مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۹ آذر ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۳
۰ نفر

کاملیا مافی: بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری که بخش قابل توجهی از سطح شهر ارومیه را فرا گرفته است، نه تنها مشکلات کالبدی، عملکردی، ترافیکی و زیست‌محیطی برای شهروندان به‌وجود آورده بلکه باعث کمرنگ شدن مهم‌ترین ظرفیت شهرها یعنی استفاده از زمین جهت اسکان جمعیت و تأمین فضاهای باز خدماتی شده است.

اما این همه مشکلات بافت‌های فرسوده شهری نیست. در خبری به نقل از خبرگزاری مهر، بافت‌های فرسوده ارومیه با نیمه تخریب شدن به محلی برای انباشت زباله و تجمع معتادان تبدیل شده و مشکلات فرهنگی، بهداشتی و اجتماعی زیادی برای ساکنان و اصناف این محله‌ها به‌وجود آورده است.[چهارگوشه ایران: استان آذربایجان غربی]

فرزاد معروفی یکی از ساکنان این محله‌ها با اشاره به مراجعه‌های زیاد به شهرداری می‌گوید: بارها برای جمع‌آوری معتادان و احیای بافت‌های فرسوده به شهرداری مراجعه کردیم اما متأسفانه کسی پاسخگو نبوده است. وی تصریح می‌کند: البته دلیلی که عنوان می‌شود منطقی است، آنها می‌گویند کوچه‌های باریک و معابر نفوذناپذیر باعث کم‌توجهی به این قسمت‌ها شده است.

 منصوری یکی دیگر از اصناف مرکز شهر نیز می‌گوید: از آنجایی که مالکان خانه‌های متروکه به‌دلیل عدم‌توانایی و نداشتن مجوز لازم برای ساخت‌وساز این خانه‌ها را رها کردند، معتادان و اراذل اوباش فرصت را غنیمت شمرده و از وجود این خانه‌ها سوءاستفاده می‌کنند.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری ارومیه با تایید این مطلب نیز در این زمینه می‌گوید: با توجه به مشکلات به‌وجود آمده، سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری از مالکان این خانه‌ها خواسته که این بناها را تخریب کنند و اگر خود تصمیم نگیرند شهرداری وارد عمل می‌شود.

امیر ابراهیمی با اشاره به اینکه کل مساحت بافت فرسوده ارومیه یک‌هزار و 400 هکتار است ادامه می‌دهد: بافت فرسوده شهر ارومیه به 3 قسمت میانی و مرکزی، قدیمی و خارجی تقسیم می‌شود.

 از این میزان 900 هکتار مربوط به بافت‌های حاشیه‌نشین و میانی است. بخشی از این بافت‌ها را روستاهای در حال تبدیل شدن به شهر تشکیل می‌دهند که علاوه بر فرسوده بودن ناکارآمد نیز هستند و مابقی به بخش قدیمی مربوط می‌شود که خود زیرمجموعه‌ای از بافت میانی به حساب می‌آید که متأسفانه در حال حاضر ساماندهی آن متولی ندارد.

این مسئول همچنین با بیان اینکه بهسازی، تخلیه و تخریب بافت‌های فرسوده بر عهده شهرداری است، تصریح می‌کند: متولی نوسازی و بهسازی بافت‌های تاریخی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بوده و مسئولیت رسیدگی به بافت‌های مرکزی شهر با سازمان مسکن و شهر‌سازی‌ است که در حال حاضر این سازمان اقدام به انجام مطالعات راهبردی با عنوان طرح توانمند‌سازی‌ بافت حاشیه‌ای شهر ارومیه کرده است.

وی همچنین می‌گوید: عمده بحث شهرداری در مورد بافت فرسوده روی زمین‌های میانی و متروکه در نزدیکی این بافت‌هاست، شهرداری در نظر دارد 4 طرح تفریحی، تجاری و خدماتی در محدوده بافت فرسوده شهر ارومیه اجرا کند. این طرح‌ها در قالب طرح‌های بهسازان اجرا می‌شود که مجموعه پارکینگ طبقاتی و مرکز تجاری عطایی، مجموعه مسکونی و تجاری نارون، ساماندهی باغ کودک نیلوفر و پارک شکوفه را شامل می‌شود.

ابراهیمی در آخر با اشاره به طرح‌های در دست اجرای این سازمان می‌افزاید: شهرداری علاوه بر ساخت پل‌های عابرپیاده، سرویس‌های بهداشتی، اماکن تفریحی، مسیرگشایی (خیابان‌های عطایی و سرداران که در حال اجراست)، اصلاح فلکه مرکزی میدان ولایت فقیه و ساماندهی خیابان امام، بحث تونل بعثت را نیز در دست اقدام دارد.

 اما در هر صورت نباید فراموش کرد تا زمانی که توسعه بی‌رویه و غیراصولی شهر ادامه داشته باشد با افزایش بافت فرسوده در مناطق حاشیه‌نشین شهر و متصل شدن روستاها به شهر روبه‌رو خواهیم بود.

همشهری استانها

کد خبر 96252

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز