همشهری آنلاین: آیت‌الله ری شهری در دیدار با جمعی از اعضای کاروان قرآنی کشورمان در حج و نیز دست اندرکاران فرهنگی حج تاکید کرد:

کسی که احساس زنده بودن قرآن را داشته باشد در همه عرصه‌ها می‌تواند هنرنمایی کند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) به مکه مکرمه، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در دیدار کاروان قرآنی حج امسال و نیز جمعی از دست اندرکاران فرهنگی تبلیغی حج که از ساعت 16/45 لغایت 17/15 عصر امروز - دوشنبه مورخ نهم آذرماه - در محل بعثه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مکه مکرمه برگزار شد ضمن بیان این مطلب افزود: در اقدامات و مسائل فرهنگی طبعا هیچ تردیدی وجود ندارد که پرداختن به قرآن در راس مسائل فرهنگی است.

یعنی هر قدر که ما به موضوع قرآن و پرداختن به آن و استفاده از این کتاب آسمانی در سطوح مختلف و به اشکال گوناگون در زمینه‌های فرهنگی استفاده کنیم جا دارد و هیچگاه این گنجینه عظیم به پایان نمی‌رسد. هر قدر که ما تلاش کنیم باز هم می‌توانیم از ذخائر این گنجینه استفاده بیشتری ببریم.

آیت الله ری شهری ضمن اشاره به برخی از ملاقات‌های خود با آیت الله العظمی بهجت گفت: در دیدارهایی که من در محضر آیت الله بهجت داشتم و مجموعه‌ای را در همین زمینه به عنوان زمزمه های عرفان تهیه کردم که به زودی منتشر خواهد شد بخشی را به خاطراتی از ایشان در زمینه قرآن اختصاص داد‌ام و یکی از توصیه‌های مهم ایشان نیز در این زمینه بود.

تاکید آیت الله بهجت بر زنده بودن قرآن

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به تاکید زیاد آیت الله بهجت در زمینه قرآن اشاره کرده و افزود: در غالب دیدارها ایشان تاکیداتی راجع به قرآن داشتند که مقداری از این توصیه‌های قرآنی ایشان را در فصلی از این کتاب جمع آوری و ارائه کرده‌ام. یکی از نکات خیلی آموزنده برای همه کسانی که در عرصه فرهنگ کار می‌کنند و خصوصا برای حافظان و قاریان قرآن قابل استفاده است این است که به حفظ قرآن در حج و برکاتی که حفظ قرآن برای انسان دارد اشاره می‌کردند ولی همواره تاکید داشتند که کاری کنید تا احساس زنده بودن قرآن و فهمیدن نکات جدید از قرآن برایتان ایجاد شود.

وی «احساس زنده بودن قرآن» را مطلبی که در روایات اهل بیت ریشه دارد دانست و گفت: البته این زنده بودن قرآن، نکته‌ای است که در احادیث اهل بیت نیز مورد توجه قرار گرفته است. امام باقر (ع) می‌فرمایند: ان القرآن حی لا یموت: قرآن زنده‌ای است که هیچگاه   نمی‌میرد. در واقع عمر قرآن به درازای عمر نازل کننده آن می‌باشد. اگر شان نزول آیه‌ای تمام شد، جریان آن آیه در طول زمان و تاریخ ادامه خواهد داشت و همانطور که آیات و مفاهیم قرآنی در گذشته‌ها جریان داشته است در آینده هم جریان خواهد داشت.

آیت الله ری شهری که خود حافظ قرآن نیز می‌باشد با طرح این سوال که «نکته مهم این است که چه باید کرد که احساس کنیم قرآن زنده است؟» یادآور شد: بیان این جمله سخت نیست ولی باید به این احساس و باور عملی برسیم که قرآن زنده است. برای رسیدن به این اعتقاد و باور چه باید کرد؟

دو اقدام عملی برای دست یابی به «باور زنده بودن قرآن»

وی دست یابی به احساس و باور به زنده بودن قرآن را مستلزم دو اقدام عملی دانست و گفت: اولا باید به قرآن و زنده بودن قرآن اعتقاد داشته باشیم. کسی که باور عملی به زنده بودن قرآن نداشته باشد فکر می‌کند که قرآن را باید فقط برای صوابش و گوش کردن دیگران خواند. گام دوم برای رسیدن به این باور این است که بعد از باور کردن از نظر علمی و عملی برای شکوفایی این احساس تلاش کنیم. باید سعی کنیم که این احساس در وجودمان زنده شود و این باور در وجودمان متبلور شود.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی «باور به قرآن» را مشتمل بر 4 سطح و لایه مختلف دانست و تاکید کرد: ما باید به این موضوع باور داشته باشیم که قرآن شامل عبارات، اشارات، لطایف و حقایق است. عبارات برای خواندن توسط عوام، اشارات برای خواص، لطایف برای اولیاء و حقایق برای انبیاء است.

وی دست یابی به این سطوح از فهم و کاربرد قرآن را مرحله‌ای دانست و افزود: انسان تا 3 پله از این 4 پله را می تواند بالا بیاید. یعنی تا پله فهم و برداشت از لطایف قرآن را می‌تواند برسد. انسان برای رسیدن به این مراحل برداشت از مفاهیم قرآنی باید از نظر علمی و عملی تلاش کند. فقط دانستن این معانی و مطالعه تفاسیر برای دست یابی به این احساس کافی نیست و باید به آن عمل کرد.

تاثیر باور به زنده بودن قرآن در زندگی

آیت الله ری شهری با اشاره به ضرورت و تاثیرگذاری ویژه باور به زنده بودن قرآن در همه فعالیتها و برنامه‌های سطوح مختلف گفت: این احساس که در انسان بوجود آمد تازه این راه باز می‌شود تا بتواند در همه زمینه ها از قرآن استفاده کند. قاری که احساس زنده بودن قرآن را دارد لحن و قرائتش اثر دیگری دارد. گوینده ای که می خواهد قرآن را تفسیر کند نیز اگر این احساس را داشته باشد کارش اثر دیگری دارد.

وی با اشاره به اهمیت کلی فعالیت‌های فرهنگی در حج نیز گفت: کار فرهنگی خیلی دشوار و اثرگذار است و هرقدر که ما از ظرفیت حج برای کارهای فرهنگی و فرهنگ سازی استفاده کنیم باز هم کم کرده ایم. از این روست که باید برنامه ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که هر سال نه تنها یک گام بلکه چند گام جلوتر باشیم و بحمدالله همین طور هم هست.

آیت الله ری شهری ضمن قدردانی از زحمات عباس سلیمی در سالهای گذشته در زمینه های قرآنی حج گفت: یاد آقای سلیمی را هم که 19 سال در این جلسه همراه ما بود گرامی میداریم. متاسفانه ایشان امسال توفیق پیدا نکردند و امیدواریم که انشالله بتوانیم باز هم از وجود ایشان استفاده کنیم. 

کد خبر 96422

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز