گروه حوادث: «آرد نخود، کاکائو و وانیل» این فرمول عجیبی بود که اعضای باند خانوادگی از آن برای ساخت داروهای نیروزای قلابی خود استفاده می‌کردند.

متهمان که پیش از این نیز به همین اتهام دستگیر شده بودند، با جعل مارک و تهیه هولوگرام‌های تقلبی، داروهای عجیب خود را بسته‌بندی می‌کردند و به جای داروهای نیروزا در استان‌های مختلف به فروش می‌رساندند.

عصر چهارشنبه گذشته ماموران پلیس آگاهی اصفهان در یکی از خیابان‌های این شهر به یک خودروی وانت که بسته‌های مرموزی را حمل می‌کرد، مشکوک شدند و به راننده دستور ایست دادند.

بعد از توقف خودرو، مرد راننده مدعی شد از محتوای بسته‌ها بی‌خبر است و فقط وظیفه انتقال آنها به شهرهای تبریز و خرم‌‌آباد را دارد اما از آنجا که او بارنامه معتبری در اختیار نداشت، ماموران تصمیم به بازرسی این محموله گرفتند. در این بازرسی‌ها مشخص شد بسته‌های مرموز پر از دارو و آمپول‌‌های نیروزاست و به این ترتیب، راننده دستگیر شد و همراه محموله به اداره آگاهی انتقال یافت.

محموله تقلبی

با کشف 18 کارتن حاوی پودر و آمپول‌های نیروزای غیرمجاز و فاقد مجوز قانونی از خودروی وانت، بازجویی از مرد راننده آغاز شد و او به ماموران گفت که این داروها را از خانه‌ای در مرکز شهر بارگیری کرده است.

در حالی که راننده جوان مدعی بود از تقلبی بودن داروها خبر نداشته، ماموران به سرعت راهی خانه مورد نظر شدند و آنجا را به‌صورت نامحسوس زیر نظر گرفتند. ماموارن در تحقیقات محلی متوجه شدند که این خانه متعلق به زن میانسالی است که 2 پسر دارد اما آنچه بیشتر توجه پلیس را به‌خود جلب کرد این بود که هردو پسر زن میانسال یکسال و نیم قبل هم به اتهام تهیه و توزیع داروهای تقلبی دستگیر و راهی زندان شده بودند.

کارگاه زیرزمینی

با گزارش ماجرا به دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان، دستور دستگیری اعضای این خانواده صادر شد و کارآگاهان در یک عملیات ضربتی قدم به خانه ویلایی گذاشتند. در حالی که زن میانسال و پسرانش مدعی بودند در خانه آنها هیچ‌چیز ممنوعه‌ای وجود ندارد، ماموران هرسه نفر آنها را دستگیر کردند و به بازرسی داخل خانه پرداختند. 

گر چه در جست‌وجوی داخل اتاق‌ها هیچ سرنخی از داروهای تقلبی به دست نیامد، اما بوی عجیبی که از زیرزمین خانه به مشام می‌رسید سرنخی شد تا پلیس پرده از راز این باند خانوادگی بردارد.

ماموران در ادامه جست‌وجوها قدم به زیرزمین خانه گذاشتند و در آنجا با کارگاهی روبه‌رو شدند که برای تولید و بسته‌بندی انواع پودر، قرص و آمپول‌های تقلبی از آن استفاده می‌شد.

سرهنگ حسین‌زاده رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان - با بیان این خبر گفت: در این کارگاه یک دستگاه مخصوص پلمب، یک دستگاه مخصوص نصب هولوگرام به همراه تعداد زیادی هولوگرام، برچسب و لیبل تقلبی به همراه حدود 20هزار عدد قرص، آمپول و قوطی پودر بدنسازی و داروی نیروزای تقلبی کشف و ضبط شد.

با کشف این کارگاه، مادر خانواده به همراه پسرانش دستگیر و به اداره آگاهی منتقل شدند.  مردان جوان در جریان بازجویی‌ها به تهیه و توزیع داروهای بدنسازی و نیروزای تقلبی اعتراف کردند و گفتند که بعد از تهیه این داروها، آنها را با استفاده از دستگاه‌هایی که در اختیار داشتند بسته‌بندی می‌کردند و در استان‌های مختلف به فروش می‌رساندند.

رئیس پلیس استان اصفهان ادامه داد: اعضای این باند برای تهیه داروهای تقلبی، فرمول عجیبی داشتند. آنها با مخلوط کردن آرد نخود، کاکائو و وانیل، این مخلوط عجیب را داخل قوطی قرص‌ها ریخته و آن را به‌عنوان داروی خارجی به فروش می‌رساندند.

اما ادامه تحقیقات پلیسی نشان داد که اعضای باند با شناسایی داروها و قرص‌هایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شدند، با دستگاه‌هایی که در اختیار داشتند مارک و لیبل این داروها را جعل می‌کردند و آن را روی قوطی‌ها می‌چسباندند که حاوی معجون عجیب و غریب بود. سپس این داروها را با استفاده از رابطه‌ایی که در چند استان داشتند، به آنجا منتقل می‌کردند و در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مختلف می‌فروختند.

سرهنگ حسین‌زاده با اشاره به شرایط بد بهداشتی که داروهای تقلبی در آنجا تولید می‌شدند، افزود:  اگرچه هنوز نقش مادر خانواده در ساخت داروهای تقلبی مشخص نیست، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که پسران خانواده یکسال و نیم قبل نیز به اتهام تهیه و توزیع داروهای تقلبی نیروزا دستگیر و راهی زندان شده بودند.

آنها بعد از تحمل کیفر و آزادی از زندان، با توجه به اینکه از این راه پول خوبی به دست می‌آوردند، دوباره فعالیت مجرمانه خود را از سر گرفتند و این بار خانه مادرشان را تبدیل به کارگاه ساخت داروهای تقلبی کرده بودند.

رئیس پلیس آگاهی اصفهان  با بیان اینکه برای تمامی متهمان این پرونده قرار قانونی صادر شده و تحقیقات تکمیلی در این خصوص ادامه دارد، تاکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که حتی داروهای نیروزا و بدنسازی اصل و واقعی دارای عوارضی هستند که مصرف آنها در درازمدت ممکن است صدمات جبران ناپذیری برای ورزشکاران به همراه داشته باشد؛

حال آنکه بسیاری از سودجویان این روزها پا را فراتر از این نهاده و با تهیه داروهای تقلبی و غیراستاندارد، سلامت ورزشکاران را به خطر انداخته‌اند.  وی خاطر نشان کرد: به ورزشکاران توصیه می‌شود که از مصرف اینگونه داروها خودداری کرده و با این کار عرصه را برای فعالیت سودجویان تنگ‌تر کنند.

سرهنگ حسین‌زاده همچنین از شهروندان خواست درصورت مشاهده افرادی که در زمینه ساخت اینگونه داروها فعالیت می‌کنند، ماجرا را به پلیس اطلاع دهند.

کد خبر 96679

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز