سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۸۵ - ۱۸:۵۶
۰ نفر

سایه رشیدی: صفحه اول در www این فرصت را در اختیار افراد قرار می‌دهد تا خود و شخصیت خویش را به دنیا معرفی کنند.

اینترنت

بسیاری از این نوع شرح و توصیف‌ها بر پایه مدل‌های تثبیت شده در قالب‌های چاپی مانند CV  (رزومه)، درج در کتاب سال و یا نامه به دوست مکاتبه‌ای استوار شده اند.

یک مدل مناسب مورد استفاده نویسندگان صفحه اول جهت معرفی خود "خانه" است.

مقاله زیر نمونه‌هایی را بررسی می‌کند که در آنها استعاره" خانه" و "دکوراسیون" آن برای معرفی و توصیف فرد در اینترنت بکار گرفته شده اند.

وب استعاره ای ؟خانه ها؟ را با به نمایش در آوردن و تشریح تحت اللفظی خانه در سایت‌های وب کمی مقایسه کرده است.

خانه، مکانی است که ما در آن زندگی می‌کنیم؛ جایی که روز را در آنجا آغاز می‌کنیم وهمین امر به عنوان استعاره‌ای مبنا در اینترنت بکار رفته است چرا که نقطه شروع در وب–سایت است اگرچه هر وب سایتی صفحات زیادی را دربرمی‌گیرد اما اولین صفحه را عموما تحت عنوان homepage مطرح شده است.

چنانچه راه خود را گم کرده و یا در حین وب- گردی و بررسی صفحات یک سایت دچار سردرگمی شویم آنگاه می‌توان با ایمنی و بدون هراس به خانه بازگشت و از نو شروع کرد.

صفحات اول سایت به‌ عنوان  شکلی جدید از معرفی و توصیف هویت فردی طی چند سال اخیر توسعه پیدا کرده است. اینک راه اندازی یک وب-سایت، کاری ساده و ارزان است  و  دیگر مختص دانشجویان پسر دانشگاههای معتبر نیست، از این رو تفاوت های جنسیتی جالبی در صفحات شخصی بوجود آمده است.

رسانه های جدید اغلب همان کلیشه های اشکال قدیمی را تکرار میکنند چرا که چنین رویکردی برای مخاطبان اطمینان بخش و قابل فهم است.

بنابراین، بسیاری از اشکال توصیف و معرفی خود در وب تقلیدی از قالب های چاپی (کاغذی) رایج است، CV (رزومه)، سالنامه دبیرستان، نامه های تبریک اعیاد به دوستان و اقوام ... جملگی جزء مواردی هستند که از یک واسطه (مدیوم) خطی استخراج شده اند.

این موارد قابلیت بهره برداری کامل از ماهیت غیرخطی و هایپرتکستی وب را نداشته و توان  انتقال مناسب ماهیت چند بعدی فردیت هایی را که معرفی می‌کنند ، ندارند.

باید دید افراد چگونه از ایده "خانه" و استعاره  یک ساختمان برای معرفی و توصیف خود استفاده کرده اند و نیز اینکه چگونه تلاش داشته اند تا تجربه بازدید کنندگان از سایت خود را ساختارمند سازند.

استعاره خانه دارای 3 جنبه است:مهمان نوازی، معرفی خود ونیز ساختارمند کردن اطلاعات و تعامل. این موارد از یکدیگر مستقل نبوده بلکه هریکبر دیگری در تعامل است.

مهمان نوازی

این کارکرد نسبتا صریح است. "به خانه ما خوش آمدید " در مقایسه با "به صفحه ما خوش آمدید" خودمانی تر و صمیمانه تر بنظر می‌رسد.

 کلمات غالبا با تصویری از یک خانه پشتیبانی میشوند- تصویری که حالت خانگی دارد و نه اینکه بواقع امکان زندگی در آن باشد. یک منزل در هر صورت یک خانه نیست .

صفحات را می‌توان با تصاویری تداعی کننده از یک خانه تکمیل و تزئین کرد ، مثلا" از کاغذ دیواری و اشیا آشنا استفاده کرد تا بازدید کننده احساس راحتی کند.

ممکن است یک درب در جلوی خانه وجود داشته و تابلوی خوش آمدید ودعوت به ورود به خانه نیز بر سردرش نصب شود تا بازدید کننده را ترغیب به ادامه بررسی سایت کرده و چنین القا کند که دسترسی به قسمت های دیگر امکان پذیر است .

بخشی از اساس خوش آمد گویی به بازدید کنندگان ( واقعی) از خانه (واقعی) شما فراهم کردن امکان دسترسی انتخابی است. در خانه واقعی، شما ممکن است اجازه ورود به برخی از افراد از طریق درب جلوی منزل ندهید، یا تنها به دوستان عادی خود اجازه ورود به آشپزخانه را بدهید، و یا اینکه از سرک کشیدن مهمانان به اتاق خوابتان خشمگین شوید.

در وب این حق انتخاب برای صاحب خانه امکان نداشته و میزان دسترسی غیر قابل کنترل است ، اما همین احساس مجاز بودن – موهبت خاص دسترسی داشتن – برای مهمانان ارزشمند است.

معرفی خود

خانه عرصه ای برای معرفی خود است. وب سایت نیز همین کارآیی را دارد. چنانچه تصمیم بگیرید وب سایت خود را تبدیل به  یک "خانه" کنید آنگاه می‌توانید آن را ایجاد و آنگونه که مایلید مبلمان کنید.

بنابراین اتاق‌ها می‌توانند انعکاس دهنده خانواده شما و یا دغدغه‌های مهم در زندگی شما بوده و دکوراسیون آنها ( تصاویر، طراحی و فونت ها) می‌توانند نشان دهنده نوع و چگونگی شخصیت شما شوند.

شما حتی می‌توانید همسایگان خود را انتخاب کنید ( از طریق لینک های وب یا محدوده های Geocities) این گزینه ها نسبت به زندگی واقعی به مراتب آزادانه تر است که به این ترتیب انعکاسی حقیقی تر از هویت فرد منعکس می‌کند.

در مقایسه با شرایط واقعی البته، استعاره" خانه" فقط یکی از موارد قابل انتخاب است تا به واسطه آن سایت شما حالت یک خانه را بخود بگیرد ( بجای این استعاره می‌توان از یک دفترچه یادداشت ، کافه یا لانه و غار استفاده کرد). این امر فی نفسه بخشی از معرفی خود است چرا که نشان می‌دهد چه چیزهایی برای شما در اولویت بوده علائق و ایده ها یتان نسبت به چه موضوعاتی پررنگ‌تر است.

ساختارمند کردن اطلاعات و تعامل

افراد خانواده ما، هویت فردی همچنین نوع زندگی ما دارای ابعاد مختلفی هستند. یکی از مشکلات طراحی وب سایت سازماندهی کردن جنبه‌های گوناگون سایت ، یعنی حوزه‌های متفاوت اطلاعاتی است به طوریکه براحتی بتوان به آنها دست یافته و مورد جستجو قرار داد.

کلیشه‌ها برای سازماندهی و جستجو مفید هستند – بنابراین  خانه  چهارچوب مفیدی برای ارائه اطلاعات است. ساختمان یا اتاق ( تخیلی) ابزاری پایه ای برای ساختارمند کردن تعامل در Mud ها ، Mooها و چت روم‌ها است.

شما می‌توانید یک مکان خاص را برا ی گفتگو  با افرادی خاص پیدا کرده و یا وارد یک اتاق خصوصی شوید تا فقط با یک نفر ارتباط برقرار کنید. همین مسئله در مورد وب نیز صدق می‌کند چرا که بواسطه لینک‌ها و محدوده‌های Geocities  -  جایی که شما می‌توانید وب سایت‌های افرادی را مرور و بازدید کنید که از قبل علائق و پس زمینه خود را با وارد شدن به صحنه  تایید کرده‌اند و نیز افرادی که مایل هستید -  می‌توانید با آنها ارتباط برقرار کرده وآنها را  بشناسید.

در یک سایت خانوادگی لینک های ایمیل گوناگونی با اعضای گوناگون خانواده در اتاق‌هایشان را می‌توانید پیدا کنید.

خانه در وب

برای پی بردن به این مسئله که این امکانات بالقوه را چگونه می‌توان در عمل در وب بکار گرفت، جستجوی(search) کاملا سیستماتیکی  انجام شد. از صفحات زیادی که توسط موتور جستجوی Alta Vista بدست آمد ،عبارات "به خانه ما خوش آمدید" یا" به خانه من خوش آمدید"  جستجوشده و ازعبارت " به صفحه اول خوش آمدید" صرف نظر شد.

علاوه براین بخش اعظم همسایگی های Geocities مورد  تحقیق قرار گرفت و در هر همسایگی اصلی ده سایت نمونه برداری شد.

به نظر می‌رسد که Geocities مکان خوبی برای بازدید است  زیرا کل سایت‌ها از استعاره مسکونی استفاده کرده و نیز مجموعه ای بزرگ از صفحات شخصی است.

هر چند که تعداد زیادی عبارت "به صفحه اول ما/ من خوش آمدید" وجود داشتند. مع الذالک موتیف‌های بومی ضمن جستجوی Geocities کمتر مشاهده شدند.

آنجا که از استعاره "خانه" در سایت استفاده شده است ، از دو جنبه اول یعنی  مهمان نوازی ومعرفی خود استفاده شده است.

تعداد زیادی از سایت ها دارای عبارت آغازین به "خانه ( یا پناهگاه، اتاق زیر شیروانی یا اتاقک نت) خوش آمدید" هستند اگرچه عاری از هرچیزدیگری که به خانه شباهت دارد ، بودند.

این مفهوم گاهی اوقات با گذاشتن یک درب ورودی یا دروازه جهت کلیک کردن روی آن پیش از دست پیدا کردن به صفحات تفصیلی شکل گرفته بود. جای تعجب نداشت که اکثر سایت‌های کاملا دارای حالت خانگی به خانواده‌ها تعلق داشتند.

نقایص ها ، اغلب وجود تصاویر معمولا ساده ،‌صمیمی و گاهی بچگانه بود . تصاویری که به منازل طراحان و نویسندگان سایت تعلق داشته و یا کاملا طبیعی باشد، به ندرت د یده شده است.

یک استثنا در این زمینه سایتی بود که انواع مناظر متنوع را از خانه ییلاقی مطلوب و دوست داشتنی یک خانواده ساکن لوئیزینا بنا شده بر روی مرداب به نمایش گذاشته بود- هرچند که در این مورد نیز تصاویر در نوع خود ساده و صمیمی بودند.

تعداد زیادی عکس از خانه های افراد در وب وجود داشت ولی این تصاویر بیشتر در سایت‌هایی یافت شد که از استعاره خانه استفاده نکرده اند- تصاویر خانه ها را اغلب بعنوان بخشی از یک مجموعه کلی تر و جامع تر از عکس و تصویر انتخاب کرده اند.

تصاویر منازل ، باغچه ها و حصارها نمایشگر صفحات بیرون (اولیه) همراه با لینک‌هایی به اتاق‌های گوناگون برای اعضای مختلف خانواده بودند (که گاهی اوقات با کلیک کردن بر روی پنجره های تصاویر خانه نمایش داده شده در دسترس قرار می‌گرفتند.

در داخل، پس زمینه‌های شبیه کاغذ دیواری، گل آرایی ، فنجان‌های قهوه و قاب عکس نصب شده بر دیوار، فضای خانگی را تعریف می‌کردند.

مواردی که مشاهده شد غالبا"  حالت سنتی داشته و گاهی اوقات بعنوان " سبک ویکتوریایی" توصیف می‌شوند. سایت‌هایی از این قبیل در Geocities در همسایگی‌هایی نظیر Heartland بوده و بسیاری از آنها آشکارا دارای صفحه مسیحیتی(مذهبی) بودند.

بررسی سبکها و آیکون-گرافی این تصاویر به صورت تفصیلی و دقیق جالب توجه است. چنانچه بیش از اندازه به تصویر پردازی صفحات بعنوان سازه‌هایی فردی بپردازیم شاید به  نوعی به خطا رفتن است؛ چرا که در اغلب مواقع واضح بود که تصاویر بصورت محلی بوجود نیامده اند.

اکثر آنها علی الظاهر از مجموعه‌های کلیپ هنری و یا ست‌های وب بوجود آمده و به‌صورت رایگان از سوی تعداد زیادی از هنرمندان بظاهر آماتور عرضه شده بودند. صفحات مورد بازدید غالبا" منبع گرافیک خود را ذکرکرده و به سایت هنرمند مربوطه لینک می‌دادندکه در آنجا سایر ست‌ها قابل دانلود کردن بودند.

اگرچه جهت استفاده از کارهای گرافیکی از نظر تشخیص وارزیابی و فرهم‌سازی امکان تماس‌های بعدی این روش ارزیابی، استاندارد است.

مجموعه‌هایی از گرافیک‌های وب را می‌توان همه جا یافت اما آن دسته که در سایت‌های بازدید شده در این تحقیق انتخاب شدند ، به‌صورتی مناسب سازماندهی شده بودند: مرزها، بافت پس زمینه و استاندارد مجموعه ای از کلیدهای؛ حوش آمدید، برگشت، حانه، ایمیل، بعدی، علامت، نما، لینک ها- همراه با قوانین هماهنگ کننده با تم‌های متنوع: گل آرایی، سبک ویکتوریایی، فانتزی، کودکانه، پیش از دوران را فائل... مطالعه ای عمیق تر در زمینه گرافیک‌های وب آماتور ونیمه حرفه‌ای و الگوهای بکارگیری آنان موضوع بسیار جالبی برای تحقیق است ولی از تم" خانه"  دراین مقاله نشات می‌گیرند.

صفحاتی که تاکنون در موردشان بحث شد خود را به صورت  خانه‌ها به بازدید کننده عرضه می‌کنند و دارای تمامی شاخص‌های تعریف شده در آغاز این مقاله هستند اما این کار را به نحوی سمبلیک و استعاره ای انجام می دهند.

طبقه ای دیگر از صفحات وب وجود دارند که ما را به صورتی غیر استعاره‌ای و تحت اللفظی به خانه دیگران دعوت می‌کنند (صفحات وب‌کمی)

در اینجا افراد دوربین‌های خود را در خانه‌هایشان نصب کرده اند ( یا در محل کار، ولی موارد خانگی جالبتر بنظر می‌رسند) این دوربین ها تصاویر را به کامپیوتر‌های خانگی شان منتقل کرده و سپس وارد صفحات وب  آنها شده و معمولا ظرف چند ثانیه یا چند دقیقه به روز می‌شوند.

بنابراین در بازدید از صفحات آنها، می‌توانید (واقعا درون منازل آنها را بطور همزمان مشاهده کنید. سبک بکار رفته در این مورد کاملا با آنچه که برای صفحات خانگی بصورت استعاره ای است متفاوت است.

سلام و خوش آمد گویی معمولا جنبه کلیدی چندانی نداشته و کاملا عادی است، ‌خانه‌ها کاملا حالت روزمره خود را داشته و فردیت‌ها و رفتار نمایش داده شده ( لم داده روی مبل،‌ پیچیده لای پتویی کهنه، در حال خمیازه کشیدن و ...) بطور تعمدی غیر نمایشی جلوه داده شده اند.

این صفحات در اکثر مواقع علی الظاهر توسط افراد مجرد عرضه شده اند و یا حداقل صفحات "خانوادگی" نیستند.

البته انگیزه ارائه صفحات وب‌کمی احتمالا با صفحه اول شخص و استاندارد متفاوت است- بعد تکنیکی؛ تا صرفا اثبات شود که از عهده این کار برآمده اید ،‌ خود را به نمایش گذاشتن؛ خاطر نشان کردن نکته ای درباره ارتباطات مدرن یا سبک زندگی‌های منسوخ شده – که تمامی این موارد می توانند کاملا با تصاویر تخت خواب‌های مرتب نشده و آشپزخانه‌های بهم ریخته که غالبا از طریق وب‌کم‌ها مشاهده می‌شوند، سازگاری دارد ( هر چند که شاید بتوان مطلبی را در باره دفعات ظاهر شدن گربه ها در تصاویر ذکر کرد).

این مقاله نقد و بررسی کوتاه، سطحی و نسبتا نظری در یکی از حوزه های صفحات وب شخصی را ارائه داده است: خانه و روش های کاملا متفاوت عرضه شدن -آن چه بصورت استعاره ای در صفحات خانگی و یا بطور صریح تر در صفحات وب‌کم.

انقلاب الکترونیکی مجموعه کاملی از روش‌های مختلف معرفی خویش ، زندگی خود را در اختیار افرادی گذاشته است که هنرمند، طراح یا نویسنده نیستند- و این امر باعث می‌شود تا افرادی با علائق متمایل به طراحی با گویش محلی یا ارتباطات اجتماعی از مجموعه‌ای کاملا جدید از موضوعات قابل بررسی و مطالعه برخوردار شوند.

www.ess.ntu.ac.uk/miller/cyberpsych/homeweb.htm

کد خبر 9615

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز