گروه سیاسی: رئیس جمهور ظهر 4آذ ربه وقت تهران، از بولیوی وارد ونزوئلا شد.

محمود احمدی نژاد در ادامه سفر خود به 2کشور آفریقایی و 3کشور آمریکای جنوبی، برای بار چهارم در 4سال گذشته به کاراکاس رفته است. هوگو چاوز رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز از زمان دولت هشتم جمهوری اسلامی ایران تا‌کنون 8بار به ایران آمده است.

رئیس جمهور را در فرودگاه کاراکاس، وزیر امورخارجه و رئیس مجلس ونزوئلا استقبال کردند.رئیس دولت دهم اما پیش از ونزوئلا در بولیوی با مقامات این کشور به دیدار و گفت‌وگو نشست.

احمدی‌نژاد در فرودگاه لاپاز پایتخت بولیوی، مورد استقبال رئیس‌جمهور این کشور واقع شد.

هلال‌احمر، لبنیات و لیتیوم

دیدار دوجانبه با همتای بولیویایی، مذاکرات مشترک، امضای اسناد همکاری و افتتاح بیمارستان هلال احمر و کارخانه لبنیات از برنامه‌های سفر احمدی‌نژاد به بولیوی بود.

در پایان مذاکرات مشترک هیات‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و بولیوی با حضور رؤسای جمهور 2کشور، 2سند راه‌اندازی مراکز همودیالیز و یک یادداشت تفاهم درباره تحقیق و بهره‌برداری از لیتیوم به امضای هیات‌های عالی‌رتبه 2کشور رسید.

تعارف‌های دیپلماتیک

احمدی‌نژاد که پس از سفر به گامبیا، و برزیل در بولیوی به سر می‌برد و سفر به ونزوئلا و سنگال را در ادامه برنامه داشت، گفت: بزرگی و کوچکی ملت‌ها به مساحت جغرافیایی و ثروت کشورها نیست بلکه به اندیشه‌های انسانی آنها بستگی دارد؛ ملت‌ها همه بزرگ و محترم هستند.

اوو مورالس رئیس‌جمهور بولیوی هم در گفت‌وگو با احمدی‌نژاد، ایران را کشوری بزرگ و توسعه‌یافته دانست.

احمدی‌نژاد و همتای بولیویایی خود پس از امضای اسناد و یادداشت تفاهم میان ایران و بولیوی از طریق ویدئو کنفرانس کارخانه شیر، بیمارستان هلال احمر و مجتمع پتروشیمی را که توسط متخصصان کشورمان در بولیوی احداث شده است برای بهره‌برداری افتتاح کردند.

3 ساعت محرمانه در برزیل

رئیس دولت دهم پیش از بولیوی، ساعاتی را در برزیل میهمان مقامات برازیلیا بود. احمدی‌نژاد از گامبیا راهی برزیل شده بود.او در فرودگاه برازیلیا مورد استقبال وزیر امور خارجه برزیل قرار گرفت.

محمود احمدی‌نژاد و لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا رئیس‌جمهور برزیل، پس از بیش از 3 ساعت گفت‌وگوی خصوصی درباره گسترش روابط تهران – برازیلیا و مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و جهانی، در نشست خبری شرکت کردند.

رئیس دولت دهم در این نشست خبری از استقبال بسیار خوب لولا داسیلوا، دولت و ملت برزیل قدردانی و اعلام کرد: ایران از حضور دائم کشورهای مستقل به‌خصوص برزیل در شورای امنیت سازمان ملل متحد استقبال می‌کند.

داسیلوا رئیس‌جمهور برزیل هم در این نشست خبری گفت: فردا از آن ملت‌هایی چون ایران و برزیل است و کسی نمی‌تواند مانع از توسعه روابط آنها بشود.

احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران درباره ملاقات رئیس‌جمهور برزیل با رئیس خودگردان فلسطین و نیز سران رژیم صهیونیستی چیست؟ گفت: دولت برزیل سیاست‌های مستقل خود را دارد و معمولا دولت‌ها در حوزه‌های مشترک با هم همکاری می‌کنند.

حوزه‌های مشترک ما نیز با دولت برزیل بسیار وسیع است و مطمئن هستم در آینده وسیع‌تر خواهد شد. فکر می‌کنم با گذر زمان بسیاری از مسائل منطقه برای دولت‌ها روشن‌تر خواهد شد.

کد خبر 96163

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز