39درصد پاسخگویان دوست دارند تهران را به رنگ آبی ببینند؛ 29درصد رنگ سبز، 14درصد سفید و 11 درصد تهرانی رنگارنگ را ترجیح می دهند.

مدیر طرح: شبنم چهره
همکاران: فریده درفشی، میترا زاغی، زهره دیداری، سمیه گایگانی، امیرحسین زارع

پیشگفتار:
تصور زندگی بدون رنگ، زیستن بدون روح است. رنگ، روح زندگی و طبیعت است و در یک کلام رنگ،‌ زندگی‌ست. رنگ به اجسام، ماهیت می‌بخشد و اجسام با رنگ‌شان مفهوم پیدا می‌کنند. رنگ‌ها دارای انرژی هستند که به صورت آگاه و ناخودآگاه روی افراد اثرگذارند. رنگ‌ها نه فقط از نظر زیبایی بخشیدن به دنیای اطراف ما اهمیت دارند، بلکه تاثیرات عاطفی-روانی قوی نیز بر اشخاص می‌گذارند.

اهمیت رنگ‌ها از نظر تاثیرگذاری‌شان بر زندگی انسان بر کسی پوشیده نیست، این جنبه از ویژگی‌ رنگ‌ها که به‌خصوص در زمینه روانشناسی مورد استفاده فراوان قرار می‌گیرد، به تأثیرات شفابخش رنگ در درمان بیماری‌ها توجه دارد. روانشناسان از رنگ‌ها، به عنوان درمانی برای اختلالات خواب، همچنین ناراحتی‌های ایجاد شده بر اثر آلزایمر و حالات افسردگی، استفاده می‌کنند.

استفاده به‌جا از رنگ به کاهش خستگی افراد کمک می‌کند و ابزار مهمی در جهت هدایت و القای حالات روانی خاص به افراد و جوامع است. با استفاده از رنگ می توان به فضا یکپارچگی و وحدت بخشید یا آن را متمایز و قابل شناسایی کرد.

توجه به جنبه‌های عملکردی و فیزیکی رنگ بدون توجه به ابعاد و تاثیرات روانی آن باعث آزاردهنده جلوه کردن رنگ‌ها، در محیط می‌شود. رنگ‌ها دارای معانی نمادین هستند، حتی در تصورات ذهنی ما نیز با رنگ‌های خاصی تداعی می‌شود. مثلا رنگ‌های فیروزه‌ای و آبی یادآور بناهای مذهبی و مساجد هستند یا با دیدن رنگ‌های قرمز و نارنجی به یاد فست‌فودها می‌افتیم. هر رنگی، سمبل و یادآور معانی و وقایع خاصی هستند. برای مثال رنگ‌های زرد، سرخ، نارنجی یاد آور فصل پاییز و آغاز مدارس است. یا رنگ سفید به نشانه صلح و آرامش یا آغاز فصل زمستان است.

جامعه آماری و تاریخ اجرای نظرسنجی:
نمونه آماری این تحقیق که از تاریخ 1 تا 4 آذرماه 1388 انجام شده، شامل 600 نفر از مردم تهران است که از این تعداد 50  درصد مرد و 50 درصد زن هستند.

گزیده‌ای از یافته‌های این تحقیق به قرار زیر است:
بیشتر پاسخگویان (39 درصد) دوست دارند تهران را به رنگ آبی ببینند؛ 29 درصد رنگ سبز، 14 درصد سفید و 11 درصد تهرانی رنگارنگ را ترجیح می دهند. گفتنی است، 7 درصد از پاسخگویان ترجیح می‌دهند تهران را به سایر رنگ‌ها مانند: قرمز، قهوه‌ای، زرد و نارنجی ببینند.

به نظر 21 درصد از پاسخگویان تهران قدیم به رنگ آبی بوده است. رنگ تهران قدیم از نظر سایر پاسخگویان به ترتیب عبارت است از: سفید (16 درصد)، سبز (13 درصد)، قهوه‌ای (7 درصد)، خاکستری (7 درصد)، سایر رنگ‌ها مانند: سیاه و سفید، قرمز و زرد (6 درصد)، رنگارنگ (4 درصد) و بی‌رنگ (2 درصد).

 جدول زیر توزیع پاسخگویان را بر اساس نظر آنان درباره پیشنهاد برای زیباسازی شهر تهران با استفاده از رنگ نشان می‌دهد:

پیشنهاد پاسخگویان درمورد استفاده از رنگ برای زیباسازی تهران   

تعداد

 درصد

استفاده از رنگ‌های متنوع و شاد

225

37

پیشنهادی ندارم

93

15

نقاشی‌‌ از طبیعت روی دیوار 

63

11

استفاده از رنگ‌های متناسب با محیط‌

46

8

کاهش آلودگی هوا 

44   

7

نظارت شهرداری بر رنگ و نمای ساختمان‌ها 

40 

7

استفاده از گل‌های رنگارنگ در شهر

37

6

نور پرداری رنگی

28

5

ترغیب شهروندان به استفاده از لباس‌های رنگین 

24

4

جمع

600

100

نمودار زیر پراکندگی پاسخگویان را بر اساس نظر آنان درباره رنگ‌های استفاده شده در محله‌شان را نشان می‌دهد:

این نظرسنجی‌ها ادامه دارد. ممکن است در روزهای آینده، پژوهشگران مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ای همشهری، با تلفن شما هم تماس بگیرند. متن کامل این خبر را در www.hccmr.com بخوانید.

کد خبر 96573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز