چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۵
۰ نفر

گروه سیاسی- محمدعلی بدری: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار آن است که ایران درباره برنامه‌اش برای ساخت 10 کارخانه غنی‌سازی‌ اورانیوم تکمیلی توضیحاتی ارائه دهد.

به گزارش رویترز، آژانس گفته است که تهران هنوز به‌طور مستقیم درباره تصمیمش به آژانس اطلاع‌رسانی نکرده است.این بیانیه یک روز پس از آن صادر شد که محمد البرادعی صندلی مدیریت خود بر آژانس را پس از 12سال به یوکیا آمانو تحویل داد.

ما که تعهد نداده‌ایم

در همین حال محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی اخیرش درباره دستور روز یکشنبه‌خود مبنی بر ساخت 10 سایت غنی‌سازی هسته‌ای در مقیاس سایت نطنز گفت: این 10 سایت از قبل طراحی شده است و ما به آژانس تعهد نداده‌ایم که در طراحی و ساخت، آنها را خبر کنیم، زیرا یک صنعت بومی است اما 6 ماه قبل از تزریق گاز، طبق قانون خبر خواهیم داد. اما تا الان همکاری‌های فراوانی را با آژانس انجام داده‌ایم.

از قبل طراحی شده

رئیس‌جمهوری ادامه داد: ساخت 10 سایت هسته‌ای در دستور کار دولت قرار گرفته و از چند ماه قبل طراحی سایت‌های هسته‌ای برای 500 هزار سانتریفیوژ انجام شده است.

سایت نطنز برای 50 هزار سانتریفیوژ طراحی شده است اما سایت‌های جدید ظرفیتشان بیش از این سایت است. از قبل سازمان انرژی اتمی را برای مکان یابی هم از لحاظ ایمنی و امنیتی که کار سختی است مامور کردیم. ‌در گزارشی که سازمان انرژی اتمی آورده است، 5 نقطه شناسایی شده و به ما اعلام شده است.

معلوم شد پنهانکاری نکرده‌ایم

رئیس جمهوری که درباره گزارش پاییزی آژانس درباره پایگاه دوم غنی‌سازی ایران در فوردو و قطعنامه مبتنی بر آن سخن می‌گفت، اظهار کرد: معلوم شد ما پنهانکاری نکرده‌ایم و اهل پنهانکاری نیستیم.

او ادامه داد: ما نگرانی نداریم، ما پروتکل الحاقی را لغو کردیم، علنی گفتیم لغوش می‌کنیم چون آن پروتکل زوری و غیرقانونی بود؛ گفتیم ترتیبات اجرایی 3 ممیز یک را لغوش می‌کنیم الان هم می‌گوییم ما حداکثر روی مرز قانون حرکت می‌کنیم، دیگر آن روابط دوستانه تمام شد، دلیلی ندارد ما با هم‌ بنشینیم. هر قدر به ما امکانات و امتیازات بدهند طبق اساسنامه آژانس، همان طور هم با آنها همکاری می‌کنیم. یکطرفه نیست اما همکاری مان در مرز قانون را داریم بررسی می‌کنیم.

اوضاع توفانی است

از سوی دیگر یوکیا آمانو مدیرکل تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در روز نخست کاری‌اش در سمت مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بدون اظهار نظر درباره ایران گفت: اوضاع آژانس در حال حاضر توفانی است. ما چالش‌های بسیاری را فراروی خود داریم.

آمانو 2 روز پس از آن اینگونه سخن گفت که روسیه، چین و آمریکا همچنین فرانسه، انگلیس و آلمان قطعنامه‌ای را در شورای حکام آژانس بین‌المللی، با 25 رای موافق از 35 رای به تصویب رساندند که مدعی است ایران در ساخت و فعالیت پایگاه دوم غنی‌سازی اورانیوم در فوردو -20کیلومتری قم- پنهان‌کاری کرده است.

در حال پایان یافتن

این در حالی است که کاخ سفید اعلام کرد، درصورتی که ایران به فعالیت‌های هسته‌ای خود پایان ندهد با تحریم‌های بیشتری روبه‌رو خواهد شد. به گزارش ایسنا، رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان با تکرار اتهامات غرب درباره برنامه هسته‌ای ایران، در ادامه گفت: متحدان ما در زمینه پرداختن مستقیم به مسئله تحریم جدی هستند. سخنگوی باراک اوباما ادامه داد: این به‌خود آنها بستگی دارد. زمان در حال پایان یافتن است.

مسکو با تحریم‌ها همراهی می‌کند

از سوی دیگر  یک مقام روس هم گفت که اگر جامعه بین‌المللی برای تحریم ایران به اجماع برسد، روسیه نیز از آن حمایت خواهد کرد. به گزارش نووستی به نقل از یک دیپلمات روسی که نامی از او منتشر نشده، اطلاع داد که روسیه درصورت دستیابی به اجماع درخصوص تحریم علیه ایران کنار نخواهد نشست.

او به اعلامیه‌های ایران در مورد قصد احداث کارخانه‌های جدید غنی‌سازی‌ اورانیوم اشاره کرد و گفت: این مسئله پیام خوشبینانه‌ای برای مذاکرات دشوار با ایران که نتیجه‌گیری و جمع بندی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید نقش کلیدی در آن را ایفا کند، نبود.

این تصمیم تهران

رئیس کمیته امور بین‌المللی شورای فدراسیون روسیه -سنای روسیه - گفت که نیروگاه بوشهر در سال 2010 راه‌اندازی خواهد شد.به گزارش نووستی میخاییل مارگلوف، همچنین خبر داد که تنش‌های به‌وجود آمده میان دولت ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ساخت نیروگاه اتمی بوشهر ربطی ندارد.

مارگلوف به سخنان سرگئی اشماتکو، وزیر انرژی روسیه اشاره کرد که تایید کرده بود ساخت نیروگاه اتمی بوشهر براساس جدول زمانی انجام می‌شود و نیروگاه همان‌ طور که قرار بود در سال 2010 راه‌اندازی خواهد شد.

رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه امیدوار است که امتناع ایران از همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قصد این کشور برای ساخت 10 مؤسسه جدید غنی‌سازی‌ اورانیوم و نیز صرف‌نظر کردن از توافقات درباره ارسال اورانیوم ایران به روسیه برای غنی‌سازی‌ آن مورد بازنگری قرار گیرد.مارگلوف در گفت‌وگو با نووستی ابراز امیدواری کرد که این تصمیم تهران که توافقات از پیش حاصل شده را رد می‌کند، بازنگری شده و یا حداقل ملایم شود.

بنا به ارزیابی او، اقدام ایران سبب نگران ساختن جامعه جهانی شد که توضیح آن نیز اقدامات ناپیوسته مقامات ایران است.او گفت: روسیه معتقد است که هنوز ذخیره انجام مذاکرات درباره پرونده هسته‌ای پایان نیافته است. گروه 1+5 باید در جست‌وجوی سازش، پافشاری بیشتری نشان دهد.

کد خبر 96622

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز