روشنک محمدی: تمام دنیا را زیر پای خودش احساس می‌کرد. مدام با خودش تکرار می کرد: چقدر پرواز بر فراز این شهر را دوست دارم.

 پروانه با صدایی آرام، گویی که از خوابی چند 10 ساله بیدار شده باشد ،گفت: از بچگی حس پدر داشتن را درک نکردم، مردی را به من معرفی کردند و گفتند به او بگو پدر؛ می‌گفتم، مشکلی نبود. اما 16 ساله که شدم این به ظاهر پدر مرا داد به یکی از هم پیاله‌ای‌هایش!

رفتم خانه بخت. احسان بدتر از پدرم بود. قبل از مستی کتکم می‌زد و بعد از مستی رفتارش بدتر می‌شد. وقتی بچه اولم دختر شد خانواده شوهرم به بهانه اینکه دخترزا هستم کاری کردند تا طلاقم بدهد. نه جایی در خانه پدری‌ام داشتم و نه کاری بلد بودم تا بتوانم زندگی خودم را اداره کنم. شدم خیابان گرد و بیکار و معتاد.

پروانه باز هم ادامه داد: آره معتاد شدم. هم می‌فروختم هم مصرف می‌کردم، اینطوری خرجم را هم در می‌آوردم. آخر تنها نبودم که، سحر هم با من بود، دخترم را می‌گویم، همانی که با آمدنش شوهرم طلاقم داد، نتوانستم نگهش دارم به بهزیستی سپردمش.

 زندگی این طور‌ها بود که تصمیم گرفتم خودم را بکشم. مریم بیدگلی آسیب‌شناس و مشاور لرستانی در این باره گفت: هر روز خبر‌هایی مبنی بر خودسوزی توسط زنان، حلق‌آویز شدن توسط مردان و سقوط از برج و بلندی به گوشمان می‌رسد.

دختری بر اثر تجاوز، مردی بر اثر نداشتن مایحتاج زندگی، پسری در اثر شکست در تحصیل و قبول نشدن در دانشگاه، دختری در اثر آلوده شدن به ایدز و دختر و پسری در اثر اختلافات خانوادگی و... خودکشی می‌کنند که این مسئله گویای افزایش چشمگیر این پدیده در استان است. وی افزود: متأسفانه براساس آمارهای منتشر شده وزارت بهداشت، لرستان رتبه اول خودکشی در کشور را از آن خود کرده است.

اوضاع بدتر شد

فکر می‌کردم با نبودن سحر اوضاعم بهتر می‌شود اما بهتر نشد که هیچ بدتر هم شد، خیلی بدتر شد. مصرفم زیاد شده بود و قیافه‌ام تابلو، دیگر به من کار هم نمی‌دادند، دیگر دست به هر کاری می‌زدم از گدایی گرفته تا دزدی، بارها هم دستگیر شدم اما وقتی می‌آمدم بیرون دوباره همان ‌آش بود و همان کاسه، برای همین بود که تصمیم گرفتم تمامش کنم این زندگی لعنتی‌ام را.

 بالای آن ساختمان تصمیم داشتم بپرم اما نمی‌دانم چه کسی به آتش‌نشانی خبر داده بود. حرف‌های آن آتش‌نشان را باور کردم و آمدم پایین اما الان پشیمانم، هنوز هم معتقدم باید می‌پریدم. زنده بودن کسی مثل من به چه دردی می‌خورد؟

دکتر بیدگلی معتقد است که فقر و افسردگی مهم‌ترین عوامل خودکشی در این استان هستند ضمن اینکه قربانی بیشتر خودکشی‌ها در این استان زنان و دخترانند که عمدتا در رده سنی 15 تا 19 سال قرار دارند.

دلایل واهی برای خودکشی

پروانه را به بهزیستی سپردند تا از او مراقبت شود اما ظاهراً این پایان همه آنهایی نیست که تصمیم به‌خودکشی دارند. شاید همیشه دلیل اقدام به‌خودکشی مشکلات زندگی نباشد، مادر احمد او را داخل کمد در حالی که خود را حلق‌آویز کرده بود پیدا کرد، بعدا مشخص شد که احمد در کنکور رتبه مورد نظر را نیاورده و ظاهرا دیگر حوصله درس خواندن هم نداشته است.

مادرش گفت: تقصیر خودم است، خیلی برای درس خواندن به پسرم فشار می‌آوردم. مدام سرکوفت پسر خواهرم را به او می‌زدم، کاش می‌شد زندگی را به گذشته باز می‌گرداندم و حالا پسرم زنده بود. حاضر بودم دیگر درس نخواند اما در کنارم باشد.

پدرم مریم، دختری که به‌علت مخالفت خانواده با ازدواج او با پسر مورد علاقه‌‌اش خود را کشت در این باره گفت: احمد پسر بیکاری بود، نه درسی، نه کاری و حتی نه خانواده‌ای، چطوری دخترم را می‌سپردم به او؟ دو ماهی بود سر این ماجرا با مریم دعوا داشتم. وقتی خارج شدن از خانه را برایش غدغن کردم، گفت خودش را می‌کشد، حرفهایش را جدی نگرفتم اما صبح، دیگر بیدار نشد! به همین راحتی رفت و من و مادرش را بیچاره کرد... حالا روزی نیست که به این ماجرا فکر نکنم.

و پایان ماجرا

تعداد اندکی از این افراد هستند که مجال زندگی دوباره به آنها داده می‌شود؛ بیدگلی بعد از گفتن این جمله ادامه داد: فقر، بیکاری، طلاق، فقدان حمایت خانوادگی و فشارهای روزافزون اجتماعی بر افراد، شکست‌ها، سوءاستفاده‌های جنسی و عشق‌های بی‌سرانجام در جوانان عمده‌ترین دلایل خودکشی در این استان هستند.

وی تاکید کرد: پوچی، ناامیدی، احساس شکست، بحران‌های عاطفی، احساس گناه، افسردگی، اعتیاد، بیماری‌های روانی و جسمی مانند ایدز و سرطان و هپاتیت را به‌عنوان دلایل روانی باید به این موارد اضافه کرد.

افرادی که در اثر ناهنجاری‌های خانوادگی طلاق گرفته و یا پدر و مادرشان طلاق گرفته باشند، افرادی که سابقه اقدام به‌خودکشی دارند یا اینکه سابقه خودکشی در یکی از اعضای خانواده آنها وجود داشته باشد و یا آنهایی که شکست در زندگی را تجربه کرده‌اند، بیشتر از سایرین اقدام به‌خودکشی می‌کنند.

همشهری استانها

کد خبر 96249

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز