانه‌ها بر شرکت‌های بورس را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه اجرای این طرح ضروری و اجتناب ناپذیر است، گفت: در اجرای این طرح باید راهکارهایی مد نظر قرار گیرد که اقشار مختلف مردم و صنایع تولید‌کننده خدماتی آسیب‌پذیری کمتری از آن داشته باشند.

وی با اشاره به نهایی‌نشدن ابعاد این طرح تاکید کرد: افزایش زمان بندی طرح هدفمندکردن یارانه‌ها از 3 به 5 سال، افزایش دهک‌های مشمول و نیز باز توزیع یارانه‌ها در بخش‌هایی از صنایع، تا حدودی باعث شد تا تاثیرات روانی این طرح کاهش یابد.

ثابت به آسیب پذیری متفاوت صنایع از طرح هدفمندکردن یارانه‌ها اشاره و عنوان کرد: صنایع انرژی‌بر و صنایعی که حامل‌های انرژی بخش قابل توجهی از قیمت تمام شده محصولات را تشکیل می‌دهند، نسبت به صنایع تولید‌کننده انرژی اثر پذیری بیشتری ازطرح هدفمندکردن یارانه‌ها دارند؛ لذا این طرح همه صنایع را به یک صورت تحت‌تأثیر قرار نمی‌دهد.

او با بیان اینکه در جریان طرح هدفمندکردن یارانه‌ها صنعت مخابرات، بانک‌ها و لیزینگ‌ها   کمتر و صنایع فولاد، پتروشیمی و سیمان بیشتر تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند، تصریح کرد: باید ابتدا زمان اجرایی‌شدن این طرح مشخص شده و تعیین شود که در اوایل اجرای طرح هدفمندکردن ، درصدی از یارانه‌ها کم می‌شود یا از سال آخر، از سوی دیگر باید نحوه مدیریت20میلیارد دلاری که از این محل برای دولت باقی می‌ماند مشخص شود.

او تاکید کرد: افزایش معافیت مالیاتی و تامین مالی شرکت‌های بورس توسط بانک‌ها می‌تواند در این جریان مؤثر باشد و از سوی دیگر باید به شرکت‌های بورس  اجازه افزایش قیمت براساس نرم‌های جهانی داده شود تا از جاده طرح هدفمندکردن یارانه‌ها به سلامت بتوانیم عبور کنیم.

کد خبر 96690

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز