همشهری آنلاین: بنا به ارقام جدیدی که دولت واشنگتن منتشر کرد، انتشار گازهای گلخانه‌ای آمریکا 2.2 درصد در سال 2008 نسبت به سال پیش از آن کاهش داشته است.

خبرگزاری آلمان از واشنگتن گزارش داد، یکی از دلایل اصلی این امر رکود عمیق اقتصادی در این کشور و افزایش قیمت نفت بود که موجب شد استفاده از انرژی کاهش یابد.

بنا به اعلام اداره اطلاع‌رسانی انرژی (EIA) آمریکا، انتشار دی‌اکسید کربن، مهم‌ترین گاز گلخانه‌ای که عامل گرمایش جهانی قلمداد می‌شود، 2.9 درصد در سال 2008 کاهش داشت.

این ارقام در حالی ارایه می‌شود که دولت‌ها قرار است نشستی را در کپنهاگ از روز دوشنبه به منظور برگزاری اجلاسی دو هفته‌ای داشته باشند تا با معاهده‌ای جدید به جنگ انتشار گازهای گلخانه‌ای بروند. باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا وعده داده است تا سال 2020 انتشار دی‌اکسید کربن را در کشور به 17 درصد کمتر از سطح 2005 برساند.

ارقام EIA نشان داد که بخش عمده دلیل کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای استفاده کمتر از انرژی و نه بهبود کارآمدی بوده است. این امر بدان معناست که در صورت آغاز رونق اقتصادی آمریکا، دوباره آلودگی تولیدی این کشور افزایش می‌یابد. انتشار گازهای گلخانه‌ای در آمریکا به طور متوسط از آغاز 1990 میلادی 0.7 درصد رشد داشته است.

اداره اطلاع‌رسانی انرژی آمریکا گفت آلودگی مرتبط با نفت در زمانی که قیمت‌ها در تابستان 2008 شروع به رکوردزنی کرد، کاهش 5.9 درصدی داشت. مصرف انرژی هم به خاطر ورود آمریکا به رکود اقتصادی 2.5 درصد کاهش یافت. انتشار کربن به ازای هر واحد انرژی - نشانه‌ای از کارآمدی بهتر - 0.8 درصد در سال 2008 کاهش یافت.

کد خبر 96654

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز