سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۸ - ۲۰:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهور در گفتگوی زنده تلویزیونی از شبکه یک سیما در پاسخ به سوال مجری درباره اوضاع منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و تلاش دشمنان ملت ایران برای به انزوا کشاندن کشورمان گفت:

 ابتدا باید ببینیم ادبیات انزوا و اینکه عده ای بگویند ما  می‌خواهیم فلان ملت را منزوی کنیم از کجاست، خاستگاهش کجاست و از چه زمانی باب شد.

 قطعنامه صادر شده هیچ منبع حقوقی ندارد - ایران به دنبال روابط عادلانه است 
   
 
به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی نژاد افزود: در طول تاریخ مستکبرانی بوده اند که فکر می کردند همه کاره عالمند و به ویژه در شصت سال اخیر و در دوره ما این ادبیات باب شد.

رئیس جمهور گفت:‌ عده‌ای بدون هیچ مبنای حقوقی برای خود حق وتو قائل شدند و با اینکه جنگ جهانی دوم در محدوده‌ای از عالم واقع شد، خود را پیروز این جنگ قلمداد کردند.

احمدی نژاد افزود: این عده برای خودشان حقوق ویژه و انحصاری تعریف و ادبیاتی را در ادبیات سیاسی جهان وارد کردند از جمله اینکه کشوری را منزوی یا مشروعیت دولت‌ها و ملت‌ها را تعیین کنند یا فرمان بدهند تا در دنیا فرمان آنان اطاعت شود.

رئیس جمهور اضافه کرد:‌ در پنجاه، شصت سال اخیر این ادبیات رایج بود که پنج، شش کشور خود را جامعه جهانی قلمداد کنند و بگویند همه دنیا ما هستیم اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به طور عام و به ویژه در سال های اخیر، این ادبیات رنگ باخته است.

احمدی نژاد گفت: اصلا معادلات جهانی و مناسبات عوض شده و این ادبیات به تاریخ پیوسته است.

رئیس جمهور افزود: در دوره‌ای که همه درصدد جهانی شدن و جهانی سازی هستند و قرار است مناسبات و مقررات بر اساس روابط نامحدود میان ملت ها تنظیم شود، این حرف‌ها یا از روی بی اطلاعی گویندگان است یا از روی غرور آنان که خود را به بی اطلاعی می‌زنند.

احمدی نژاد گفت: فکر می کنم از روی غرور است و اینکه سرشان را در برف فرو برده اند و دائم حرف می زنند و تصور می‌کنند همه کشورهای جهان منتظرند ببینند آنها چه فرمانی صادر می کنند تا مردم حرکت و تبعیت کنند.

رئیس جمهور افزود:‌ البته باید بگوییم که این حرکات بیشتر جنگ روانی است تا واقعیت؛ اما به هر حال آنها بسیار علاقه مندند که اینها به واقعیت بپیوندد در حالی که اصلا مناسبات جهان اجازه چنین کاری را به ویژه درباره ایران نمی دهد.

احمدی نژاد گفت: اصلا ملت های اینها حق وتوی آنها و شورای امنیت را قبول ندارند.

رئیس جمهور افزود: چه کسی می تواند ایران را منزوی کند؟ اصلا این کار نشدنی است و علت آن نیز ویژگی های تقریبا منحصر به فرد ایران است.

احمدی نژاد گفت: مهم ترین منطقه دنیا به لحاظ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خاورمیانه است و این منطقه خاستگاه ادیان، فرهنگ ها و تمدن هاست و در خون و فرهنگ مردم جریان دارد و تعطیل شدنی نیست.

رئیس جمهور افزود: خاورمیانه مرکز انرژی دنیا و چهارراه ارتباطی میان قاره هاست.

جایگاه ایران در خاورمیانه قابل انکار نیست

رئیس جمهور، خاورمیانه را مهم ترین منطقه جهان خواند و گفت: هر کشور و دولتی در دنیا برای حضور تعیین کننده در مناسبات جهانی باید در خاورمیانه به عنوان مقدمه، حضوری موثر داشته باشد.

محمود احمدی نژاد در ادامه گفتگوی مستقیم از شبکه یک سیما افزود: کشورهایی که در خاورمیانه نیستند، به طور طبیعی از مناسبات جهانی حذف شده‌اند.

وی با بیان اینکه کشورهای بزرگ با اقتصادهای بزرگ در دنیا وجود دارد گفت: این کشورها حتی بمب اتم و تسلیحات دارند اما در معادلات جهانی به علت اینکه در نقطه ثقل مناسبات جهانی حضور ندارند، نقشی ندارند.

احمدی نژاد ، رژیم صهیونیستی را یک رکن از ارکان نظام سلطه بیان کرد و افزود : نظام سلطه برای تسلط بر دنیا به آمریکای جنوبی، آسیا و اروپا ، فشار می آورد.

وی گفت: برای دنیا نقشه کشیده‌اند که چگونه دنیا را زیر سلطه خود بکشند و بر ان مسلط شوند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برای تسلط بر دنیا ابزاری تعبیه کرده اند گفت: یکی از این ابزار، حق وتو و دیگری رژیم صهیونیستی است.

اقای احمدی نژاد با بیان اینکه اینها همه در نظام سلطه بر جهان کارکرد دارد افزود: در اینجا انسان متوجه می شود که چرا اینقدر اصرار دارند که رژیم صهیونیستی باشد.

وی با بیان اینکه 200 کشور وجود دارد که مشکلاتی برای آنها پیدا می شود گفت: از هیچ کشوری این قدر دفاع نمی‌کنند البته اینها (صهیونیست ها و رژیم صهیونستی) کشور نیستند بلکه جعلی هستند.

احمدی نژاد افزود: همه نظام سلطه بر روی سه یا چهار پایه است که یکی از پایه         های‌اصلی آن رژیم اشغالگر صهیونیستی در خاورمیانه است.

رئیس جمهور با بیان اینکه کشورهای بزرگی حتی در اطراف ما هستند که بمب اتم دارند گفت: اما از آن زمان که خود را از معادلات خاورمیانه کنار کشیده اند از صحنه های سیاسی دنیا هم حذف شدند.

احمدی نژاد با طرح این سوال که در خاورمیانه به عنوان مهمترین منطقه دنیا کدام کشور مهمتر است ؟گفت: جایگاه ایران قابل انکار و پوشاندن نیست.

رئیس جمهور افزود: ایران هم به لحاظ خاستگاه تمدن بودن و ظرفیت های تمدن سازی و فرهنگ سازی و هم به لحاظ ظرفیت نیروی انسانی، علمی، اقتصادی و از لحاظ ظرفیت های بی پایان سیاسی در طول تاریخ نه فقط در خاورمیانه بلکه ورای خاورمیانه عنصر تعیین کننده در معادلات سیاسی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه آنها به ما نیازمند هستند، گفت: همه کسانی که می خواهند در دنیا نقش آفرینی کنند باید به خاورمیانه بیایند و در این منطقه به ایران نیاز دارند.

احمدی نژاد با بیان اینکه نه تنها در خاورمیانه بلکه در کل دنیا به ایران نیاز دارند ،گفت: ایران امروز در آفریقا، آمریکای جنوبی، آسیا، اقتصاد جهانی و مناسبات سیاسی جهانی حضور دارد.

رئیس جمهور به انزوا کشاندن ایران را حرفی بی ربط و برآمده از دماغ های باد شده مستکبران دانست و افزود: این حرفها متعلق به دوره گذشته است که قابلیت اجرایی ندارد و من تعجب می کنم که چرا این حرف ها را تکرار می کنند.

احمدی نژاد با بیان اینکه تکرار این حرفها از یک نظر به نفع ماست ،گفت: ما به طور دائم به ملتها می‌گوییم که رفتار آنها استکباری است و توهین آمیز برخورد می‌کنند که اتفاقاً آنها به ما سند می‌دهند و طوری رفتار می کنند که همه ملتها حرف ما را بپذیرند.

رئیس جمهور افزود: تعریفی که ما از اینها می کنیم، آنها تعریف را عملیاتی می کنند که این به نفع ماست.

 اقتدار امروز جهان را افکار عمومی تعیین می‌کند

رئیس جمهور در پاسخ به این مطلب مجری که آنها در پای میز مذاکره هم سعی در منزوی معرفی کردن ملت ایران دارند گفت: به نظر من خنده دار است یعنی همان ادبیاتی است که خیال می کنند هر کی با آنها نبود وجود ندارد، در حالی که اکثر ملت ها با آنها نیستند وجود هم دارند، ایران هم وجود دارد.

آقای احمدی نژاد افزود: ده ها و صدها کشور وجود دارند که اصلا این نظام سلطه را قبول ندارند؛ بعضی ها بیان می کنند و بعضی ها هم ملاحظاتی دارند؛ طبیعی است چون اینها قدرت مسلط هستند و عقل درستی هم ندارند، خیلی ها هم الان ملاحظه می‌کنند.

وی اضافه کرد: البته رو به افول هستند؛ همین طور که ادبیاتشان رو به افول است قدرتشان، اقتصادشان و اثرگذاری‌شان هم رو به افول است.

رئیس جمهور گفت: همان طور که می‌بینید الان هیچ کاری هم نمی‌توانند در خاورمیانه انجام دهند.

احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که آیا امیدی به اصلاح این وضع در جهان هست گفت: ‌قطعا همین طور است؛ اولا اقتدار را الان افکار عمومی تعیین می کند یعنی منشأ اقتدار، افکار عمومی و داشته های ذاتی، فرهنگیو علمی و توانمندی‌ها و استعدادهای بالقوه و بالفعل یک ملت است.

رئیس جمهور افزود: افکار عمومی دنیا الان با کیست؟ خودشان هم می‌دانند با ملت ایران است؛ نه اینکه ملت ایران خودش را برتر از دیگران می داند؛ ملت ایران شجاعتی دارد که حرف دل ملت ها را بیان می‌کند.

احمدی نژاد گفت: طبیعی است که ملت ها با ما همراهی کنند، در خاورمیانه یک نظر سنجی کنید قریب به اتفاق ملت ها طرفدار ایران هستند.

رئیس جمهور افزود: ایران حرف ملت ها را می زند، حرف حق و عادلانه می زند و ملت ها طرفدار آن هستند، همه جای دنیا همین طور است، حتی در امریکا و اروپا.

احمدی نژاد گفت: آنها با شیوه های خفقانی که دارند اجازه نمی‌دهند نظر ملت ها به خصوص در اروپا و آمریکا بیان شود.

وی افزود: این حرف متعلق به گذشته به خصوص درباره ایران معنا ندارد اگر هم معنا داشت اجرایی نبود چون آنها به ما نیاز دارند بیش از آنکه ما به آنها نیاز داشته باشیم.

رئیس جمهور گفت: ‌ما بدون آنها توانستیم زندگی کنیم آنها بدون ما نمی توانند زندگی کنند.

احمدی نژاد افزود: من ‌بیشتر این را از آن روحیه استکبار و حالاتی که در گذشته زندگی   می‌کنند می‌دانم؛ دنیا عوض شده است و دیگر در دنیا به این حرف ها می‌خندند.

مجری گفت: آقای رئیس جمهور در مورد گزارش تحلیلی سفر به پنج کشور که خیلی هم سفر فشرده ای بود و در مدت خیلی کوتاه (جمعا چیزی حدود 120 ساعت 5 کشور و هر کدام در یک گوشه دنیا) بفرمایید.

رئیس جمهور پاسخ داد: این سفر از جهات گوناگونی مهم بود دو کشور در غرب آفریقا که در این منطقه کشورهای مهمی هستند و سه کشور در آمریکای لاتین.

احمدی نژاد افزود: سه، چهار ماه بود که همین تبلیغاتی که شما گفتید با حجم گسترده ای در دنیا مطرح بود در عالم واقع چیزی نبود اما تبلیغات همین طور پیوسته تکرار می‌شد.

رئیس جمهور گفت: لازم بود اولا این (فضا) بشکند و نکته دوم اینکه دنیا به سمت یک وضع جدید حرکت می کند یک گرایش عمومی علیه این نظم موجود به وجود آمده است و همه دنبال یک روابط جدید هستند خارج از این روابط نظام سلطه، این هم باید تقویت می‌شد.

احمدی نژاد افزود: ‌این گرایش ها در افریقا هست، در امریکای جنوبی و در آسیا هم هست.

 برزیل به بخش های خصوصی ایران تسهیلات می دهد

رئیس جمهور در ادامه به زمینه های همکاری‌های تهران- برازیلیا اشاره و تاکید کرد: در بخش کشاورزی پیشنهادهای خوبی به ما شد و مردم و بخش خصوصی ایران می توانند در آنجا زمین در اختیار بگیرند و تسهیلات بسیار خوب کشاورزی دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر محمود احمدی نژاد با بیان اینکه برزیل بزرگترین کشور در آمریکای جنوبی است افزود: این کشور هشت و نیم میلیون مترمربع وسعت دارد و همان طور که فرانسه یک پنجم ماست ما نیز از نظر وسعت یک پنجم برزیل هستیم.

وی برزیل را به لحاظ منابع طبیعی بسیار آباد خواند و گفت: برزیل یک کشور رو به پیشرفت و با اقتصاد در حال رشد است ، یکهزار و هشتصد و پنجاه میلیارد دلار تولید ناخالص این کشور در سال گذشته بوده که بر اساس (نرخ برابری قدرت خرید)تقریباً سه برابر ماست.

رئیس جمهور افزود: همچنان که آنها در کشاورزی و بخش هایی از صنعت پیشرفت خوبی دارند، ایران نیز در فناوری، علم، بخش هایی از هوا- فضا و انرژی توانمندی هایی دارد که به خاطر همین توانمندی های دوطرفه تمایل بیشتری برای گسترش روابط ایجاد شده است.

احمدی نژاد به روابط گذشته ایران و برزیل که در حد پایین تری بوده است اشاره و تصریح کرد: این نخستین سفر رئیس دولت در 40 سال گذشته به برزیل بود و ما با آقای لولا رئیس جمهور این کشور که فردی انقلابی است دیدگاه های بسیار نزدیکی داشتیم.

وی عملکرد لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل را در مدت مسئولیتش موفق دانست و افزود: صهیونیست ها و مستکبران از این موفقیت ناراحتند به همین دلیل فشارهای گوناگون به برزیل می اورند.

رئیس جمهور به تغییر تاریخ سفر خود به این کشور اشاره کرد و گفت: ابتدا قرار بود اول سال به برزیل برویم که به خاطر نزدیک بودن به ایام انتخابات و شرایطی که در در برزیل وجود داشت نگران بودم که بهره کافی از این سفر به دو ملت نرسد به همین دلیل نامه ای نوشتم و این سفر را به تأخیر انداختم و در سفری که صورت گرفت نیز آنان استقبال بسیار خوبی از هیأت جمهوری اسلامی ایران داشتند.

احمدی نژاد با بیان اینکه برزیل به دنبال نظم جدید در دنیا و حضور در مناسبات جهانی است افزود: به طور طبیعی هم آنها به گسترش روابط با ایران تمایل دارند و هم ایران به آنها و برای نخستین بار 150 نفر از مدیران بخش خصوصی، صنعتی و مردمی به این کشور سفر کردند ، 4 کارگروه تشکیل دادند ، در 26 حوزه فعالیت های خود را طراحی کردند و قراردادهای خوبی هم بین شرکت های دو طرف بسته شد.

وی انجام این سفرها را در پیشرفت جهشی روابط اقتصادی دو کشور بسیار مؤثر خواند و گفت: ابتدا پیش بینی شد تا مبادلات اقتصادی به 3 میلیارد دلار سپس به 5 میلیارد و در مرحله بعدی نیز به 10 میلیارد دلار برسد و دو طرف از آن استقبال کردند.

رئیس جمهور به حرکت برزیل در مسیر استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای اشاره و تصریح کرد: هم اکنون آنها نیروگاه دارند اما سوخت را خودشان تولید نمی کنند و علاقه مند هستند از توانمندی ایران در تولید سوخت استفاده کنند.

احمدی نژاد گفت: آنها هواپیما دارند و ما ماهواره و موشک های ماهواره بر داریم و در این زمینه می توانیم ارتباط خوبی داشته باشیم.

وی سفر هیأت اقتصادی ایران به برزیل را برای نخستین بار در تاریخ روابط اقتصادی ارزیابی کرد و افزود: یک جلسه مشترک نیز تجار و بازرگانان دو کشور با رؤسای جمهور داشتند که جلسه خوبی بود و ما حمایت قاطع خود را از ارتباطات آنها بیان کردیم.

رئیس جمهور گفت: در واقع این سفر یک فرصت اقتصادی بسیار خوب برای ما در آمریکای لاتین و برای برزیل در خاورمیانه ایجاد کرد.

احمدی نژاد افزود: در این سفر روابط بخش های خصوصی دو طرف سازماندهی شد و روابط بانکی و گمرکی را نیز تنظیم کردیم و مسأله روادید نیز برای رفت و آمد راحت تر بین دو کشور بررسی شد و پرواز مستقیم را نیز میان دو کشور در دستور کار قرار دادیم.

وی نگاه رؤسای جمهور ایران و برزیل را در بسیاری از موارد مشترک و مشابه خواند و گفت: گفتگوی سازنده و خوب و هدفمند ما که به صورت خصوصی بود بیش از 3 و نیم ساعت طول کشید و به رغم فشارهایی که به دولت برزیل آمد سفر پرباری داشتیم.

رئیس جمهور به سفر رئیس رژیم صهیونیستی به برزیل و نامه اوباما به این کشور برای جلوگیری از انجام این سفر اشاره کرد و افزود: دست آخر چون تلاشهایشان به نتیجه نرسید برای اینکه ژست ابرقدرتی بگیرند به دولتمردان برزیلی گفتند به احمدی نژاد این حرف ها را بزنید و مواضع ما را اینگونه تبیین کنید.

احمدی نژاد گفت: با اینکه آقای لولا زندگی ساده و مردمی در برزیل دارد اما عناصر صهیونیست و مستکبر در آنجا فعالند و به دولت برزیل فشار وارد می‌کنند.

وی تلاش صهیونیست‌ها برای سازماندهی تظاهراتی گسترده علیه سفر هیأت ایرانی به برازیلیا را شکست خورده توصیف کرد و افزود: در نهایت با همه دستگاه های تبلیغاتی که داشتند 40- 50 نفر بیشتر جمع نشدند که واقعاً ترحم برانگیز بود که همین جمعیت 40- 50 نفری نیز یک بلندگوی 2 متر در 2 متر در اختیار گرفته بودند و هر چه می خواستند فحش می دادند.

رئیس جمهور نگرانی دولت برزیل را از این فشارها ندانست و تصریح کرد: آنها نگران پایگاه‌های نظامی هستند که آمریکا در برخی کشورهای آمریکای لاتین ایجاد کرده است؛ آمریکایی‌ها در آمریکای لاتین به طور کلی مردم را از دست داده اند و می خواهند از حوزه نظامی وارد شوند که نمونه اش کودتا در هندوراس است و برخی تحرکات را نیز در همین زمینه انجام می‌دهند که مطمئناً شکست خورده، است.

احمدی نژاد فضای مذاکرات تهران و برازیلیا را بسیار نزدیک و در قریب به اتفاق موضوعات مشترک توصیف کرد و افزود: دو طرف معتقد بودند نظامات ظالمانه باید از بین برود و به آخر خط رسیده است و باید نظام جدید ، فارغ از همه این قید و بندها و با مشارکت همه ملت‌ها ایجاد شود.

وی گفت: همکاری در همه زمینه‌ها از نظر سیاسی و در خصوص اقتصادی هم بدون حد و مرز مورد تأکید دو طرف بود و ما در موضوعات مختلف از آنها حمایت کردیم و هم آنها از ما و در شورای حکام نیز رأیشان ممتنع بود که منفی حساب می‌شود و آن هم به خاطر این بود که نتوانستند اجماع ایجاد کنند.

رئیس جمهور دیدارهای خود را با رؤسای مجلس سنا و نمایندگان برزیل موفق دانست و افزود: همه آنها بر این تأکید داشتند که می‌خواهند روابطشان را با ایران گسترش دهند و فضای عمومی فضای همکاری بود.

احمدی نژاد به انتخابات در پیش روی برزیل اشاره کرد و گفت: قدرت ها بسیار تلاش       می‌کنند تا نتیجه انتخابات را از حوزه گروه‌های متفکر و مردمی در آنجا خارج کنند و مسلماً پول زیادی هم خرج خواهند کرد.

فضای مناسبی برای توسعه روابط در بولیوی فراهم شده است

رئیس جمهور در ادامه گفتگوی زنده تلویزیونی از شبکه یک سیما به سفر خود به بولیوی اشاره کرد و گفت:‌ بولیوی کشوری است که صد سال زیر دست کشور امریکا بوده و تمام اقتصاد، نفت و گازش به تاراج رفته است و حدود 12 تا 13 میلیون نفر جمعیت دارد و مردمش فقیر هستند و نفتشان را برده اند و هیچ چیزی به آنها نداده اند.

وی افزود: ‌بسیاری از کشاورزان تراکتور برای کار کشاورزی ندارند و تراکتور چیز جدیدی برای آنهاست در حالی که ثروتمند هستند.

احمدی نژاد گفت: ‌بزرگ ترین معدن لیتیوم را دارند و معادن دیگر نیز در آنجا هست و حاصلخیزترین زمین های کشاورزی در مقیاس میلیون هکتاری در آنجا هست.

رئیس جمهور افزود: از طرفی نفت و گاز دارند اما نفت و گاز آنها را برده اند و چیزی به آنها نداده اند.

وی گفت: ‌رئیس جمهورشان انقلابی است و نگاه انقلابی دارد و کشاورززاده است و امریکایی ها نیروهای بومی آنجا را به مسلخ کشیده اند و آنها را در تحقیر و فقر کامل در اسارت نگه داشته اند اما عده ای از میان خودشان آنها را ثروتمند کرده است.

احمدی نژاد‌ افزود: ‌این مردم اکنون بیدار شده اند و واقعا می‌خواهند کار کنند و ما نیز رابطه اقتصادی و سیاسی خوبی با آنها داریم یعنی یک فضای مناسبی هست تا خدمات فنی و مهندسی ما و کارشناسان و شرکت های ما در آنجا حضور پیدا کنند.

وی اضافه کرد: اکنون نیز گروه های خصوصی در آنجا کارخانه شن می سازند که بازار بسیار خوبی پیدا کرده اند و این بازار نامحدود است و هر قدر بتوانند کار کنند آنجا تقاضا هست و چند تا کارخانه دیگر نیز بعدا افتتاح خواهد شد.

رئیس جمهور گفت:‌ البته درمانگاه هلال احمر نیز در آنجا افتتاح شد که کاری انسانی و عام المنفعه است و مردم بسیار استقبال کردند.

وی افزود: دفتر وزارت نفت در آنجا تاسیس شد چون در بخش سرمایه گذاری نفت و بهره برداری از نفت حتما باید حضور داشته باشیم و همکاری کنیم.

احمدی نژاد گفت: البته ونزوئلا و دیگران نیز هستند که باید به صورت سه جانبه نفت، گاز و پتروشیمی سرمایه گذاری هایی انجام شود که افتتاح خود دفتر نفت کار بزرگی بود.

وی افزود: رئیس جمهور بولیوی صحبت جالبی در حضور رسانه‌ها انجام داد و اعلام کرد تا امپریالیسم هست ملت ها پیشرفت نمی کنند و آبادانی اتفاق نمی افتد و استدلال کرد که آنها مناسبات را طوری بسته اند که همه ثروت های ما به جیب آنها می رود پس ما خودمان چه کاره هستیم و ما می خواهیم بسازیم و مقابل آنها می ایستیم.

احمدی نژاد گفت: رئیس جمهور بولیوی خیلی قوی از ایران صحبت کرد که ایران الگوست و مشی ملت ایران الگوست و تجربیات ایران کمک ملت بولیوی و ملت امریکای جنوبی است و چند توافقنامه در آنجا برای سرمایه گذاری های جدید و فعالیت های اقتصادی جدید امضا ‌شد.

بزرگترین قرارداد اقتصادی ایران با ونزوئلا رقم خورد

 رئیس جمهور گفت: بزرگترین قرارداد اقتصادی در تاریخ ایران با ونزوئلا رقم خورد.

محمود احمدی نژاد در ادامه گفتگوی مستقیم از شبکه یک سیما، با توضیح دستاوردهای سفر به 5 کشور آفریقایی و آمریکای لاتین افزود : ونزوئلا کشور بزرگی است که با یک میلیون کیلومتر مربع وسعت سومین کشور آمریکای جنوبی محسوب می‌شود.

وی گفت: این کشور منابع غنی نفت و معادن دارد و از سرزمین های حاصلخیز کشاورزی برخوردار است.

احمدی نژاد اظهار داشت: ونزوئلا با 35 میلیون نفر جمعیت جایگاه ممتازی در منطقه دارد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه چاوز رئیس جمهور ونزوئلا انقلابی بوده و از طرفداران انقلاب اسلامی ایران است ،اضافه کرد: در این کشور استقبال گرمی از هیئت ایرانی شد.

احمدی نژاد گفت: در ونزوئلا از ابتدا استقبال بسیار گرمی از ما کردند و هوگو چاوز تاکید  می‌کرد که با استفاده از راه امام (ره) و انقلاب اسلامی، ونزوئلا را خواهیم ساخت.

رئیس جمهور گفت: دولت ونزوئلا همچنین از رهبری و ملت ایران بسیار تعریف و تجلیل      می‌کند.

احمدی نژاد افزود: کارهای گسترده ای میان ایران و ونزوئلا در حال انجام است از جمله حضور یک شرکت ایرانی برای ساخت 10 هزار واحد مسکونی که 4 هزار واحد آن افتتاح شد و بقیه بزودی در اختیار مردم ونزوئلا قرار می گیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در ونزوئلا بخش زیادی از مردم مسکن درستی ندارند ، تاکید کرد : آقای چاوز همت و تلاش کرده است که مردم را صاحب خانه کند به طوری که علاوه بر شرکت ایرانی ذکر شده، شرکت دیگری از کشورمان قرارداد ساخت 7 هزار واحد مسکونی و همچنین قرارداد دیگری به استعداد 10 هزار واحد مسکونی با شرکت اولی نیز در حال انعقاد است.

احمدی نژاد با بیان اینکه طرح های بزرگی در زمینه ساخت کارخانه های شیر، آرد، تراکتورسازی، خودروسازی، بانک و صندوق مشترک میان دو کشور منعقد شده است اضافه کرد: در سفر اخیر به ونزوئلا 70 شرکت با 140 نفر از متخصصان و تجار کشورمان5 میلیارد دلار با شرکت های ونزوئلایی قرار بستند که در تاریخ اقتصاد دو کشوربی سابقه است.

رئیس جمهور گفت: البته مقدمات این قراردادها از قبل اماده شده بود.

احمدی نژاد تصریح کرد: در این سفر سه ساعت نشست خصوصی داشتیم که در آن مسائل جهان، منطقه و دو کشور بررسی شد.

رئیس جمهور افزود: از جمله نگرانی جدی حضور نظامیان در آمریکای لاتین بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت و راههای رفع نگرانی، تقویت قدرت ملتها و انتقال تجارب دو ملت حاصل گفتگوی سه ساعته ما بود.

احمدی نژاد با اشاره به نشست سه ساعته مقامات دو کشور گفت: در این نشست که به طور زنده از شبکه های تلویزیونی پخش می شد بسیاری از طرح های اقتصادی و برنامه های آینده امضا شد.

رئیس جمهور افزود: از اتفاقات شیرین در ونزوئلا واگذاری یکی از واحدهای مسکونی ساخته شده توسط شرکت ایرانی به پیرزنی ونزوئلایی بود که خانه خود را تحویل می گرفت.

احمدی نژاد گفت : این خانم ابتدا با تشکر از ملت و دولت ایران و همچنین آقای چاوز به دو نکته اشاره کرد و اظهار داشت پیش از دولت آقای چاوز هیچ مسئولی به مناطق فقیر نشین سر نمی زد و اعتنایی به اکثریت مردم محروم نمی کرد و دوم اینکه ایرانی ها برای ما خانه و رفاه می آورند (رئیس جمهور اشاره کرد که انها

پول این خانه ها را می پردازند) اما آمریکا برای ما پایگاه نظامی می آورد ،دنیا ببیند ایران بمب نیاورده، اقتصاد و رفاه را برای ما به ارمغان آورده است.

 غربی ها نگران پیشرفت علمی ایران هستند

رئیس جمهور به طرح های مشترک میان ایران و کشورهای ثالث اشاره کرد و گفت: ایران و ونزوئلا طرح های مشترکی دارند به طوری که ایران در آنجا طرح های مشترک پتروشیمی دارد و همین طور ونزوئلا نیز در ایران طرح پتروشیمی دارد.

احمدی نژاد افزود: تاجرهای ایرانی در بسیاری از نقاط با تاجران یا صنعتگران ونزوئلایی به صورت مشترک با منابع جهانی یا منابعی که خود دولت ونزوئلا می گذارد، طرح اجرا        می‌کنند.

رئیس جمهور گفت: دولت ونزوئلا با در اختیار گذاشتن منابع مالی از ایرانی‌ها و طرح های آنها حمایت می‌کند که فرصت خوبی است.

احمدی نژاد افزود: دانشمندان ایرانی موفق به ساخت دستگاهی به نام نانوسکوپ شده‌اند که این دستگاه را فقط شش کشور در دنیا می سازند که یکی از آن کشورها ایران است.

رئیس جمهور در توضیح کارآیی این دستگاه گفت: اگر یک میلیمتر را بر عدد هزار تقسیم کنیم یعنی یک هزارم میلیمتر را میکروسکوپ می تواند تشخیص دهد اما اگر یک هزارم میلیمتر (میکرون) را بر عدد هزار تقسیم کنیم عددی به دست می‌آید که فقط نانوسکوپ ساخت دانشمندان ایرانی و پنج کشور دیگر دنیا قادر به تشخیص آن است.

احمدی نژاد افزود: نانوسکوپ دستگاه الکترونیکی بسیار پیشرفته ای است که هم اکنون پنجاه نانوسکوپ را خودمان در داخل کشور تولید کرده ایم و در حال فروش آن هستیم.

رئیس جمهور گفت: کشورهای مختلف مشتاق خرید نانوسکوپ ایرانی هستند زیرا این دستگاه، دستگاهی بسیار پیشرفته است و در عین حال جنس ایرانی ارزان تر از پنج کشور دیگر تولیدکننده این دستگاه است.

وی افزود: یک نانوسکوپ ایرانی را به رئیس جمهور برزیل و یک نانوسکوپ دیگر را به رئیس جمهور ونزوئلا دادم و آقای چاوز گفت این بمب ایرانی است، این همان بمبی است که     می‌گویند ایران می‌خواهد بسازد.

احمدی نژاد گفت: در یک برنامه زنده تلویزیونی پرمخاطب که ده‌ها میلیون نفر در امریکای جنوبی به دو زبان اسپانیولی و پرتغالی آن را می‌دیدند به مردم گفتم که ما سه ساعت است در حال گفتگو هستیم و در این سه ساعت درباره اشتغال، مسکن، کارخانه، نیروگاه و ساخت سد صحبت کردیم اما دیگران وقتی دور هم جمع می شوند درباره پایگاه نظامی، تحقیر ملت‌ها، سلطه، تحریم و از این گونه حرف های بچه گانه سخن می‌گویند.

رئیس جمهور افزود: دستگاه نانوسکوپ که ایرانی‌ها ساخته‌اند در خدمت رفاه، بهداشت و پیشرفت علمی است و آنها نگران ساخت بمب نیستند بلکه نگران پیشرفت علمی هستند که همه از این صحبت شادمان شدند، دست زدند و آقای چاوز هم خوشش آمد.

احمدی نژاد گفت: رئیس جمهور ونزوئلا گفت آنها دروغ می گویند بلکه می خواهند بر دنیا مسلط شوند و یک سری شعار دروغ می سازند تا عده ای را بترسانند.

رئیس جمهور افزود: آنها می‌خواهند اقتصاد ما ضعیف شود و کار ما به جایی برسد که جزو پنج کشور برتر دنیا نباشیم، نانوسکوپ، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، فناوری سلولی و فناوری هوافضا نداشته باشیم و بقیه حرف های آنها فقط بازی رسانه‌ای است.

احمدی نژاد گفت: ایران و ونزوئلا چند موافقتنامه جدید همکاری برای سرمایه گذاری تجار امضا کردند که از این موافقتنامه ها ایران و ونزوئلا سود اقتصادی و سیاسی می‌برند.

‌ ایران به دنبال روابط عادلانه است

رئیس جمهور در ادامه گفتگوی مستقیم از شبکه یک سیما گفت : سنگال کشور مهمی در غرب آفریقاست و روابط بسیار خوبی داریم.

احمدی نژاد با تشریح دستاوردهای سفر به کشورهای افریقایی افزود: رئیس جمهور سنگال، رئیس سازمان کنفرانس اسلامی هم است و از نظر فکری به جمهوری اسلامی بسیار نزدیک است و مردمانشان از نظر فکری و عاطفی به شدت به جمهوری اسلامی نزدیک هستند.

رئیس جمهور گفت: در آنجا یک کارخانه خودروسازی با سرمایه مشترک احداث شده که مدرن ترین کارخانه در آفریقا است.

احمدی نژاد افزود: تقاضای خرید برای خودرو در آنجا بالاست و توافق شد که ایران خودرو قطعات را سریع تر به آنجا بفرستد و در آنجا بخش رنگ و بدنه تقریبا در حال کامل شدن است و اینگونه کارخانه کامل می‌شود.

رئیس جمهور گفت: قطعات اولیه این کارخانه از ایران به آنجا ارسال و در آنجا مونتاژ و همانجا تحویل مردم می شود.

احمدی نژاد افزود: جالبتر اینکه تولیدات این کارخانه در برزیل و ونزوئلا هم مشتری دارد و در ونزوئلا 16 هزار نفر متقاضی دریافت این خودرو هستند و برای‌ آن ثبت نام کردند.

رئیس جمهور گفت: با توافق های بعمل آمده در مورد مباحث گمرکی و مالیاتی مقرر شد قطعات برای مونتاژ و تحویل به مشتری سریعا به آنجا ارسال شود.

مجری برنامه (حیدری) گفت: سنگال سالها پیش مستعمره فرانسوی ها بوده و بازار این کشور در دست آنهاست که رئیس جمهور هم ان را تایید کرد و افزود: همینطور است آن ها بیش از صد سال است که این بازار را در اختیار دارند.

احمدی نژاد افزود: مردم سنگال به سمت استقلال و خودکفایی کامل در حال حرکت هستند و رئیس جمهورشان نیز دیدگاه های خیلی خوبی دارد.

رئیس جمهور گفت: هم او و هم روسای جمهور برزیل، بولیوی و ونزوئلا نگاهشان به سمت خودکفایی است و تمام پیشنهادهایی که برای همکاری می‌دهند در جهتی است که خودکفا و از غرب بی نیاز شوند.

احمدی نژاد افزود: آنها صریحا می گویند که ما می خواهیم این ارتباطات را از غرب جدا کنیم و به جمهوری اسلامی وصل کنیم برای اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلطه نیست و تجربیاتش را به ما می‌دهد.

رئیس جمهور گفت: آنها با بیان اینکه غربی‌ها سال‌ها در کشورمان بوده اند معتقدند آنها چیزی به این کشورها نداده اند و فقط منافع را برده‌اند.

احمدی نژاد اظهار داشت: الان در خود برزیل هم قریب به اتفاق شرکت های بزرگ، چند ملیتی هستند که فقط کار و زحمت انها برای مردم برزیل می‌ماند نه ارزش افزوده ، اما نگاه رئیس جمهور برزیل به سمت این است که اینها را بیاورند نهادینه کنند و ارزش افزوده منابع هم نصیب این کشور شود.

رئیس جمهور گفت: در منظر جهانی، این سفر، بسیار مهم تلقی شد و نشان داد حرف هایی که آنها می‌زنند بی ربط تر از آن است که قابل اعتنا باشد.

احمدی نژاد افزود:‌ این سفر ظرفیت و عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران را یک بار دیگر در معرض دید جهانیان قرار داد و همینطور گستره همکاری های جمهوری اسلامی ایران را نمایش داد.

وی گفت: هیچ زمینه ای نیست که ما در آن حرفی برای گفتن نداشته باشیم و در هر حوزه علمی و اقتصادی از جمله در حوزه های کشاورزی، صنعتی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی وارد می شوند ما حرف داریم و می توانیم با هم همکاری کنیم.

رئیس جمهور گفت: در مجموع همکاران من در این سفر خیلی زحمت کشیدند، سفر فشرده ای بود، 40 ساعت ما روی هوا و در فرودگاه بودیم ، بیش از 30 هزار کیلومتر پرواز کردیم که فشار می آورد اما همکاران من با شوق این کار را انجام دادند، چون یک هدف مقدسی را دنبال می کنیم و رابطه عادلانه ای که به نفع دو ملت و به نفع جهان است.

رئیس جمهور افزود: خدمت به ملت ایران چیزی است که اصلا ادم از آن خسته نمی شود.

موضوع هسته‌ای از نظر ما حل شده است

 رئیس جمهور گفت: موضوع هسته ای از نظر ما حل شده است و ما هم اکنون موضوعی به نام موضوع هسته ای که بخواهیم درباره آن با آنها گفتگو کنیم نداریم، حال هر قدر می خواهند هیاهو کنند، این مسئله از نظر ما تمام شده است.

مجری گفت: در هاله ای از ابهام است که چرا فضای آرام اخیر درباره موضوع هسته‌ای را یکباره بر هم زدند.

رئیس جمهور با اشاره به موضوع هسته‌ای پاسخ داد: برای ما ابهامی وجود ندارد و ما از ابتدا هم علاقه داشتیم که همه مسائل و موضوع هسته ای را حل کنیم.

وی گفت: ما طبق قانون عمل می کنیم،‌ حقوق خودمان را می‌خواهیم و چیزی اضافه نمی خواهیم، روی مرز قانون هم حرکت کرده ایم و هر سؤال حقوقی هم داشتند پاسخ داده ایم و جوابش را هم گرفته ایم و به هیاهوها هم محل نگذاشته‌ایم.

احمدی نژاد افزود: هر جا هم غیرقانونی تصویب کرده اند ما رسماً اعلام کرده ایم که به رسمیت نمی شناسیم.

رئیس جمهور گفت: برخی کشورها و دولت ها ازجمله دولت انگلیس به شدت با آن شرایط آرامش قبل از قطعنامه اخیر مخالف بودند.

احمدی نژاد افزود: برای ما مسجل است که دولت انگلیس با مذاکرات ژنو که مذاکرات درستی بود و در مسیر درست تفاهم بود مخالف بود و رژیم صهیونیستی نیز به شدت مخالف آن بود و اینها دنبال این بودند که آن فضا را عوض کنند و بگویند اصلاً تفاهمی نیست و آرامشی وجود ندارد و برای این مسئله سرمایه گذاری کردند.

رئیس جمهور گفت: برخی دیگر هم به نظر من فریب خوردند، روسیه اشتباه کرد، روسیه تحلیل درستی از شرایط امروز دنیا ندارد، شاید بر اساس اطلاعاتی که درست نیست به آن طرف رفت.

احمدی نژاد افزود: اما رژیم صهیونیستی و دولت انگلیس اصلاً دستپاچه بودند زیرا در این مذاکرات سازنده همه در حد خودشان بودند، ایران در حد خودش با کشورهای بزرگ دنیا حرف می زند و همکاری هم می کند اما این را که کسی بخواهد خود را برتر از دیگران بداند اصلاً قبول نداریم، همه آنها هم این را می دانند زیرا دوره این ادبیات پایان یافته است.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر اینکه به نظر شما تشکیل ترتیبات و اتحادهای فرامنطقه ای مانند گروه هشت کشور صنعتی و استفاده از ظرفیت های بین المللی برای پیشبرد اهداف مشترک تا چه حد کارساز خواهد بود گفت: این حرف شما درست است و باید عملی شود و ما به این سمت می رویم.

احمدی نژاد افزود: هشت کشوری که در قالب گروه هشت کشور صنعتی دور هم جمع شده اند در همین نظام کنونی جهانی کار می‌کنند یعنی نظام کنونی از جمله بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و سازمان های تصمیم گیری دنیا پشتیبان آن هستند، آنها بر این نهادها مسلطند و آنجا تصمیم گیری می کنند.

رئیس جمهور گفت: ما می خواهیم خارج از این ترتیبات، یک ترتیبات عادلانه درست کنیم که از همین روابط دوجانبه و تقویت این اندیشه آغاز می شود .

احمدی نژاد افزود: خوشبختانه این اندیشه الآن در حال همه گیر شدن است و باید آرام آرام همین روابط دوجانبه را گسترش دهیم.

رئیس جمهور گفت: مثلاً بانکی که بین ما و ونزوئلا تشکیل شده است الآن چند کشور گفتند که ما هم می خواهیم باشیم، این نقطه شروع است.

احمدی نژاد افزود: این نقطه ثقل هم اکنون وجود دارد اما نمی توان آن را اعلام کرد و بالأخره چند کشور هستیم که با هم رایزنی هایی داریم و حرف ها را باهم می زنیم و نمی خواهیم که آنها بدانند ما چه برنامه ای برای آینده داریم اما مطمئناً برنامه داریم و طرفداران اندیشه ای که طرح کردم به سرعت در حال زیاد شدن است.

رئیس جمهور گفت: از نهادها شروع کردیم و گفتیم که بانکی خارج از این حلقه تأسیس شود که پایه اش باید در ونزوئلا گذاشته شود و بلافاصله چند کشور گفتند که ما هم هستیم.

احمدی نژاد افزود: ترتیبات اجرایی این کار ظرف چند ماه کامل می شود و یک بانک چندملیتی خارج از آن حلقه ایجاد می شود که این نکته بسیار مهمی است.

رئیس جمهور گفت: در سازمان اکو هم خوشبختانه این اندیشه همه گیر شده است و تاکنون چند طرح خوب آغاز کرده ایم.

احمدی نژاد افزود: هم اکنون میان جمهوری اسلامی ایران و ترکیه قصد داریم که با لیر و ریال مبادله کنیم و این به معنای دور زدن ساختاری است که آنها برای ما طراحی کرده اند و از آن طریق سلطه خود را اعمال می کنند.

رئیس جمهور گفت: برخی کارهای دیگر نیز ازجمله بانک عمومی و صندوق حمایت از سرمایه گذاری در سازمان اکو برای مبادلات دوجانبه در دست اجراست.

احمدی نژاد افزود: همان گونه که می دانید جمهوری اسلامی ایران برای دور بعد، به عنوان رئیس جنبش غیرمتعهدها انتخاب شد که این یک ظرفیت است.

رئیس جمهور گفت: هم اکنون مصر رئیس جنبش است که تحرک خوبی را آغاز کرده است و کوبا هم تحرک خوبی داشت و مالزی هم واقعاً این جنبش را در حالی که در حال حذف شدن از مناسبات جهانی بود بسیار شجاعانه احیا کرد و کوبا دنبال آن را گرفت.

احمدی نژاد افزود: الآن مصر کارهایی را آغاز کرده است و دو سال و نیم دیگر ریاست این جنبش به ایران می رسد.

رئیس جمهور گفت: طبعاً ما به مصر کمک می کنیم که از این فرصت حداکثر استفاده را بکند.

احمدی نژاد افزود: جنبش عدم تعهد یک ظرفیت بسیار بالایی است و این اندیشه که ما باید ساز و کارهای دیگری داشته باشیم در حال عمومی شدن است.

رئیس جمهور گفت: این مقدار کار در دوران مصر صورت می گیرد و بقیه حتماً در دوره ریاست ایران تکمیل می شود ضمن اینکه کارهای دیگری نیز مانند روابط ما با ونزوئلا و ونزوئلا با کشورهای دیگر در دست اجراست.

احمدی نژاد افزود: این حرکت ها در حال کاشت نهال هایی است که بعداً به شبکه ای تبدیل می شود.

رئیس جمهور گفت: اگر ما الآن ایجاد یک شبکه جدید را اعلام کنیم، با آن مقابله می کنند و نمی گذارند؛ زیرا با نظام کنونی جهانی، دنیا را می چاپند و به خاطر همین نظام، آقای دنیا هستند.

احمدی نژاد افزود: ما می خواهیم این نظام را کنار بگذاریم و نظام دیگری را بیاوریم و حتماً بخش مهمی از این تهدیدهایی که اعلام می کنند به خاطر همین ظرفیت ایران است که ایران می تواند منشأ تغییر این نظام در دنیا باشد.

اصل تبادل سوخت ، پیشنهاد خود ما بود

رئیس جمهور با بیان اینکه اصل تبادل سوخت پیشنهاد خود ما بود، گفت: رآکتور تهران در ابتدا سوخت 90 درصد مصرف می کرد و بعد آژانس مصوبه ای گذراند که سوخت هایی که رادیو دارو تولید می کنند سوخت آن 19،75 درصد شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمود احمدی نژاد با بیان اینکه 25 سال پیش از طریق آژانس از آرژانتین سوخت خریدیم که تا دو سال دیگر تمام می شود افزود: ما به آژانس اعلام کردیم که حاضر به خرید هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه می‌دانستیم خیلی ها تمایلشان این است که گذشته را کنار بگذارند و از این پوزیشن و قیافه ای که گرفته اند بیرون بیایند گفت: این قیافه گرفتن ها فایده ای ندارد چرا که چند سال که اخم کرده اید چه چیزی بدست آورده اید؟

احمدی نژاد اظهار داشت : خواستیم فرصتی بدهیم و فضا را برای آنها تغییر دهیم و گفتیم حاضر به خرید هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه آژانس نامه ای بدون امضا به ما داد افزود: آژانس اعلام کرد این نامه پیشنهاد آمریکا و روسیه است مبنی بر اینکه حاضریم شما سوخت خود را به ما بدهید و ما غنی سازی کنیم و برگردانیم.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه با کلیات این موضوع موافق بودیم گفت: این مسئله برای ما مشکلی ندارد زیرا فناوری را داریم.

رئیس جمهور افزود: گفتیم روند مذاکرات فنی را برای ترتیبات این کار انجام دهند و آنها اعلام کردند که فرانسه هم باشد زیرا لوله سوخت را فرانسه دارد و روسیه نمی تواند و روسیه باید غنی کند.

احمدی نژاد گفت: ما با فرانسه مخالفت کردیم و گفتیم این کشور تعهد داشته است 50 تن اورانیوم یو اف 6 را به ما بدهد اما به تعهداتش عمل نمی‌کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه آنها گفتند حق با شماست اما فرانسه هم باشد تا کار انجام شود، افزود: در بحث های فنی یک جوی درست کردند که چون ایران 1200 کیلو سوخت دارد، ما می خواهیم سوخت ایران را بیرون ببریم و ایران را از بمب دور کنیم.

احمدی نژاد گفت: در حالیکه ما بیشتر داریم و آژانس هم از این موضوع مطلع است و هر روز نیز در حال ساخت هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای ما سوخت 3 و نیم درصد مسئله پیش پا افتاده ای است و ما این میزان را 3 و نیم سال پیش داشتیم افزود: فروردین سال 85 به فناوری دست پیدا کردیم و از آن زمان تاکنون 2 هزار کیلومتر جلوتر رفتیم.

احمدی نژاد این حرف را که ادعا می کنند ما در پی ساخت بمب اتم هستیم بی ربط خواند و گفت: بارها اعلام کرده ایم نمی خواهیم بمب بسازیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما مثل آنها نیستیم، افزود: همه چیز ما شفاف است و شجاعت آن را داریم که اگر روزی لازم باشد بسازیم یا اگر تصمیم داشته باشیم، بگوییم.

احمدی نژاد گفت: مقام معظم رهبری اعلام کرده اند که از نظر مبنایی مخالفیم یعنی از نظر اعتقادی با بمب مخالفیم.

رئیس جمهور افزود: نه در دکترین دفاعی ما و نه در برنامه صنعتی و اقتصادی ما بمب وجود ندارد.

احمدی نژاد با اشاره به تبلیغات غربی ها گفت: متاسفانه عده ای نیز در داخل با آنها همراهی کردند که توطئه و کلک است.

رئیس جمهور افزود: ما به آنها پیغام دادیم که آن حرف‌ها را تکذیب کنند زیرا ما نمی‌توانیم حیثیت جمهوری اسلامی را وسط گذاریم و بیخودی خرج کنیم.

احمدی نژاد گفت: پیشنهاد دادیم که آماده ایم با هم همکاری هسته ای کنیم و اشکالی ندارد 400 تن را می دهیم، شما همان مقدار سوخت بدهید و این کار تکرار شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید به جای تقابل، تعامل داشته باشیم افزود: آژانس وظیفه دارد که سوخت را بدون شرط به ما بدهد.

احمدی نژاد گفت: عده ای در داخل سر و صدا کردند که این توطئه و فریب غرب است و عده ای آن طرف مخالف این کار بودند.

رئیس جمهور افزود: طبیعی است که هیچ وقت حیثیت ملت ایران را در جایی قربانی      نمی‌کنیم.

احمدی نژاد گفت: 400 کیلو یا 1200 کیلو ارزش چندانی برای ما ندارد زیرا ما فناوری را داریم و کارخانه در حال ساخت است و ما می خواهیم از آن استفاده کنیم.

قطعنامه صادر شده هیچ منبع حقوقی ندارد

رئیس جمهور گفت: با توجه به اینکه می توانیم خودمان اورانیوم با غنای 20 درصد را بسازیم حقش را محفوظ می داریم، ما می خواهیم یک تبادلی کنیم که شما از آن موضعی که داشتید بیرون بیایید و دیگر برویم در ساخت نیروگاه و حال با هم همکاری می کنیم.

احمدی نژاد افزود: اینها یک عده کسانی بودند که در اوج فشارهای هسته ای از این طرف به ما فشار می آوردند و می گفتند کوتاه بیایید و حالا سوپرانقلابی شده‌اند.

وی گفت: حالا که گذشت، هم اینها و هم آنها خطا کردند و ما گفتیم حالا که این طور شد ما نمی دهیم.

رئیس جمهور افزود: ما گفتیم شما غنی کنید 20 درصد بیاورید در خاک ایران و ما این را با هم مبادله می‌کنیم و آن هم به خاطر فضای موجود بود.

احمدی نژاد گفت: ما نمی توانیم برویم در فضایی که بعداً از لحاظ سیاسی متهم شویم.

وی با بیان اینکه ما برای تعامل پیشنهاد دادیم، افزود: متأسفانه در آن سمت صهیونیست ها و انگلیسی ها بر آنها غلبه و پافشاری کردند که باید بدهید گفتیم نه.

رئیس جمهور گفت: ما نیز گفتیم این یک معامله است و شما حق ندارید شرط بگذارید و این واقعاً مسخره ترین موضعی بود که آژانس در عمرش گرفته بود.

احمدی نژاد افزود: می گویند ما الآن 20 درصد به شما می دهیم اما به این شرط، ما نیز گفتیم که این شرط را نمی پذیریم ما عضو آژانس هستیم، باید بدهید و اگر ندهید ما می سازیم.

وی گفت: ما که مشکلی نداریم و الآن من به ملت عزیز می گویم که هیچ جای نگرانی نیست و ما خودمان تولید می‌کنیم زیرا فناوری اش را داریم.

رئیس جمهور افزود: ما این فرصت را به آنها دادیم اما آنها از این فرصت استفاده نکردند.

احمدی نژاد گفت: البته هم بعضی ها در داخل مقصر بودند و هم آنها مقصرند زیرا         نمی‌بایست به فشار صهیونیست ها و انگلیسی‌ها تن در می دادند؛ به هر صورت آوردند در این فضا که قطعنامه صادر کردند، گرچه این قطعنامه هیچ مبنای حقوقی ندارد.

وی افزود: فوردو را ما اطلاع دادیم و قرار بود که یک سال و نیم دیگر در آنجا تزریق انجام شود اما ما یک سال قبل اطلاع دادیم.

رئیس جمهور گفت: ببینید چه استدلال خنده داری می کنند؛ می گویند در دولت قبل یک تعهدی داده شده بود در ترتیبات سه ممیز یک که هر کاری ایران می خواهد بکند قبلش باید خبر بدهد.

احمدی نژاد افزود: این موضوع را تعلیقش کردیم در شرایطی که اینها قطعنامه صادر        می‌کردند و می گویند این تأسیساتی که شما شروع کردید قبل از تعلیق آن بوده است.

وی گفت: این یک حرف بچه گانه است و تهدید کردند که ما را بمباران می کنند، ما رفتیم آنجا را گرفتیم و بعد از تعلیق آن هم بوده، حتی اگر قبلش هم بوده حق ما بود.

رئیس جمهور افزود: ما حق داریم در کشور خودمان کار کنیم، ما عضو آژانس شدهایم، این به آن معنی نیست که آژانس به ما زور بگوید یا بخواهد حرفش را تحمیل کند.

احمدی نژاد گفت: ما عضو شدیم که کار خودمان را بکنیم و آنها نظارت کنند.

وی افزود: جالب اینکه زمانی که ما به آژانس خبر دادیم، رئیس جمهور آمریکا آمد و گفت تأسیسات محرمانه کشف شده است، آنها می گویند امریکا بعد از اینکه فهمید آن تأسیسات وجود دارد، ما اعلام کرده‌ایم.

رئیس جمهور گفت: آیا با این سیستم می‌خواهند دنیا را اداره کنند؟ از همین الآن معلوم است که شکست خورده است.

احمدی نژاد افزود: کشوری بمب اتم دارد، عضو آژانس نیست، هیچ تعهدی را نمی پذیرد، اصلاًٌ کاری با آن ندارند اما ما عضو آژانس هستیم، همکاری و قوانین را رعایت می کنیم اما با ما بداخلاقی می‌کنند.

وی گفت: ما می گوییم داریم همکاری می کنیم و (تسلیحات) نداریم و شما هم هیچ نشانه ای ندارید اما ما را محکوم می کنید.

رئیس جمهور افزود: از نظر ما این مسائل هیچ ارزش حقوقی ندارد، اینها قبلاً تجربه شده است، می خواهند دوباره تجربه کنند، اصلاً ما هیچ حسابی برای این موضوع باز نمی کنیم.

احمدی نژاد گفت: البته از بعضی ها انتظار نداشتیم به ویژه آقای اوباما؛ رفتار آقای اوباما واقعاً نگران کننده است.

کد خبر 96540

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز