گروه بورس: ارزش داد و ستد‌های بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون به 16میلیارد دلار رسید

به گزارش همشهری، تازه‌ترین گزارش‌ها از وضعیت معاملات بورس تهران،  نشان می‌دهد که رکورد جدیدی در بورس تهران به ثبت رسیده و ارزش مبادلات بورس تهران با احتساب معامله 8‌میلیارد دلاری سهام شرکت مخابرات ایران به 16 میلیارد دلار در پایان هفته اول آذر ماه رسید.

بیشترین میزان دادوستد‌های بازار سهام مربوط به سال گذشته بود که براساس آن سهامداران بازار سهام بیش از 14‌میلیارد دلار سهام مبادله کردند.

عمده‌ترین دلیل افزایش ارزش مبادلات در طول2 سال گذشته عرضه سهام شرکت‌های جدید براساس سیاست‌های اصل 44 بوده است. پیش از این بالاترین رکورد دادوستد‌های بازار مربوط به سال 82 بود که طی آن سهامداران معادل 11میلیارد دلار سهام جابه‌جا کردند.

بر این اساس، ارزش دادوستد‌های بورس تهران در پایان هفته اول آذر ماه به3/159 هزار میلیارد ریال معادل 16 میلیارد دلار رسید که در طول فعالیت 40 ساله بورس تهران بی‌سابقه بوده است. هر چند دلیل اصلی رشد ارزش معاملات مربوط به معاملات عمده سهام می‌شود اما به گفته مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران معاملات خرد بازار سهام نیز از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.

حسن قالیباف اصل پیش از این درباره انجام معاملات خرد در بازار سهام گفته بود:‌ ارزش معاملات سهامداران حقیقی در 8 ماهه ابتدای سال‌جاری 4هزار و 200 میلیارد تومان بوده که این میزان معادل کل مبادلات خرد سال گذشته بوده است. به گفته وی، تعداد دفعات معاملات بازار سهام نیز با یک رشد 61 درصدی از 410هزار بار در سال گذشته به 2 میلیون و 280 هزار بار در 7ماهه اول امسال رسیده است.

بازده بورس 52 درصد

اطلاعات جدید بورس تهران همچنین نشان می‌دهد:  بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام   به 52‌درصد رسیده است که این میزان بازده در مقایسه با بازار‌های رقیب نظیر بانک‌ها، بازده مطلوبی ارزیابی می‌شود.

بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران،  در ماه گذشته به 56درصد رسیده بود. فعالان بازار امیدوارند با رشد شاخص‌های بازار سهام در طول ماه‌های گذشته بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران از مرز 60درصد عبور کند.

رشد شاخص‌های بورس تهران از ابتدای امسال تاکنون باعث رشد ارزش جاری بورس تهران نیز شده و در حال حاضر ارزش جاری بورس تهران به 642هزار میلیارد ریال معادل 64 میلیارد دلار رسیده است.

بر همین اساس فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار در جدید‌ترین گزارش خود اعلام کرد: ارزش بورس تهران در طول 9 ماه گذشته میلادی 14میلیارد دلار رشد کرده است که بیشترین میزان آن مربوط به ماه آگوست (مردادماه) بوده است. 

بیشترین میزان رشد ارزش بازار سرمایه ایران در فاصله ماه‌های تیر تا مرداد به وقوع پیوسته که براساس آن ارزش بورس تهران نزدیک به 10 میلیارد دلار رشد کرده و از 51میلیارد دلار به 61 میلیارد دلار رسیده است.

رکورد مبادلات

مدیرعامل شرکت بورس تهران، درباره وضعیت معاملات در بورس ‌با بیان آنکه از ابتدای سال‌جاری تاکنون بالاترین رکورد حجم معاملات را در تاریخ بازار سرمایه داشته‌ایم، افزود: این رقم در زمان حاضر حدود 15 هزار میلیارد تومان است که از این میزان 7 هزار و 800 میلیارد تومان آن مربوط به معامله شرکت مخابرات است.

با توجه به اینکه معامله شرکت مخابرات که تاکنون رقم خورده جزء بزرگ‌ترین معاملات بورس است، در رشد مطلوب معاملات نقش مؤثری داشته است. همچنین از نظر دفعات معاملات در سال‌جاری با رشد 60درصدی مواجه بودیم که این امر نشان‌دهنده رشد معاملات خرد است. قالیباف‌اصل تصریح کرد: با توجه به این امر، حجم معاملات عمده و خرد در زمان حاضر ارتقای مطلوبی یافته است.

کد خبر 96247

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز